صنایع فرهنگی، اقتصادمحور است


رئیس جهادانشگاهی استان زنجان گفت: در جهاددانشگاهی توانسته‌ایم از فرهنگ، چرخه اقتصادی تولید کنیم.

به گزارش ایسنا، کامران جعفری صبح امروز (چهارشنبه، ۱۹ تیر) در آئین افتتاح نخستین واحد استانی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در جهاد دانشگاهی زنجان، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی حدود ۱۰ سال است که در حوزه صنایع فرهنگی ریل‌گذاری کرده و در این نهاد اعتقاد بر این است که صنایع فرهنگی اقتصادمحور بوده است؛ چراکه در برخی کشورها اشتغال و درآمد بسیاری را به وجود آورده، به همین دلیل در این راستا ایجاد اولین باشگاه فرهنگی و اولین مرکز نوآوری و شکوفایی جزو برنامه‌های جهاد دانشگاهی بوده است.

این مسئول، از اخذ مجوز مرکز صنایع فرهنگی خلاق پس از موفقیت‌های کسب شده خبر داد و گفت: یک سال است که این مرکز افتتاح شده و ۶۹۰ میلیون تومان برای ۱۷ شرکت مستقر در این بخش هزینه شده و جوانان فعال در این مرکز توانسته‌اند ۲۳۰ میلیون تومان محصول به فروش برسانند.

وی با اشاره به عادت جامعه برای هزینه‌کرد محض در بخش فرهنگ، افزود: جوانان فعال در این مرکز توانستند از فرهنگ، چرخه اقتصادی ایجاد کنند و با توسعه این اقدامات می‌توان حتی انقلاب را با تولید محصولات فرهنگی صادر کرد.

جعفری تصریح کرد: انقلاب اسلامی در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت که دشمنان توطئه‌هایی را در سر داشتند که در چنین نقطه عطفی رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه گام دوم انقلاب و برای ادامه این راه روشن به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته پرداختند و باید توجه داشت که بیانیه گام دوم انقلاب به مثابه منشوری برای دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است.

وی با اشاره به محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، ادامه داد: توسعه پایدار، پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار حاصل توسعه در فرهنگ، علم و فناوری، سیاسی و اجتماعی، تاکید بر هویت‌سازی مبتنی بر توسعه پایدار، پیشرفت در علم و فناوری فرهنگی و سیاسی، توجه به مدیریت جهادی و تاکید بر موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب است که در هفت بخش اصلی علم و پژوهش، اقتصاد، عزت ملی و سیاست خارجی، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی و معنویت و اخلاق سبک زندگی آورده شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان، یادآور شد: با در نظر گرفتن هویت حرفه‌ای و شکل‌گیری جهاد دانشگاهی که بر اساس موارد فوق بوده، اساس فعالیت‌هایی که در این نهاد انقلابی در حال انجام است به این بیانیه بسیار نزدیک است و از آنجایی که جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی و غیردولتی بوده و همه ویژگی‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب در چابک بودن و پیشگام بودن در تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها دارد، علاوه بر آن عمده فعالیت‌های جهاد دانشگاهی نیز برای جوانان است و این نهاد می‌تواند از این بیانیه استفاده کند.

این مسئول با اشاره به اهمیت صنایع فرهنگی، عنوان کرد: کارآفرینی، دیگر زمینه‌ای است که جهاد دانشگاهی در آن قدم برداشته است. صنایع فرهنگی گونه‌ای از صنعت است که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات خدماتی می‌پردازد که ماهیت فرهنگی دارد و صنایع فرهنگی را صنایع خلاق نیز می‌نامند و این صنایع در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان تقریباً جایگاه اول را از نظر اقتصادی به خود اختصاص داده است.

جعفری با اشاره به اقتصاد مقاومتی و درون‌زا و برون‌نگر بودن آن، تصریح کرد: پرداختن به صنایع فرهنگی و خلاق، نه تنها نوعی مبارزه با سلطه فرهنگی غرب و نفوذ نرم دشمن بوده، بلکه اشاعه فرهنگ الگوی ایرانی - اسلامی و فرهنگ جهادی است و در بعد اشتغال‌زایی نیز به میزان سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط