بیماری هیپوسپادیاس یا همان ختنه پیغمبری چیست ؟


بیماری هیپوسپادیاس یا همان ختنه پیغمبری چیست ؟

بیماری هیپوسپادیاس یا همان ختنه پیغمبری، حالتی است که سوراخ مجرا پایین‌تر از سطح خودش قرار گرفته، از زیر آلت بچه ادرار می‌کند و آلت کجی دارد و پوست ختنه‌گاه هم کامل نیست

بیماری هیپوسپادیاس یا همان ختنه پیغمبری چیست ؟

صدای ایران- یک پزشک کلینیک پگاه گفت: بیماری هیپوسپادیاس یا همان ختنه پیغمبری، حالتی است که سوراخ مجرا پایین‌تر از سطح خودش قرار گرفته، از زیر آلت بچه ادرار می‌کند و آلت کجی دارد و پوست ختنه‌گاه هم کامل نیست و این ناهنجاری در هر 200 پسر یک مورد وجود دارد که می‌تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد.

دکتر امیرحسین محبوبی فلوشیپ تخصصی اورولوژی اطفال درمانگاه پگاه در گفتگو با صدای ایران افزود: ریسک هیپوسپادیاس به دنبال درمان‌های ناباروری در بچه‌ها افزایش پیدا می‌کند. نکته اینجاست که هیپوسپادیاس را چه موقع عمل می‌کنیم؟ چه کسی عمل می‌کند؟ و چه تمهیداتی را برای آن باید داشته باشیم؟ هیپوسپادیاس یک عمل جراحی پیچیده است که باید توسط اورولوژیست اطفال یا جراح اطفال انجام شود و کسی که اینکار را انجام می‌دهد باید به صورت متوسط سالیانه 50 مورد را به این شکل عمل کرده باشد.

وی افزود :سن بچه باید حداقل 6 ماه تا 18 ماه باشد و این عمل انجام شود و بچه قبل از عمل هیپوسپادیاس به‌هیچ‌وجه نباید ختنه شود بخاطر اینکه باید از پوست ختنه برای ساخت مجرا و برای ساخت پوست آلت استفاده بشود.

دکتر محبوبی گفت: این بیماری حائز اهمیت است و عارضه دارد این جراحی با 5 درصد عارضه همراه است و عوارض این بیماری بعد از جراحی شامل فیستول است یعنی از سوراخ نابجا ادرار خارج شود، تنگی مجرا، تنگی نوک مجرا، عود انحنای آلت.

وی ادامه داد: این جراحی باید به کمک لوپ و بزرگنمایی و با ظرافت بسیار زیاد انجام بشود. بچه به دنبال عمل، سوند دارد و باید با مراقبت‌های ویژه، رعایت بهداشت، مایعات فراوان، عدم استفاده از مواد محرک مثانه، در دوره نقاهت به بچه کمک کنیم.

ویدئو گفتگوی صدای ایران با دکتر امیرحسین محبوبی فلوشیب تخصصی اورولوژی اطفال در مانگاه پگاه را در ادامه ببینید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...