چرا امارات نیروهای خود در یمن را تعدیل کرد: بهبود وجهه بین المللی یا تنش با ایران؟


چرا امارات نیروهای خود در یمن را تعدیل کرد: بهبود وجهه بین المللی یا تنش با ایران؟

شفقنا- تحلیلگران معتقدند که اعلام کاهش نیروهای امارات در مناطقی از یمن در راستای بهبود وجهه بین المللی امارات صورت گرفته است؛ جایی که درگیری های یمن به وجهه این کشور در عرصه بین المللی ضربه زده است، این در حالی است که ممکن است این موضوع روی روابط راهبردی این کشور با عربستان نیز تاثیر بگذارد؛ روابطی که درسایه […]

چرا امارات نیروهای خود در یمن را تعدیل کرد: بهبود وجهه بین المللی یا تنش با ایران؟

شفقنا- تحلیلگران معتقدند که اعلام کاهش نیروهای امارات در مناطقی از یمن در راستای بهبود وجهه بین المللی امارات صورت گرفته است؛ جایی که درگیری های یمن به وجهه این کشور در عرصه بین المللی ضربه زده است، این در حالی است که ممکن است این موضوع روی روابط راهبردی این کشور با عربستان نیز تاثیر بگذارد؛ روابطی که درسایه تنش روز افزون با ایران، شرایط حساسی را سپری می کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رای الیوم، «آندریاس کریگ» محقق دانشگاه «کینگ کالج» لندن در این باره می گوید: خطراتی که سیاست های امارات، وجهه بین المللی آن و عملیات میدانی این کشور را تهدید می کرد، از دستاوردهای مورد انتظار ابوظبی در یمن دور بود.

امارات متحده عربی از زمان آغاز ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان در یمن، نقش محوری را در این ائتلاف ایفا کرده است؛ جایی که ائتلاف عربی در راستای حمایت از نیروهای دولت مستعفی یمن، در مارس ۲۰۱۵ وارد این کشور شد.

از زمان مداخله عربستان در یمن، دهها هزار یمنی کشته شده اند که اکثریت آنها غیرنظامی بوده اندو علاوه بر این به گفته سازمان ملل، این درگیری باعث بروز بزرگترین بحران انسانی در جهان شده و فقیرترین کشور شبه جزیره عربی را در آستانه قحطی قرار داده است.

جنگ یمن بویژه پس از شکست گفتگوهای صلح زیر نظر سازمان ملل که آخرین آنها دسامبر گذشته در سوئد بود، به بن بست رسیده است.

چرا امارات نیروهای خود در یمن را تعدیل کرد: بهبود وجهه بین المللی یا تنش با ایران؟درگیری یمن باعث بروز بزرگترین بحران انسانی در جهان شده و فقیرترین کشور شبه جزیره عربی را در آستانه قحطی قرار داده است

اقدام غیرمنتظره امارات برای کاهش نیروهای نظامی در یمن

امارات متحده عربی روز دوشنبه در اقدامی غیر منتظره اعلام کرد که در حال انجام عملیات استقرار دوباره نیروهای خود در یمن است که شامل کاهش شمار نیروهای این کشور در مناطق یمن از جمله الحدیده در غرب این کشور می شود این در حالی است که ابوظبی برای حمایت از دولت مستعفی یمن، هزار سرباز به یمن فرستاده و حدود ۹۰ هزار یمنی نیز را آموزش داده است.

شاید تلاش برای صیانت از وجهه بین المللی امارات در پی نقش نظامی این کشور در یمن، یکی از اهداف این اقدام باشد. این موضوع در حالی مطرح می شود که سازمان های بین المللی ائتلاف نظامی را به جنایات جنگی متهم کرده اند.

به گفته کریگ، وجهه امارات به عنوان متحد آمریکا که برای نشان دادن خود به عنوان شریک لیبرال این کشور در منطقه تلاش می کند، به دلیل جنگ یمن لطمه های زیادی به خود دیده است.

کریگ با اشاره به اینکه سازمان عفو بین الملل سال گذشته از نقض حقوق بشر تا حد جنایات جنگی در زندان های یمنی سخن گفته و عنوان کرده بود که امارات آن زندان ها را مدیریت می کند، تصریح می کند: نقض حقوق بشر و شکنجه زندانیان، به موقعیت امارات متحده عربی در آمریکا لطمه زده است.

از سوی دیگر هفته گذشته یک سناتور آمریکایی هشدار داده بود که واشنگتن ممکن است فروش سلاح به امارات را در پی گزارش هایی مبنی بر اینکه امارات به نیروهای لیبیایی سلاح می فرستد، متوقف کند.

چرا امارات نیروهای خود در یمن را تعدیل کرد: بهبود وجهه بین المللی یا تنش با ایران؟تحلیلگران معتقدند که اعلام کاهش نیروهای امارات در مناطق یمن، در راستای بهبود وجهه بین المللی صورت می گیرد

راهی برای فرار از باتلاق یمن/ تنش روز افزون با ایران و نقش آن در تعدیل نیروها

اما به گفته «جیمز دورسی» کارشناس امور خارمیانه، ممکن است اختلافات روزافزون با ایران در تصمیم امارت برای کاهش تعداد نیروها در یمن سهم داشته باشد.

وی تشریح می کند: در صورتی که این اختلافات به درگیری نظامی منجر شود، امارات و عربستان میدان درگیری خواهند بود.

دورسی ادامه می دهد: به اعتقاد من اماراتی ها می خواهند برای این درگیری آماده باشند هرچند که آنها خواهان درگیری نظامی با ایران نیستند.

تنش ها میان آمریکا و ایران از زمان سرنگونی یک پهاد جاسوسی آمریکا توسط ایران که پس از سلسله حملاتی علیه نفتکش ها در سواحل امارات رخ داد، شدت گرفته است.

خانم «الیزابت دیکینسون» پژوهشگر گروه بحران های بین المللی در این باره معتقد است: تنش ها با ایران اصلی ترین دلیل کاهش نیروهای امارات در یمن نیست اما قطعا این موضوع باعث پیچیده تر شدن اوضاع گردید.

او گفت: ابوظبی در قبال تشدید اخیر اوضاع در ماههای گذشته، احساس نگرانی کرد و تصمیم گرفت که جلوی خطرات ناشی از آن را بگیرد.

اما کریگ بر این باور است که تصمیم امارات برای کاهش نیروهای نظامی در یمن، به این کشور برای انتقال نیروهای خود به داخل در سایه تنش های روز افزون با ایران کمک می کند اما عربستان به هیچ وجه نخواهد توانست با باتلاق یمن به همان شیوه امارات رفتار کند.

چرا امارات نیروهای خود در یمن را تعدیل کرد: بهبود وجهه بین المللی یا تنش با ایران؟یمن به باتلاقی برای نیروهای متجاوز تبدیل شده است

می توان مذاکرات سخت امارات و عربستان را تصور کرد

با این حال کارشناسان اتفاق نظر دارند که اقدام امارات برای کاهش نیروها در یمن، ممکن است روی روابط این کشور با متحدش یعنی عربستان تاثیر بگذارد اما بعید است که روی اتحاد منطقه ای و راهبردی میان آنها در منطقه تاثیری برجای داشته باشد.

دورسی در این باره می گوید: پشت درهای بسته، سعودی ها خوشحال نخواهند بود اما گمان نمی کنم عربستان و امارات تمایلی به ایجاد شکاف میان یکدیگر داشته باشند.

وی اضافه می کند: دو کشور نقاط اشتراک زیادی دارند که روابط میان آنها را از هرگونه اختلاف بر سر یمن واکسینه می کند.

دو کشور سالهاست مواضع مشابهی در زمینه مسائل منطقه ای اتخاذ کرده اند و این رابطه همزمان با ورود امیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به دایره حکمرانی در ریاض، تعمیق شده است.

امارات روز دوشنبه بار دیگر حمایت از دولت مستعفی یمن و نقش خود در ائتلاف را اعلام کردو یادآور شد که کاهش نیروها در مناطقی از یمن با هماهنگی عربستان صورت گرفته است.

چرا امارات نیروهای خود در یمن را تعدیل کرد: بهبود وجهه بین المللی یا تنش با ایران؟امارات متحده عربی از زمان آغاز ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان در یمن، نقش محوری را در این ائتلاف ایفا کرده است

دیکنسون معتقد است: هیچ کس نمی تواند ماهیت روابط دو طرف را درک کند اما می توان تصور کرد که در هفته های گذشته گفتگوهای سختی میان دو طرف وجود داشته است.

او ادامه می دهد: اتحاد با عربستان با منافع امارات گره خورده است کما اینکه کاهش نیروها نیز به نفع این کشور است اتخاذ این تصمیم به نظر می رسد پس از ارزیابی این موضوع صورت گرفته است و به نظر می رسد این تصمیم زیان های زیادی برای عربستان نداشته است.

خبر را در رای الیوم ببینید

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...