تاریخ خرمشهر: دو قرن مقاومت


تاریخ خرمشهر: دو قرن مقاومت

دسته: تاریخ معاصر ایران کتاب تاریخ خرمشهر - دو قرن مقاومت به قلم یاسر خلفی روایت دو قرن مقاومت و ایستادگی مردمان این خطه از خاک ایران ا...

کتاب تاریخ خرمشهر - دو قرن مقاومت به قلم یاسر خلفی روایت دو قرن مقاومت و ایستادگی مردمان این خطه از خاک ایران است، که به دور از هرگونه تعصب قومی و نژادی و دخیل دادن نظرات و آراء شخصی می‌کوشد سیر حوادث را براساس منابع مستند و معتبر تاریخی بازگو کند.
بی تردید یکی از بارزترین صفات ایرانیان در طول تاریخ که آنان را از سایر ملل متمایز می‌سازد، دلیری و مقاومت در برابر بیگانگان و تسلیم ناپذیری آنان در مقابل متجاوزان به سرزمین خویش است به‌طوری که کتاب‌های تاریخی مملو از سرگذشت پهلوانانی است که یک تنه در برابر دشمن خون‌خوار و متجاوز ایستادگی کرده و آنان را به شکست وادار نموده است. آریوبرزن پس از شکست سپاه داریوش سوم هخامنشی از اسکندر بارها در مقابل نیروهای این سردار مشهور مقاومت کرده و آن‌ها را شکست داده است. جلال الدین خوارزمشاهی هنگامی که پدرش قطب الدین محمد به جای رویاروئی با نیروهای مغول از مقابل آنان گریخت و سرنوشت مردم ایران را به دست این قوم خون‌خوار سپرد، یک تنه در برابر خیل عظیم مغولان قرار گرفت و در چندین جنگ توانست آنان را شکست دهد.
خرمشهر از جمله شهرهایی است که نام آن در نزد ایرانیان به استقامت و پای‌مردی شهره است. شهری که علی‌رغم تاریخ و پیشینه نه چندان بلند، نامی بلند آوازه در مواجه با دشمنان و اشغال‌گران داشته است و تاریخ این شهر مملو از رشادت‌های مردانی است که درطی زمان صفحات افتخار‌آمیزی را از خود به یادگار نهادند. از سرتیپ آقا‌جانی‌خان و حاج جابرخان در جنگ ایران و انگلیس گرفته تا شهیدان جنگ جهانی دوم چون شهید غلامعلی بایندر، هریسچی، میلانیان... و بالاخره شهیدان حماسه مقاومت 34 روزه و حماسه سوم خرداد، شهیدان محمدعلی جهان‌آرا، شهید عبدالرضا موسوی، شهید آلبوغبیش، شهید حسینی، شهید تحریری، و... .
کتاب حاضر به روایت این رشادت‌ها می‌پردازد تا نسل امروز و نسل‌های آینده بدانند که میراث‌دار خون‌بهای شهیدانی هستند که از قرن نوزدهم تا پایان قرن بیستم میلادی برای اعتلا و سربلندی میهن‌شان مرگ با عزت را بر زندگی ذلیلانه و زبونانه ترجیح دادند و نام خود را در تاریخ خرمشهر و ایران جاودانه ساختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو