قرص دمیترون و آنچه باید درباره کاربردها و عوارض آن بدانید


قرص دمیترون و آنچه باید درباره کاربردها و عوارض آن بدانید

همانگونه که گفتیم قرص دمیترون جهت پیشگیری از حالت تهوع استفاده می شود، این دارو ممکن است به تنهایی و یا با دیگر دارو ها توسط دکتر تجویز شود، مکانیزم عمل این دارو با مسدود کردن سروتونین انجام می شود. نام دیگر قرص دمیترون، اندانسترون است که مصرف آن باعث می شود آن دسته از عوامل شیمیایی که در بدن باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ می شوند را متوقف...

همانگونه که گفتیم قرص دمیترون جهت پیشگیری از حالت تهوع استفاده می شود، این دارو ممکن است به تنهایی و یا با دیگر دارو ها توسط دکتر تجویز شود، مکانیزم عمل این دارو با مسدود کردن سروتونین انجام می شود.

قرص دمیترون و آنچه باید درباره کاربردها و عوارض آن بدانید

نام دیگر قرص دمیترون، اندانسترون است که مصرف آن باعث می شود آن دسته از عوامل شیمیایی که در بدن باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ می شوند را متوقف نماید، این دارو در رده های آنتاگونیست گیرنده سروتونین طبقه بندی می شود، و در بعضی مواقع با تشخیص پزشک باید همراه با داروی دیگری استفاده شود.

این قرص با نام های دیگری مانند: Zofran /ODT /Zuplenz /ondansetron شناخته می شود که به صورت قرص، آمپول و شربت وجود دارد.

نحوه مصرف قرص دمیترون

از مهم ترین ویژگی های این قرص این است که مانند سایر قرص ها بلعیده نمی شود و می تواند از طریق زبان جذب بدن می شود و به هیچ عنوان نباید جویده و یا بلعیده شود. برای استفاده از قرص دمیترون سعی کنید دست هایتان خشک باشد، با دست خیس قرص را برندارید. از فشار دادن قرص خودداری کنید. و زمانی که قصد مصرف آن را دارید قرص را از بسته اش بیرون بیاورید. این قرص را بدون استفاده از آب بخورید زیرا امکان دارد به سردرد دچار شوید. بعد از قرار دادن قرص روی زبانتان بگذارید تا به خوبی از طریق زبانتان جذب شود و و سپس از طریق بزاق دهانتان آن را قورت دهید. زمانی از این قرص در جهت پیشگیری از حالت تهوع ناشی از درمان با شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می کنید باید حدود نیم ساعت قبل از شروع عملیات آن را مصرف کنید. اگر برای جلوگیری از حالت تهوع پس از عمل جراحی این دارو را مصرف می کنید حدود ۱ ساعت قبل از عمل آن را استفاده کنید. که بیشتر به حالت تزریق وریدی استفاده می شود. شما می توانید این را همراه با وعده های غذا و یا با غذا استفاده کنید هیچ مانعی ندارد. میزان دوز استفاده از قرص دمیترون برای هر فرد متغیر است که این دوز توسط پزشک تعیین می شود. میزان مانگاری تاثیر قرص دمیترون می تواند برای ۱الی ۲ روز باشد. اگر از این قرص به صورت دائم که توسط پزشک تجویز شده است استفاده می کنید برای اینکه نتیجه خوبی در بر داشته باشد سعی کنید هر روز در یک ساعت معینی از آن استفاده کنید. جهت استفاده از این قرص برای کودکان پزشک با در نظر گرفتن سن و وزن اون دوز مربوطه را تعیین می کند. جهت استفاده از این قرص برای بیماران کبدی میزان دوزی که تعیین می شود ۸ میلی گرم در یک شبانه روز است. سعی کنید این قرص را با توجه به همان دوزی که برای شما در نظر گرفته شده است استفاده کنید. به صورت خودسرانه برای رفع سریع حالت تهوع از تعداد بیشتر از قرص استفاده نکنید.

قرص دمیترون و آنچه باید درباره کاربردها و عوارض آن بدانید

نکته: مصرف این قرص در کودکان زیر ۴ سال ممنوع است.

عوارض جانبی مصرف دمیترون

-احتمال دچار شدن به عوارض جانبی در همه افراد یکسان نیست، در خیلی از مواد روی بیشتر افراد عوارض چندانی دیده نمی شود اما در صورت ابتلا به هر کدام از عوارض زیر و ماندگاری آن ها در طولانی مدت به پزشک خود اطلاع دهید.

-عوارض شایع قرص دمیترون: احساس خواب آلودگی و خستگی شدید/ یبوست/ سرگیجه و سبک شدن سر.

-عوارض جدی: اسپاسم و سفتی عضلات/ درد در قسمت شکم/ تاری در دید.

-عوارض نادر: کند و نامنظم شدن ضربان قلب/ غش کردن/ سرگیجه شدید/ ابتلا به سندرم مسمومیت سروتونین.

-عوارض بسیار نادر آلرژیکی: خارش پوست/ورم کردن صورت/ بثورات پوستی.

-اگر عوارضی همچون نداشتن هماهنگی/ اسهال شدید/ استفراغ/ تب/ بی حوصله گی را در خود مشاهده کردید فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

-استفاده از قرص دمیترون می تواند مشکلی در ریتم قلب به وجود آورد که منجر به تند شدن ضربان قلب می شود از این روی باید فورا تحت مراقبت های ویژه قرار بگیرید.

قرص دمیترون و آنچه باید درباره کاربردها و عوارض آن بدانید

هشدار ها مهم قبل از استفاده قرص دمیترون

در صورت داشتن هر گوته حساسیت نسبت به مسدود کننده های سروتونین پزشک خود را مطلع سازید. در صورت داشتن هرگونه ناراحتی های قلبی، کبدی، معده، روده قبل از مصرف این دارو پزشک خود را جریان بگذارید. استفاده از قرص دمیترون زمانی که در حال استفاده از دارو های دیگری هستید باعث می شود که سطح سروتونین در بدن زیاد شود در نتیجه ممکن است دچار سندروم سروتونین شوید که می تواند بسیار خطر ناک باشد. همانگونه که گفتیم از عوارض شایع قرص دمیترون خواب آلودگی است پس در زمان استفاده از این قرص از انجام کار هایی که به دقت بالایی نیاز دارند خودداری کنید. برای کاهش عوارض سرگیجه از انجام حرکات های سریع خودداری کنید و به صورت آرام تغییر وضعیت بدهید. بیشترین حساسیت نسبت به این دارو روی افراد سالمند است که باعث تغییر ضربان قلب آنها می شود. تا جای ممکن از ابن دارو در زمان بارداری استفاده نکنید، اما در صورت نیاز شدید می تواند از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

قرص دمیترون و آنچه باید درباره کاربردها و عوارض آن بدانید

چه کسانی نباید از این دارو استفاده کنند؟

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر از مصرف آن خودداری کنید.

مصرف کنندگان داروی آپومورفین حساسیت دارویی مخصوصا داشتن حساسیت دارویی به داروهای پالونوسترون (palonosetron)، دولاسترون (dolasetron) داشتن ضربان قلب پایین مبتلایان به بیماری های کبدی نوسان داشتن سطح پتاسیم و منیزیم خون مصرف کنندگان داروی آپومورفین وجود انسداد در دستگاه گوارش نارسایی قلبی مبتلا به سندرم طولانی QT

تداخلات دارویی

استفاده همزمان قرص دمیترین با دارو های زیر می تواند عوارض خطرناکی را برای شما ایجاد، اگر در حال استفاده هر یک از دارو های زیر هستید و یا قبلا از آن استفاده می کردید حتما پزشک خود را آگاه کنید.

آپومورفین پیموزید آمیودارون کینیدین دوفتیدید سوتالول پروکاریامین ازیترومایسین پرفسستین، SNRI مانند دولوکستین داروهای ضد افسردگی خاص (فلووکستین) ونلافاکسین

قرص دمیترون و آنچه باید درباره کاربردها و عوارض آن بدانید

نکته های مهم

به هیچ عنوان برای رفع حالت تهوع این دارو را به دیگران پیشنهاد نکنید. در صورت استفاده از دوز بالا فورا به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت مصرف در دوران شیر دهی پزشک خود را آگاه کنید. در صورت فراموش کردن یک نوبت از ۲ برابر کردن آن در نوبت بعدی خودداری کنید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس