با خواص و مضرات تمبر هندی آشنا شوید


با خواص و مضرات تمبر هندی آشنا شوید

مصرف این میوه پس از صرف غذا به هضم و جذب مواد غذایی کمک کرده و رگه‌های فیبری یا آوندهای چوبی آن ملین بوده و رفع کننده یبوست و التیام دهنده همورویید (بواسیر) است و اما آیا از عوارض تمر هندی باخبرید؟

به گزارش بهداشت نیوز

تمـر هنـدی چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

تمر هندی یا خرمای هندی درختی است پایدار مخصوص نواحی گرمسیر و بومی آفریقا می باشداین گیاه از خانواده نخودهاست و میوه هایی شبیه باقالا با هسته ای سفت است. میوه نرسیده این گیاه به رنگ سبز است و وقتی کاملاً رسید به رنگ قهوه ای یا قهوه ای متمایل به قرمز دارد.

طعم میوه آن زمانی که خوب نرسیده بسیار ترش است و هر چه بیشتر می رسد شیرین تر می شود و از آن به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا ، دسر و شربت و آبمیوه و گاهی به عنوان تنقلات استفاده می شود.

مـضـرات تمـر هنـدی

تمر هندی برای کسانی که ریه و طحال حساس و ضعیف دارند مضر است.

زیاده روی در مصرف تمر هندی موجب خراش روده و ایجاد سرفه می کند.

ناشتا خوردن تمر هندی مضر است.

خوردن تمر هندی خام، تازه و نورس بسیار نفاخ و دیر هضم است.

زیاده روی در مصرف تمر هندی ممکن است در افراد مستعد ( به ویژه افراد چاق) موجب بروز سنگ کیسه صفرا شود.

تمر هندی به دلیل میزان اسیدیته بالایی که دارد می تواند موجب افزایش غلظت برخی از داروها ( به ویژه آسپرین و ایبوبروفن) شود. بنابراین توصیه می گردد بین مصرف این میوه و این داروها حداقل نیم ساعت فاصله رعایت می گردد.

مصرف زیاد تمر هندی به صورت ناشتا باعث آسیب به دستگاه گوارش می شود و زنان باردار باید در مصرف آن احتیاط کنند.

در دوران بارداری اگر دیابت دارید و یا بیماری های قند دارید در مصرف تمر هندی مراقب قند خون خود باشید. و قبل از مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنید.

تمر هندی حاوی مقادیری از سرب است که برای بچه ها و خانم های باردار بسیار خطرناک است و می تواند به کلیه ها و سیستم عصبی آسیب بزند.

تمر هندی باعث ترشح اسید معده و ترش کردن معده میشود.

29 خـاصیت بی نظیر تمـر هنـدی

در طب سنتی قدیم ایران طبیعت آن سرد و خشک است.

*تمر هندی یک ماده مغذی عالی است در هر صد گرم از این میوه ترش، 28میلگرم سدیم؛ 628 میلی گرم پتاسیم و 36% ویتامین B1؛ 35% آهن و 16% فسفر مورد نیاز روانه بدن را تأمین می کند و همچنین این میوه دارای ویتامین B3؛ ویتامین C ؛ کلسیم ، مس و ویتامین B6 می باشد. این میوه به علت مزه ترش آن دارای سطح بالایی اسید تارتاریک است که یک آنتی اکسیدان قوی است. تمر هندی دارای مواد شیمیایی مفید گیاهی از جمله لیمونن، گرانیول، سافرول، اسید سینامیک، پیرازین، سالیسیلات متیل، و آلکیل تریازول ها می باشد.

*در یک فنجان تمر هندی 6/88 گرم قند طبیعی؛ 276 کالری؛ 0/72 چربی و 3/36 گرم پروتئین دارد که در هر 100 گرم این میوه 6/1 گرم فیبر است که به افزایش سلامت گوارش کمک می کند

*پتاسیم موجود در تمر هندی باعث کاهش فشار خون و چربی خون می شود.

*مصرف تمر هندی حرارت بدن را کاهش می دهد و تب بر است.

*مصرف تمرهندی حرکات روده ای را در هضم غذا بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند.

*مصرف تمر هندی حالت تهوع را برطرف می کند.

