بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف


بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

با محبوب شدن روز افزون بازی‌هایی مانند فورتنایت و پابجی رو موبایل، در این مطب به معرفی بهترین کنترلرها برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها پرداخته‌ایم.

صنعت بازی‌های موبایل با رشد و پیشرفت سخت‌افزار گوشی‌های همراه هر روزه روندی رو به جلو را فارغ از چالش‌های تجربه‌ی بازی‌ها روی نمایشگر کوچک گوشی‌ها سپری می‌کند. با ورود جدی‌تر بازی‌های موبایل به کنفرانس‌های رونمایی از تلفن‌های هوشمند نظیر اپل و سامسونگ، تولید کنندگان لوازم جانبی تمرکز جدی‌تری را روی ساخت کنترلرهایی مشابه کنسول‌ها گذاشته‌اند. به‌ویژه با ورود بازی‌های بتل رویال و به اصطلاح اهمیت «بقا» در بازی‌های آنلاین برای تجربه طعم خوش پیروزی نهایی، اکنون بسیاری از بازیکنان نیز به‌دنبال خریداری محصولاتی مناسب برای تجربه بازی‌ها می‌روند. به همین دلیل نیز نسبت به گذشته شاهد افزایش علاقه تولیدکنندگان برای عرضه کنترلرهای سازگار با گوشی‌های همراه هستیم.

در این مقاله قصد داریم تا بهترین کنترلرهای موجود برای موبایل در سال 2019 را معرفی کنیم. کنترلرهایی که البته بخشی از آن‌ها در ایران نیز برای خریداری در دسترس هستند. فارغ از کنترلرهای موجود که اختصاصی برای گوشی‌های همراه ساخته شده‌اند یا به کمک پرینترهای سه‌بعدی اکنون شاهد ساده‌سازی سازوکار آن‌ها هستیم برخی کنترلرهای دیگر از جمله دوال شاکر ۴ نیز تنها با اتصال کابل OTG امکان تجربه بازی‌های مختلف را برای بازیکنان فراهم می‌کند. هرچند باید در نظر گرفت که این کنترلرها نیز عمدتا به دلایل عدم پشتیبانی برخی بازی‌ها، نیازمند نصب نرم‌افزارهای جانبی خواهند بود. در این مقاله سعی شده تا نمونه‌هایی از کنترلرهای موجود در بازار ایران با گشت‌و‌گذار در فروشگا‌های کشور معرفی شوند. در ادامه با زومجی و معرفی کنترلرهای مختلف همراه باشید.

قیمت‌های اعلام شده باتوجه‌به زمان نگارش مقاله ذکر شده‌اند، با افزایش یا کاهش نرخ ارز، قیمت این کنترلرها نیز تغییر می‌کنند.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

پاوان

پاوان‌ها ارزان‌ترین تجهیزات موجود برای تجربه برخی بازی‌های موبایل هستند

اولین کنترلر این فهرست را می‌توانیم ساده‌ترین نیز معرفی کنیم. برخلاف کنترلرهای برقی، پاوان‌ها تنها با هدف آسانی بازیکنان در بازی‌های شوتر طراحی شده‌اند. با ظهور بازی‌های بتل رویال مانند پابجی، بازار کنترلرهای موبایل رونق دوباره‌ای‌ گرفته است و همین نیز باعث شد تا بازیکنان به‌دنبال روشی برای هدفگیری و شلیک آسان‌تر بروند. پاوان‌ها تنها با اتصال روی نمایشگر شرایطی را فراهم می‌کنند که آسان‌تر از گذشته امکان هدفگیری و شلیک کردن را به دست بیاورید. البته کارساز بودن این مکانیزم نیازمند پشتیبانی بازی از قابلیت شخصی‌سازی رابط کاربری است؛‌ ویژگی‌ای که این روزها در بازی‌ پابجی به خوبی شاهد آن هستیم. در این بازی می‌توانید جایگاه آیکون‌ها را به‌طور کامل تغییر دهید و به‌راحتی نشان‌گرها را در محل اتصال پاوان‌ها بگذارید. اگر به‌دنبال یک کنترلر با قیمتی پایین نسبت به سایر کنترلرها می‌گردید پاوان‌ها بهترین راهکار برای بازی‌های شوتر با امکاناتی که در بالا توضیح دادیم، هستند. توجه داشته باشید که بیشتر این کنترلرها با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی ساخته شده‌اند، در نتیجه نمی‌توان کیفیت بالایی از آن‌ها انتظار داشت. در زمان نگارش مقاله پاوان‌ها مابین ۳۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

iPega PG-9017S

باید توجه داشته باشید که پشتیبانی تلفن‌های هوشمند و بازی‌های موبایل از یک کنترلر مهم‌ترین فاکتورها برای خرید یک کنترلر خوب محسوب می‌شوند. کنترلر iPega را می‌توانیم یکی از کنترلرهای میان‌رده برای تجربه بازی‌ها معرفی کنیم که پشتیبانی مناسبی از گوشی‌های اندروید و iOS دارد. شما می‌توانید iPega را با استفاده از بلوتوث به گوشی خود متصل کنید و به‌لطف Saving-Mode باتری، مانع کاهش شارژ در زمان استفاده نکردن از کنترلر شوید. گیره‌های بالای کنترلر امکان اتصال گوشی‌هایی پنج تا ۱۰ اینچی را می‌دهد. درکنار D-pad و دکمه‌های A ,B ,Y و X، با استفاده از دو جوی‌استیک می‌توانید شخصیت خود را در بازی کنترل کنید، بااین‌حال نسبت به نمونه‌های دیگر شاهد جوی‌استیک‌های کوچکی هستیم. کنترلر همچنین دارای یک باتری ۳۸۰ میلی‌آمپر ساعتی است که در حدود ۲۰ ساعت شارژدهی را ارائه می‌دهد. iPega در حدود ۲۰ دلار قیمت گذاری شده است. این کنترلر نخستین بار در سال ۲۰۱۳ عرضه شده بود. در زمان نگارش مقاله کنترلر iPega PG-9017S قیمتی مابین ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان داشت. اگر به‌دنبال مدلی گران‌تر می‌گردید، Ipega کنترلرهایی با نام‌های PG-9069 و PG-9118 را نیز در بازار دارد که قیمتی بیش از ۳۵۰ هزار تومان دارند.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

Steelseries Stratus XL

کنترلر Stratus XL اکنون در کنار iOS از اندروید و پی‌سی نیز پشتیبانی می‌کند

شرکت Steelseries را به‌لطف لوازم جانبی گیمینگی که تولید و عرضه می‌کند می‌شناسیم. کیبورد، میکروفون، هدست، دسته بازی، ماوس یا بسیاری از لوازم جانبی دیگر از جمله محصولاتی هستند که این شرکت آلمانی تاکنون عرضه کرده است. کنترلر Steelseries Stratus XL از لحاظ بدنه شباهت زیادی به کنترلرهای مایکروسافت دارد، بااین‌حال جوی‌استیک‌های کنترلر چینشی مشابه پلی‌استیشن 4 دارند. جوی‌استیک دوگانه با تکسچر برجسته، Trigger های حساس به فشار، D-Pad، چهار نشان‌گر ال‌ای‌دی، چهار دکمه با حروف X ،Y،A و B درکنار سه دکمه در وسط کنترلر از جمله خصوصیات قابل اشاره کنترلر هستند. بااین‌حال، متاسفانه این کنترلر از باتری قابل شارژ پشتیبانی نمی‌کند و برای استفاده از آن باید از دو باتری AA استفاده کنید. این کنترلر پیش از این تنها از iOS‌ پشتیبانی می‌کرد، اما در نسخه‌های جدید شاهد پشتیبانی آن از ویندوز و اندروید نیز هستیم. Stratus XL در حال حاضر با قیمت حدود ۴۰ دلار به فروش می‌رسد، هرچند متاسفانه به‌دلیل واردات کم این کنترلر به ایران شاهد قیمت‌های نجومی تا یک میلیون تومان برای آن هستیم.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

