ساخت کتابخانه مرکزی البرز آغاز شد


ساخت کتابخانه مرکزی البرز آغاز شد

کرج – ایرنا – عملیات ساخت کتابخانه مرکزی البرز روز سه شنبه همزمان با دهه کرامت (13 تا 23 تیر) در آیینی با حضور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل امور مجلس و استان های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرج و جمعی دیگر از مسئولان در کرج آغاز شد.

این کتابخانه با مشارکت استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج و اداره کل کتابخانه های عمومی البرز با اعتبار مالی ۵۲۰ میلیارد ریال در پنج طبقه و زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع به مدت ۲ سال ساخته می شود.

در این کتابخانه بخش‌های مختلفی از جمله سالن مخزن، مرجع، نمایشگاه و فروشگاه کتاب، آرشیو و سالن نمایش فیلم و اسلاید، بخش نابینایان، کودکان، نشریات، سالن آمفی تئاتر، سالن چندمنظوره، بخش کتب و نسخ خطی، سالن‌های مطالعه اختصاصی و گروهی در نظر گرفته شده است.

البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر از سال ۱۳۸۹ به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد اما تاکنون از داشتن کتابخانه مرکزی محروم بوده است.

این استان ۴۷ کتابخانه نهادی و ۲۳ کتابخانه مشارکتی دارد و از سال ۱۳۹۰ پیگیری های زیادی برای ساخت کتابخانه مرکزی در آن انجام شده است.

مدیرکل امور مجلس و استان های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در آیین آغاز به کار عملیات ساخت این کتابخانه اعتبار مالی این نهاد را در مجموع سالانه حدود ۱,۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و با قدردانی از اختصاص اعتبار مناسب برای ساخت کتابخانه مرکزی البرز گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای ساخت این کتابخانه حدود یک سوم مجموع اعتبار مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.

حسام قربانعلی با یادآوری اینکه ساخت کتابخانه مرکزی در استانهایی از جمله خراسان رضوی، یزد، لرستان و بوشهر سال های زیادی طول کشیده، اظهار امیدواری کرد کتابخانه مرکزی البرز در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: هر چند توسعه زیرساخت های کتابخوانی در کشورمان اهمیت دارد اما مهمتر از آن، تقویت و ارتقای فرهنگ کتابخوانی است که در برهه کنونی وضعیت مناسبی ندارد.

همچنین مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز گفت: ساخت این کتابخانه یکی از دغدغه های استاندار در راستای توسعه زیرساخت های فرهنگی و تقویت سرانه کتابخانه های استان است که با همدلی و وفاق مسئولان از جمله نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرج و همراهی و حمایت استاندار آغاز شد.

احمدعلی هراتی با بیان اینکه کتابخانه های البرز اکنون ۳۰ هزار متر مربع را در بر گرفته اند، افزود: این فضا با تکمیل طرح های در دست ساخت تا سال ۱۴۰۴ از ۴۵ هزار متر مربع پیش بینی شده عبور کرده و به افزون بر ۵۰ هزار متر مربع خواهد رسید.

کتابخانه مرکزی البرز در تقاطع بلوار سربازان گمنام به خیابان شهید بهشتی، جنب پارک ابن سینا ساخته خواهد شد.

کتابخانه های استان با داشتن یک میلیون ۳۰۰ هزار نسخه کتاب، ۹۶ هزار و ۲۰۰ نفر عضو دارند.

۷۵۳۲/‏۶۹۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شیوع 3 بیماری خطرناک از داخل افغانستان به ایران !