*این گیاه سرشار از ویتامین سی است و برای درمان اسکوربوت و سرماخوردگی مفید است.

*مصرف تمر هندی کلسترول بد خون LDL را برطرف می کند و به درمان اختلالات صفراوی کمک می کند.

*آشامیدن آب تمر هندی برای رفع بیماری هموروئید (بواسیر) بسیار مفید است. ( تمر هندی را در آب خیس کنید و پس از آن که در آب حل شد آن را صاف کرده و با نبات میل کنید؛ [تمیر هندی را نباید در آب زیاد مالید زیرا موجب تهوع و استفراغ می شود.

*مصرف تمر هندی تشنگی را برطرف می کند.

*وجود آنتی اکسیدان طبیعی و گیاهی به نام آلفا هیدروکسی اسید در تمر هندی به پوست را شاداب و جوش را درمان می کند و از پیری زود رس جلوگیری می کند.

*تمر هندی به دلیل داشتن تانن، ترینوییدها و اسید سیتریک، دارای خواص ضد میکروبی قوی است و از گسترش عفونت در بدن جلوگیری و به ترمیم بریدگی، کبودی ها و سوختگیها کمک می کند.

*مصرف تمر هندی اشتها را برای مدتی طولانی کاهش می دهد و وجود اسید هیدروکسی سیتریک (HCA) در این میوه به مهار آنزیمی که به ذخیره چربی در بدن کمک می کند موثر است.

*این میوه با افزایش ترشح سروتونین (یک انتقال دهنده عصبی) غم وانده را از بین می برد و نشاط آور است.

*این میوه سرشار از فیبر، مصرف آن برای مادران باردار باعث رشد جنین می شود.

*مصرف تمر هندی در حفظ سلامت کبد و تنظیم سطح بیلی روبین بسیار موثر است و احتمال بروز بیماری یرقان ناشی از کبد را کاهش می دهد.

*تمر هندی یک داروی طبیعی برای بهبود التهابات بدن است.

*تمر هندی منبع خوبی از آنتی اکسیدانها که از طریق جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد ، به مهار رشد سلولهای سرطان در بدن می کند و همچنین فیبر فراوان موجود در این میوه، به سموم غذاهای خرده شده می چسبد، و از غشای مخاطی در برابر مواد شیمیایی که می توانند باعث سرطان شوند محافظت می کند.

*به دلیل ماده شیمیایی به نام موسین در تمر هندی، به خشکی چشم را بهبود می بخشد (ماده شیمیایی موسین به محافظت و مرطوب کردن سطح قرینه کمک می کند)

*تمر هندی در کنترل سطح کلسترول بسیار مفید است.

*پتاسیم موجود در تمرهندی به همراه مقدار فراوان ویتامین c ، به کاهش استرس در سیستم قلبی و عروقی کمک می کند

*تمر هندی منبغ خوبی از آهن است که به گردش خون مناسب در بدن کمک می کند. (آهن مسئول افزایش تعداد سلول قرمز خون (RBC) است) همین مسئله ، اکسیژن مناسب برای هر سلول و عضو بدن را تأمین می کند.

*تمر هندی در سرشار از ویتامین B1 می باشد که به افزایش عملکرد عصب و بهبود حافظه نقش موثری دارد.

*تمر هندی (ترش) نوسانات قند بدن را بررسی و کنترل می کند و مصرف آن برای افراد دیابتی مفید است.

*تمر هندی سرشار از ویتامین C است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

*ترکیبات موجود در تمرهندی از بروز بیماری های خودایمنی جلوگیری می کنند و همچنین در جلوگیری و گسترش عفونتها و باکتری های بیماری زا موثر است.

*از جالب ترین خواص تمر هندی به از بین بردن پلاکهای دندان می توان اشاره کرد. این میوه باعث سفیدی دندان و رفع جرم دندان نیز می شود.

*وجود ویتامین c و آنتی هیستامین های موجود در تمر هندی به بهبود سرماخوردگی و آبریزش بینی کمک می کند.

*تمر هندی حاوی پلی فنول هایی به نام فلاوونیدهاست و ترکیبات گیاهی است که با تنظیم کلسترول خون به سلامت قلب کمک می کند.

منبع: زندگی آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در