Flydigi X8 Pro

فلای دی‌جی X8 پرو به‌ویژه برای بازیکنانی که به‌دنبال کنترلری با قابلیت اتصال به پلتفرم‌های مختلف می‌گردند، مناسب است. Flydigi X8 Pro، پنجمین نسل از کنترلرهای فلای دی‌جی است که اکنون سازگاری کاملی با پی‌سی‌ها و دستگاه‌های اندروید دارد. کاربر می‌تواند این کنترلر را ازطریق دانگل ۲.۴ گیگاهرتزی به پی‌سی متصل کند یا با استفاده از بلوتوث ۴.۰ به تجربه بازی‌ها روی گوشی‌ها بپردازد. علاوه‌بر این به‌لطف جایگاه تعبیه شده امکان اتصال گوشی‌های همراه با نمایشگر ۳.۵ اینچ تا ۶.۸ اینچ به کنترلر مهیا شده است تا آسان‌تر بازی‌های موبایل را تجربه کنید. ایکس‌ 8 پرو از فناوری Flymapping-Button برای شخصی‌سازی تنظیمات دکمه‌ها پشتیبانی می‌کند تا با به‌روزرسانی دکمه‌ها تجربه‌ای روان‌تر داشته باشید. البته اینها تنها بخشی از خصوصیات فلای دی‌جی ایکس ۸ است. از جمله خصوصیات دیگر این کنترلر می‌توانیم به موتورهای دوال ویبریشن و همینطور تعبیه یک باتری ۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی اشاره کنیم که طبق گفته سازندگان در شرایط معمول تا ۸۰ ساعت شارژدهی دارد. برای آن دسته از افرادی که به‌دنبال کنترلری با امکانات بیشتر می‌گردند،‌ Flydigi Apex نیز کنترلر ۶۰ دلاری دیگری از شرکت فلای‌دی‌جی است که می‌توانید آن را خریداری کنید. Flydigi X8 Pro قیمتی معادل ۶۲۰ هزار تومان دارد، این کنترلر در بازار جهانی با قیمت ۳۹ دلار به فروش می‌رسد.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

Mad Catz C.T.R.L.R Mobile

اما دیگر مدل گران‌ قیمت فهرست بهترین کنترلر های موبایل Mad Catz C.T.R.L.R از شرکت مد کتز است. این‌ محصول یکی از کنترلرهای سازگار با دستگاه‌های اندروید است. کنترلر طراحی مشابه کنترلرهای ایکس‌باکس دارد و اگر با کنترلرهای مایکروسافت راحت هستید، این کنترلر نیز می‌تواند نیاز‌های شما را برطرف کند. منبع انرژی Mad Catz C.T.R.L.R از دو باتری قلمی تأمین می‌شود که طبق ادعای سازندگان شارژدهی در حدود ۴۰ سال دارد. علاوه‌بر این محصول مدکتز از Fire TV نیز پشیتبانی می‌کند به‌لطف این ویژگی می‌توانید از دکمه‌های بالای کنترلر برای کنترل فیلم پخش شده در تلویزیون یا نرم‌افزارهایی مانند نتفلیکس، یوتیوب، هولو پلاس و پاندورا بهره ببرید. برای استفاده از Mad Catz C.T.R.L.R Mobile Gamepad گوشی شما باید از بلوتوث نسخه ۴.۰ به بالا پشتیبانی کند. Mad Catz C.T.R.L.R Mobile Gamepad در بازار ایران با قیمتی بیش از ۷۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

Xiaomi MDZ-11-AA Bluetooth

برای استفاده از کنترلر شیائومیMDX-11 نیازمند دو باتری AA هستید

شرکت چینی شیائومی این روزها با محصولات مختلفی از گوشی‌های همراه بگیرید تا محصولات خانگی نظیر هواسازها شناخته می‌شود. بااین‌حال این شرکت نیز ساخت تجهیزات جانبی موبایل از جمله کنترلرها را در برنامه خود دارد. یکی از این محصولات که در ایران نیز به فروش می‌رسد مدل MDZ-11-AA با چینشی مانند دسته‌های ایکس‌باکس وان است. کنترلر شیائومی وزنی ۲۲۰ گرمی دارد و چینی‌ها سعی کرده‌اند تا با زبر کردن استیک‌های چپ و راست مانع سرخوردن انگشتان کاربر در زمان تجربه بازی‌ها شوند. موتور دوگانه برای لرزش گوشی در مواقع حساس گیم‌پلی و وجود دکمه‌‌ای با نشان تجاری شیائومی برای اتصال سریع کنترلر به گوشی از جمله امکاناتی هستند که MDZ-11 در اختیار شما قرار می‌دهد. کنترلر برای اتصال به دستگاه از بلوتوث ۳.۰ استفاده می‌کند هرچند می‌دانیم که اتصال ازطریق بلوتوث چهار نیز ممکن است. شیائویی MDZ-11 برای تأمین انرژی به دو باتری AA نیاز دارد. این کنترلر با قیمتی در حدود ۵۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

MSI FORCE GC30 Wireless

ام اس آی به‌عنوان شرکت فعال در تولید لوازم مورد نیاز گیمرها شناخته می‌شود و در طول سال‌های گذشته محصولات متنوعی را روانه بازار کرده است. کنترلر MSI FORCE GC30 در جایگاه خود محصولی جالب توجه محسوب می‌شود. طبق ادعای ام اس آی استیک‌های کنترلر GC30 دقت بالایی برای کنترل شخصیت‌ها ارائه می‌دهند. از طرفی شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود کاور D-PAD را تغییر دهید. دی‌پد‌های این کنترلر طراحی مغناطیسی دارند و در نتیجه استفاده از آن‌ها آسان است. فارغ از این ویژگی‌ها و وجود موتورهای لرزشی در کنترلر، GC30 به‌لطف حالت دوگانه اتصال، گزینه‌های بیشتری را برای متصل کردن کنترلر به دستگاه می ‌دهد. در داخل جعبه یک کابل دو متری، یک دانگل USB و همینطور OTG با ابعاد ۳۰ سانتی‌متر قرار داد که می‌توانید با توجه به نیاز خود کنترلر را به دستگاه متصل کنید. کنترلر GC30 شرکت ام اس آی قیمتی در حدود ۹۲۰ هزار تومان دارد.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

Kanex K184-1140

اما آخرین کنترلر فهرست بهترین‌ها مربوط‌به گیم‌پد سبک و جمع‌وجور Kanex K184-1140 می‌شود. یکی از مزایای این کنترلر که با نام GoPlay نیز به فروش می‌رسد، اندازه جمع‌وجور آن است. در نتیجه می‌توانید این کنترلر را با خود حمل کنید و از تجربه بازی‌ها روی iOS لذت ببرید. شرکت Kanex برای راحتی کاربران همچنین یک کاور برای حمل این هدست ارائه کرده است. طبق گفته سازندگان، K184-1140 می‌تواند با یک بار شارژ تا ۲۰ ساعت گیم‌پلی را ارائه دهد. برای شارژ K184-1140 نیاز به پورت لایتنینگ دارید. گیم‌پد Kanex K184-1140 در حال حاضر تنها به دستگاه‌های اپل ازطریق بلوتوث متصل می‌شود و در صورت پشتیبانی بازی می‌توانید از این کنترلر لذت ببرید. GoPlay قیمتی در حدود ۷۲۰ هزار تومان دارد.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

GameSir T1

کنترلر GameSir T1 که به‌عنوان کنترلر کوادکوپتر نیز در ایران شناخته می‌شود بیشتر مناسب گوشی‌هایی با نمایشگر ۳.۵ تا ۶ اینچی است، البته اگر به‌دنبال اتصال گوشی به کنترلر باشید. به‌لطف پشتیبانی از کابل یو‌اس‌بی می‌توانید فارغ از استفاده از اتصال بلوتوث ۴.۰ برای اتصال به گوشی، کنترلر را به پی‌سی نیز متصل کنید. اما GameSir T1 چینشی مشابه کنترلرهای دوال شاکر پلی‌استیشن دارد، در نتیجه شاهد قرار گیری دکمه‌های D-pad در بالای جوی‌استیک سمت چپ خواهید بود هرچند، نام‌گذاری‌ دکمه‌ها مانند کنترلر ایکس‌باکس تعبیه شده است. GameSir T1 همچنین یک باتری قابل شارژ دارد؛ با یک بار شارژ تا ۱۸ ساعت می‌توانید از کنترلر استفاده کنید. موتور دوگانه برای لرزش کنترلر و هفت سطح برای تنظیم میزان لرزش کنترلر از جمله دیگر خصوصیات این کنترلر ۶۹۰ هزار تومانی هستند. در این بین اگر آیفون، آیپد، مک یا اپل تی‌وی دارید می‌تونید GameSir M2 را برای تجربه بازی‌های مختلف خریداری کنید. این کنترلر قیمتی در حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان دارد.

اما در ابتدای مقاله از کنترلرهایی گفتیم که هرچند عملکرد قابل قبولی دارند اما هنوز وارد بازار ایران نشده‌اند. در ادامه نگاهی به این کنترلرها می‌اندازیم.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

Matricom G-Pad XYBA

طبق ادعای سازندگان Matricom G-Pad XYBA، این کنترلر تقریبا از تمام دستگاه‌هایی که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند پشتیانی می‌کند. Matricom G-Pad XYBA روی بدنه خود ۱۶ دکمه دارد و باید با استفاده از بلوتوث این کنترلر را به گوشی خود متصل کنید. سازندگان از کیفیت بالای جوی‌استیک‌ها برای جلوگیری از آزار انگشتان و همچنین استفاده از مواد باکیفیت پلاستیک برای استفاده بلند مدت از کنترلر سخن گفته‌اند هرچند باتوجه‌به قیمت ۱۹ دلاری محصول نباید انتظاری در این حد از آن داشت. یکی از نکات مهم Matricom G-Pad XYBA قرار گیری باتری لیتیومی در آن است که به کاربر امکان شارژ کنترلر را با استفاده از کابل یو‌اس‌بی می‌دهد. Matricom G-Pad XYBA نخستین بار در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شده است.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

8BitDo N30

شاید ظاهر کوچک این کنترلر کمی غلط‌ انداز باشد اما 8BitDo N30 را می‌توانیم یکی از بهترین و البته سبک‌ترین کنترلرهای فهرست معرفی کنیم. 8BitDo N30 به‌طور خاص برای اتصال به نینتندو سوییچ، پی‌سی و اندروید طراحی شده است و شباهت بسیاری به کنترلرهای قدیمی NES دارد. اگر از گیمرهای قدیمی باشید حتی این کنترلر با طراحی مشابه کنترلرهای قدیمی نظر شما را جلب خواهد کرد. اما برای استفاده از 8BitDo N30 باید این گیم‌پد را به مدت یک تا دو ساعت شارژ کنید. با هر بار شارژ تا ۱۸ ساعت می‌توانید بدون نگرانی از گیم‌پد استفاده کنید. 8BitDo N30 قیمت ۳۰ دلاری دارد.

بهترین کنترلر های موبایل برای تجربه بازی های مختلف

Razer Serval

ریزر یکی دیگر از شرکت‌های شناخته شده در توسعه محصولات گیمینگ و لوازم جانبی پلتفرم‌های مختلف است. کنترلر Razer Serval بی شک محصولی با کیفیت و با امکانات فراوان است که می‌توانید به‌راحتی آن را به دستگاه‌های اندرویدی متصل کنید. این کنترلر دارای دکمه‌هایی مانند Android Back و Android Home است که برای کنترل آسان‌تر گوشی‌های اندروید تعبیه شده است. Razer Serval همچنین از دو نوع اتصال یکی USB و دیگری بلوتوث پشتیبانی می‌کند و می‌توانید به‌لطف جایگاه قابل تنظیم گوشی را روی کنترلر قرار دهید. متاسفانه Razer Serval بدون باتری قابل شارژ تولید شده است و در نتیجه برای استفاده از آن باید از دو باتری AA استفاده کنید. درکنار اندروید Razer Serval قابلیت اتصال به پی‌سی و Razer Forge TV را نیز دارد. این کنترلر قیمتی در حدود ۹۷ دلار دارد.

اگر شما هم با کنترلرهای مختلف تجربه بازی کردن بازی‌های موبایل را دارید، لطفا آن را با سایرین به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران