بهترین زمان بارداری، محاسبه با تعیین روز تخمک‌گذاری


بهترین زمان بارداری، محاسبه با تعیین روز تخمک‌گذاری

اگر تصمیم به بچه دار شدن دارید و به دنبال محاسبه بهترین زمان بارداری هستید، باید ابتدا تخمک گذاری را شناخته و بیاموزید که چگونه می توان روز تخمک گذاری را پیدا کرد.

توان باروری بانوان در تمامی روزهای ماه یکسان نیست. اگر تصمیم به بچه دار شدن دارید و به دنبال محاسبه بهترین زمان بارداری هستید، باید ابتدا تخمک گذاری را شناخته و بیاموزید که چگونه می توان روز تخمک گذاری را پیدا کرد.

چه روزهایی از ماه برای بارداری مناسب است؟
اگر تصمیم گرفته اید که خانواده تان را گسترش دهید و می خواهید که هرچه سریع تر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، احتمالا اولین سوال شما این است که چه روزهایی برای بارداری مناسب است؟ مناسب ترین راهکار برای محاسبه بهترین زمان بارداری پیدا کردن تاریخ تخمک گذاری است. تخمک گذاری همان روزی است که با پیدا کردن آن و انجام نزدیکی در صحیح ترین زمان نه تنها می توانید هرچه سریع تر بچه دار شوید، بلکه می توانید احتمال داشتن جنسیت مورد علاقه تان را بیشتر کنید. مثلا بدانید که چه روزهایی برای بارداری پسر مناسب است.

محاسبه زمان تخمک گذاری
برای پیدا کردن زمان تخمک گذاری به موارد زیر توجه کنید:
1- محاسبه روزها را داشته باشید
یکی از راهکارهای اساس برای محاسبه بهترین زمان بارداری این است که بدانید هر روز در کجای سیکل ماهانه قرار دارید. برای بانوانی که قاعدگی منظم دارند، تخمک گذاری معمولا در روز 14 ام قبل از شروع خون ریزی بعدی رخ می دهد. علت این زمان بندی آن است که معمولا طول فاز لوتئال (فاصله بین تخمک گذاری تا شروع دوره بعدی خون ریزی) ثابت بوده و طول فاز فولیکولار (مدت زمان بین پایان خون ریزی تا روز تخمک گذاری) متغیر است. به این ترتیب هرقدر طول دوره قاعدگی شما کوتاه تر باشد، روز تخمک گذاری شما به قاعدگی نزدیک تر شده و هرقدر سیکل های ماهانه شما طولانی تر باشد، مثلا در سیکل های 35 روزه، روز تخمک گذاری از روز شروع قاعدگی دورتر می شود.
2- به ترشحات واژن خود توجه کنید
در حوالی روز های تخمک گذاری به علت دگرگونی های هورمونی ترشحات واژن رقیق و شفاف می شوند. هدف از رقیق شدن این ترشحات تسهیل ورود اسپرم به درون حفره رحم است. بنابراین یکی دیگر از راهکار های محاسبه بهترین زمان بارداری این است که هر روز توجه بیشتری به ترشحات واژینال خود داشته باشید. بدانید که ترشحاتی که مشابه سفیده تخم مرغ هستند، نشان می دهد که تخمک گذاری انجام شده است.
3- هر روز دمای پایه بدنتان را اندازه گیری کنید
شاید کمی دشوار به نظر برسد اما اگر هر روز قبل از بلند شدن از رخت خواب دمای پایه بدنتان را با کمک یک دماسنج جیوه ای به روش رکتال، اندازه گیری کرده و در یک جدول یادداشت کنید، خواهید دید که در یکی از روزها این دما نیم تا یک درجه افزایش می یابد. با این کار یکی از دقیق ترین روش ها را برای محاسبه بهترین زمان بارداری انجام داده اید.
4- یک کیت تخمک گذاری تهیه کنید
اگر تمامی این روش ها برای شما دشوار است، می توانید به راحتی یک بسته کیت تعیین روز تخمک گذاری از داروخانه خریداری کرده و از روز بعد از پایان خون ریزی استفاده کنید. دستورالعمل مربوط به هر نوع از کیت ها بر روی آنها درج شده است. استفاده از این کیت ها یکی از ساده ترین روش ها برای محاسبه بهترین زمان برای بارداری است.

محاسبه بهترین زمان برای بارداری
دو نکته بسیار مهم برای محاسبه بهترین زمان بارداری این است که اولا اسپرم ها بلافاصله بعد از ورود به درون واژن نمی توانند تخمک را بارور کنند. زیرا ابتدا باید بعد از ورود به واژن، از سوراخ دهانه رحم عبور کرده و وارد حفره رحم شوند، سپس به سمت لوله های رحمی شنا کنند. مهاجرت از دهانه رحم تا ابتدای لوله های رحمی، گاها تا 7 ساعت به طول می انجامد.
بعلاوه اسپرم ها بعد از وجود به حفره رحم و انجام واکنش های شمیایی بین محیط داخل رحم و سطح اسپرم در طی فرآیندی به نام ظرفیت گیری، توانایی لازم برای نفوذ به پوسته تخمک و انجام لقاح را کسب می کنند. درواقع فقط اسپرم هایی که این توانایی را کسب کرده اند می توانند با تخمک لقاح انجام دهند.
بنابراین بعد از پیدا کردن روز دقیق تخمک گذاری، زمان نزدیکی خود را به گونه ای تنظیم کنید تا اسپرم ها مهلت کافی برای ظرفیت گیری و نیز رسیدن به تخمک را داشته باشند. به یاد داشته باشید که هرقدر زمان نزدیکی به زمان تخمک گذاری نزدیک تر باشد، احتمال پسردار شدن شما بیشتر است.
حال با کسب اطلاعات کامل در مورد محاسبه بهترین زمان بارداری و با استفاده از روش های ذکر شده، روز تخمک گذاری خود را پیدا کنید تا هرچه سریع تر به نتیجه مطلوب دست یابید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول