ثبت سالیانه 250 تا 300 وقف جدید در خراسان رضوی


ثبت سالیانه 250 تا 300 وقف جدید در خراسان رضوی

گروه شهرستان‎ها ــ مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: به‌طور میانگین سالیانه بین 250 تا 300 وقف جدید در خراسان رضوی به ثبت می‌رسد.

ثبت سالیانه 250 تا 300 وقف جدید در خراسان رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه همایش بزرگداشت امامزادگان شهرستان کاشمر، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی، بیش از 4100 وقف جدید داشته‎ایم که از این تعداد، 2000 وقف در دهه چهارم محقق شده است. به‌طور میانگین سالیانه بین 250 تا 300 وقف جدید در خراسان رضوی ثبت می‎شود.
وی ادامه داد: وقف‎ها در اختیار متولی قرار می‌‏گیرد تا موقوفه به مصارفی که از سوی واقف تعیین شده برسد. همچنین باید گفت در تمامی عرصه‎ها نیازمند وقف هستیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه فعالیت‎های فرهنگی، مذهبی، ورزشی، اشتغال‌زایی، ازدواج، درمان و... نیازمند وقف جدید هستیم، بیان کرد: نیازها در هر شهر و منطقه متفاوت است.
احمدزاده عنوان کرد: اولویت‎های ما فعالیت‎های فرهنگی، دینی و معرفتی است. دفاتر مشاور، کسانی که برای وقف جدید به ادارات اوقاف و امور خیریه مراجعه می‎کنند را راهنمایی کرده و اولویت‎های هر منطقه را اعلام و این خود واقف است که تصمیم می‎گیرد قصد دارد در چه حوزه‎ای وقف کند.
وضعیت نامطلوب موقوفات قرآنی
احمدزاده همچنین در خصوص وضعیت موقوفات قرآنی افزود: وضعیت موقوفات قرآنی از منظر عام، مطلوب نبوده و در کلاس‎های آموزش و تدریس قرآن کمبود داریم، اما در خصوص ختم و تلاوت قرآن بر سر مزار واقف و... موقوفاتی اینگونه داریم.
وی افزود: نیازمند موقوفاتی برای حمایت از جلسات و محافل قرآنی، کرسی‎های نخبه پروری قرآن کریم هستیم. احیاء موقوفات کاری مستمر و جاری است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: گام اول در احیاء موقوفات، تثبیت مالکیت موقوفات و گام دوم شناسایی موقوفات مجهول است. مطالعه و دسته‌بندی موقوفاتی که مستعد سرمایه‎گذاری هستند و می‎توانند به رونق تولید کمک کنند، اصلاح روش‎های استفاده از موقوفه، اصلاح روش‎های آبیاری اراضی وقفی با کمک جهاد کشاورزی، اصلاح روش‎های کشت و... جزء برنامه‎های در دست اقدام است.
احمدزاده افزود: با توجه به اینکه موقوفات متنوعی داریم تلاش می‎شود از همه ظرفیت‎ها برای استفاده و احیاء و ارتقاء بهره‎وری موقوفات استفاده کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: کمیته سرمایه‎گذاری نیز از این ظرفیت‎ها با کمک خود متولیان و بخش خصوصی استفاده می‏‌کند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس