نویسنده «گاندو »تخیلی بودن سریال را تکذیب کرد
آرش قادری در نشست مطبوعاتی سریال گفت:تیتری که از مصاحبه من منتشر شد واقعی نبود چرا که کارمان بر اساس یک پرونده واقعی بود.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اتمام سریال موفق «گاندو» عوامل این مجموعه تلویزیونی جواد افشار کارگردان، مجتبی امینی تهیهکننده، وحید رهبانی، پندار اکبری، پیام دهکردی، مجید نوروزی، عرفان ابراهیمی و ... در باکس تلفنی ۱۶۲ با مردم به گفتوگو کردند.
عومل و بازیگران سریال «گاندو» پس از گفت و گو با مردم در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
جواد افشار در ابتدای این نشست با بیان اینکه احساس می کنم «گاندو» مجموعه ای بود که در همه ابعاد موثر واقع شد،گفت: من در روزهای ابتدایی گفتم که «گاندو» برای مردم است و مجموعه ای است که وابستگی به جایی ندارد و از همه عوامل دستگاهی که در کنار ما بودند، سپاسگزارم.
این کارگردان درباره حذف ناگهانی مرجان (سارا خوئینیها) افزود: ما در قصه همه افراد را آوردیم تا به مایکل برسیم و رفته رفته با رسیدن به مایکل افراد را از کارمان حذف کردیم. ما برای اینکه زودتر به نتیجه تبادل و دستگیری مایکل برسیم باید بخش هایی را از قصه حذف کنیم. مرجان هم جزء کسانی بود که توانست از حلقه مایکل فرار کند اما شاید در پرونده دیگر پیگیری شده است.
افشار درباره ایفای نقش بازیگران در این سریال گفت: همه مردم از تک تک بچههای ما مثل وحید در نقش محمد و دیگر دوستانش استقبال کردند و حتی در تماس هایی که داشتند نگران ساخت سری دوم این سریال و حضور همین بازیگران در فصل دوم آن هستند.
وی درباره برجام در سریال گفت: ما در جایگاه هنری هستیم و نمیتوانیم درباره برجام صحبت کنیم. اما درباره برجام این را باید گفت که در طول چهل ساله انقلاب این اتفاق میافتاد و باید ثابت میشد که ما پای کار هستیم و آمریکا عهد شکن است که در برجام این موضوع روشن شد.
کارگردان مجموعه «گاندو» درباره بودجه این سریال گفت: من پیشتر سریال «آنام» را با بودجه دولت ساختم و اینکه گفتند دولت بودجه سریال ندارد، درست نیست.
وی بیان کرد:بودجه این مجموعه و حمایتهایی که شده توسط شبکه سه و سازمان صدا و سیما بود و در تورم این روزها بودجه این مجموعه از «آنام» کمتر بود. ما سریال «آنام» را کار کردیم اما بودجه گاندو زیر ۲۰ میلیون بود؛ مجری طرح موسسه آوینی و مصطفی سلطانی است که فکر نمی کنم بودجه آن بیشتر از ۳۰ درصد از «آنام» باشد.
افشار در ادامه درباره سفر چین و حضور خودشان به عنوان بازیگر گفت: سفر چین بخشی از قصه است و من جز معدود کارگردان هایی هستم که بیشترین سفرهای خارجی را داشتم و اگر دیدید که من یا تهیه کننده بازی کردیم به خاطر صرفه جویی در هزینه ها بود، حتی مدیر تصویربرداری ما و .. جلوی دوربین رفتند و از آنها بازی گرفتیم. باید به دلیل اتفاقاتی که در پرونده رقم میخورد به یکی از کشورها میرفتیم، برای همین که هزینه ها کمتر شود ما چین را انتخاب کردیم. شاید اگر این سفر به کانادا بود دست ما بازتر بود و به واقعیت نزدیک تر بود.
افشار: هیچ حاشیه امنی برای مسئولان ما وجود ندارد
وی ادامه داد: هیچ حاشیه امنی برای هیچ مسئولی نباید وجود داشته باشد، گاندو این هشدار را داده و خواهد داد. عصر رسانه دیوارها را شیشه ای کرده و باید انقدر ماهر باشد که از نگاه ها به دور باشد و این هشدار را میدهد که نیروهای امنیتی ما چشمان باز است و آن ها را خواهند دید. در منافع ملی و امنیت ملی خط قرمزی وجود ندارد و مسئولان ما حواسشان را جمع کنند و سوژه به ما ندهند.
امینی تهیهکننده این سریال بیان کرد: «گاندو» با تمام سختی ها و مشقت هایی که دوستان در جریان هستند به سرمنزل رسید. ما گاهی ذهنمان درگیر بود که کار چگونه پخش خواهد شد و حالا خیالمان راحت است که کار تمام شده است و سربلند شدیم.
وی ادامه داد: یکسال تحقیق و پژوهش این کار طول کشیده است و چندین بار بازنویسی شده است چرا که حساسیت ها داشتیم تا نگارش متن براساس آن شکل بگیرد. تمام پرونده ها واقعی بوده و کار براساس آن شکل گرفته است.
امینی گفت: تمامی قراردادها در رسانه ملی مشخص است و سریالها دارای رده بندی است. مجموعه ما با بودجه سریال (ب) ساخته شده است.همچنین این کار در سال گذشته تولید شده است و همه موارد آن در سال گذشته در نظر گرفته شده است.
وی افزود: مزدی که از مردم گرفتیم شگفت آور بود و این حاصل نکته ای است که اگر حرفی از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. بچه های سریال «گاندو» با تمام وجود به سریال پرداختند و این خلوص بچه ها به کام مردم نشست و کار دیده شد.
نویسنده«گاندو»: سریال براساس یک پرونده واقعی بود
پس از صحبت های کارگردان و تهیهکننده مجموعه تلویزیونی «گاندو» آرش قادری نویسنده این سریال درباره این موضوع که ۸۰ درصد متن واقعی نیست، اظهار کرد: تیتری که از مصاحبه من منتشر شد واقعی نبود. ما کارمان بر اساس یک پرونده واقعی بود، اما ما برای درام و قصه مجموعه نیاز به داستان داشتیم. در پرونده جیسون رضاییان همه اتفاقاتی که شاهد بودید مو به مو رقم خورده است. ما چند پرونده واقعی داشتیم که باید آنها را با رابط و قصه به هم مرتبط می کردیم.
وی در ادامه بیان کرد: اگر بنا به تکذیبیه است من تکذیب می کنم و ۸۰ درصد از کار ما واقعی است و اگر آن ۲۰ درصد هم بیان نشده برای این است که شاید دیگر اجازه بیان کردن آن را نداشتیم.
نویسنده این مجموعه افزود: ما پنج نسخه بازنویسی و چیزی حدود ۵ هزار صفحه بازنویسی داریم.
جواد افشار ادامه داد: وظیفه یک نویسنده این است که کار را دراماتیزه کند، اگر قرار باشد مو به مو آن ساخته شود مستند تلویزیونی است، اما باید کار دارم داشته باشد.
در حال تکمیل...