نگاهی به حریفان بسکتبال ایران در جام‌جهانی 2019


نگاهی به حریفان بسکتبال ایران در جام‌جهانی 2019
گوانژو یکی از شهرهای بندری چین میزبان آسمان‌خراش‌های بسکتبال ایران خواهد بود که قرار است در گروه C جام‌جهانی برابر پورتوریکو، تونس و اسپانیا به میدان بروند و سهمیه المپیک توکیو را کسب کنند.

جام‌جهانی بسکتبال از ۹ شهریور در چین آغاز می‌شود و تمام نگاه‌های بسکتبال دوستان ایران به گوانژو خواهد بود جایی که تیم ملی ایران برابر حریفان خود به میدان می‌رود.

گوانژو به عنوان یکی از سه شهر بزرگ چین پذیرای نماینده بسکتبال چهار قاره خواهد بود. ایران، اسپانیا، پورتوریکو و تونس در این شهر رقابت‌های مرحله مقدماتی خود را انجام می‌دهند و تیم ملی ایران نیز به عنوان نماینده آسیا به دنبال بلیت توکیو از این شهر است.

در این گروه اسپانیا یکی از تیم‌هایی است که نه تنها به دنبال سهمیه المپیک خواهد بود بلکه سکوی جام‌جهانی را نیز نشانه گرفته و از مدعیان به حساب می‌آید. تیمی که چهار سال قبل در خانه ناکام شد حالا به دنبال جبران است.

سه تیم دیگر شانسی برای کسب سکو ندارند اما هدفشان سهمیه المپیک توکیو است. ایران، تونس و پورتوریکو می‌خواهند سهمیه بگیرند. نماینده آسیا و آفریقا تنها در شرایطی به توکیو می‌رسند که بهترین تیم قاره خود باشند و پورتوریکو نیز باید بهترین یا تیم دوم بهتر باشد تا المپیکی شود. همین مساله رقابت را بین این سه تیم حساس‌تر کرده‌است تا بتوانند با کسب برد راهی مرحله دوم و به سهمیه المپیک توکیو نزدیک شوند.

یک مدعی بزرگ به نام اسپانیا

اسپانیا به عنوان تیم دوم رنکینگ فدراسیون جهانی همیشه مدعی بوده و البته هست. اسپانیا در سال ۲۰۰۶ که جام‌جهانی به میزبانی ژاپن بود توانست قهرمان جهان شود و بیشتر از همه باید از یونان تشکر کند که توانست در نیمه‌نهایی آمریکا را شکست دهد و حریف اسپانیا در فینال شود. اسپانیا در آن سال با اقتدار یونان را برد و قهرمان شد اما از آن پس دیگر نتوانست در این رویداد موفق شود و آخرین و اولین مداش همان طلای سال ۲۰۰۶ ماند.

اسپانیا در جام‌جهانی ناکام بود اما در المپیک خوب کار می‌کرد با این حال پشت آمریکا می‌ماند. این تیم در المپیک ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ نایب قهرمان شده و مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ را نیز کسب کرده‌است اما طلای المپیک ندارد.

اسپانیا در بسکتبال از کشورهای قدرتمند است. لیگی قدرتمند و بازیکنانی توانمند که هم در اروپا و هم در NBA جزو بهترین‌ها هستند. با اینکه پائو گسول به جام‌جهانی نمی‌رسد اما این تیم انقدر ستاره دارد که جای او را پر کنند.

مارک گسول، ریکی روبیو، سرجیو ایباکا، نیکولا میروتیچ، خوان هرنانگومز، الکس آبرینز و ستاره‌های دیگری که در این تیم حضور دارند و اسپانیا را به یک مدعی تبدیل می‌کنند.

نگاهی به حریفان بسکتبال ایران در جام‌جهانی 2019

پورتوریکو تیم شانزدهم جهان

۹ حضور در المپیک و ۱۴ دوره حضور در جام‌جهانی نشان می‌دهد این کشور در بسکتبال پتانسیل زیادی دارد. با اینکه پورتوریکو تا کنون در این رویدادها به مدالی نرسیده اما هربار توانسته وارد جمع بهترین‌ها شود. پس از جام جهانی ۲۰۰۲ که این تیم به مقام هفتم رسید دیگر پورتوریکو نتوانست جایگاه خوبی در این رویداد بزرگ کسب کند. حالا برای جام جهانی ۲۰۱۹ که سهمیه المپیک هم دارد نماینده آمریکا با اتکا به ستاره‌هایی چون جی جی باره‌آ می‌خواهد عنوانی مناسب بدست بیاورد. تیلور دیویس، ریکی سانچز، جان هالند، جیان کلاول و انگل رودریگز از بازیکنان شناخته شده پورتوریکو هستند اما جی جی باره‌آ ستاره این تیم است که در لیگ NBA و برای تیم دالاس بازی می‌کند.

نگاهی به حریفان بسکتبال ایران در جام‌جهانی 2019

تونس تیمی متفاوت از سال ۲۰۱۰

تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز با تونس هم‌گروه بود و توانست در آن سال حریف آفریقایی‌اش را شکست دهد اما تونس نسبت به ۹ سال پیش تفاوت زیادی داشته و قطعاً نمی‌توان در این مسابقه خود را از پیش برنده دانست. برخلاف پیش‌بینی‌ها همانطور که تیم ملی ایران برای برد برابر تونس آماده می‌شود این تیم آفریقایی نیز به دنبال همین هدف است چرا که همانند ایران می‌خواهند بهترین تیم قاره خود و المپیکی شوند. تونس اکنون بازیکنان توانمند و صاحب نامی دارد. صلاح مجیری بازیکن موقعیت ۵ این کشور در لیگ NBA بازی می‌کند و یک مهره کلیدی است. ماکرم بن‌روماد، مراد المبارک و میشل رول از جمله بازیکنان سرشناس تونس هستند. ستاره این تیم نیز صلاح مجیری است که در تیم دالاس بازی می‌کند.

نگاهی به حریفان بسکتبال ایران در جام‌جهانی 2019
irn​a.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی