تولید همزمان آب و انرژی سبز با فناوری جدید


تولید همزمان آب و انرژی سبز با فناوری جدید
محققان دانشگاه علوم و صنعت ملک عبدالله واقع در عربستان سعودی سیستم جدیدی را توسعه دادند که قادر است با استفاده از انرژی خورشید به طور همزمان آب را تصفیه کرده و انرژی الکتریکی تولید کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری بی بی سی، دسترسی به آب و انرژی پاک از مهم‌ترین چالش‌های توسعه پایدار به ویژه در کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود اما در روش‌های متداول تولید الکتریسیته، مقادیر زیادی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در اروپا و آمریکا حدود ۵۰ درصد از آب مصرفی برای تولید انرژی است.

همچنین تولید آب تصفیه شده نیز مستلزم صرف انرژی الکتریکی قابل توجهی است. برای مثال در کشورهای عربی حدود ۱۵ درصد از انرژی الکتریکی تولید شده، برای تصفیه آب مصرف می‌شود.

اکنون محققان راهکاری را توسعه دادند که هر دو محصول را در یک فرایند تولید می‌کند. پنل‌های خورشیدی موجود تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد انرژی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند و مابقی آن به هدر می‌رود. محققان به منظور بهره‌برداری از این انرژی تلف شده، یک فرایند سه‌مرحله‌ای تقطیر غشایی را طراحی کرده و در پشت پنل‌های خورشیدی نصب کردند. در این فرایند، غشای مورد استفاده، آب دریا را با انرژی نسبتاً کمی تبخیر می‌کند و آب تصفیه شده حاصل از آن سه برابر روش‌های کنونی است. علاوه بر این پنل خورشیدی مورد استفاده در این فناوری قادر است انرژی خورشید را با کارآیی بیش از ۱۱ درصد به انرژی الکتریکی تبدیل کند. بدین ترتیب، فناوری جدید قادر است ۹ برابر سایر روش‌های ارائه شده در تحقیقات علمی، توان الکتریکی تولید کند.

به گفته محققان با تولید تجاری این فناوری، حداقل از لحاظ نظری امکان تولید ۱۰ درصد از آب مصرفی تصفیه شده جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی با استفاده از این روش امکان‌پذیر است. انتظار می‌رود این فناوری ظرف پنج سال آینده به بهره‌برداری تجاری برسد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس