اهواز نیاز مبرم به چهار سیلوی 20 هزار تنی جدید گندم دارد


اهواز نیاز مبرم به چهار سیلوی 20 هزار تنی جدید گندم دارد

اهواز - ایرنا - رئیس اداره تعاون روستایی اهواز گفت: چهار سیلوی 20 هزار تنی برای نگهداری گندم در اهواز باید ساخته شود تا در سالهای آینده دغدغه و نگرانی برای ذخیره سازی این محصول نداشته باشیم .

به گزارش ایرنا پرویز جلالی عزیزپور روز چهارشنبه در نشست رؤسای اداره‌های تعاون روستایی حمیدیه، باوی و کارون و مدیران عامل شرکت‌های عضو اتحادیه تعاونی روستایی این شهرستان‌ها افزود: در زمان حاضر ۶ مرکز خرید روباز در این شهرستانها وجود دارد اما فضای استاندارد (سیلو) برای ذخیره سازی گندم وجود ندارد.
وی گفت: برای نگهداری گندم خریداری شده در این شهرستانها نیاز است چهار سیلوی جدید هر کدام به ظرفیت ۲۰ هزارتن در اهواز ساخته شود که بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.

جلالی عزیزپور با اشاره به روند رو به رشد تولید و خرید تضمینی گندم در سال‌های آینده و اجرای کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اظهار داشت: ساخت سیلوی جدید می‌تواند ضریب امنیت غذایی این منطقه را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه امسال خرید گندم اهواز ۵۷ هزار تن، حمیدیه ۶۸ هزار تن، باوی ۳۹ هزار تن و کارون ۱۳ هزار تن گندم بوده است افزود: این در حالی است که بخش عظیمی از مزارع گندم این شهرستان‌ها در سیل فروردین ماه امسال دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت.
امسال شبکه تعاون روستایی خوزستان به عنوان مباشر اداره کل غله خوزستان، حدود ۹۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری کرد که با احتساب خرید اداره غله استان، این میزان به یک میلیون و ۳۰۲ هزار تن رسید که حدود ۱۷۱ هزار تن نسبت به سال زراعی قبل بیشتر است.
در سیل فروردین ماه امسال حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی همجوار رودخانه‌های کارون، کرخه و دز دچار آبگرفتگی شد که در این میان حدود ۷۵۰ هزار تن گندم نابود شد.
به گزارش ایرنا بخش مهمی از گندم خریداری شده توسط تعاونی‌های روستایی در زمان "پیک "خرید این محصول که حدود ۴۰ روز است در فضاهای روباز نگهداری می‌شود که پس از مدتی به سیلوهای استاندارد منتقل شده و بخشی نیز به ۲۳ استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان حمل می‌شود.
برداشت و خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان دهم تیر ماه پایان یافت.
مصرف سالانه گندم خوزستان حدود ۶۵۰ هزار تن است.
۶۰۶۵/‏۶۰۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان