قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید


قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید

مهندسان ب‌ام‌و M تنها دست روی X3 نگذاشته‌اند بلکه شاسی‌بلند کوپه‌ی X4 نیز روانه‌ی کارخانه ی M پرفورمنس این برند شده و حالا هم فرصت تست و بررسی آن به ما دست داده است. البته شانس افراد برای دیدن این خودرو در خیابان‌ها خیلی زیاد نخواهد بود. در واقع خود X3 M کامپتیشن هم در... The post قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید appeared first on...

مهندسان ب‌ام‌و M تنها دست روی X3 نگذاشته‌اند بلکه شاسی‌بلند کوپه‌ی X4 نیز روانه‌ی کارخانه ی M پرفورمنس این برند شده و حالا هم فرصت تست و بررسی آن به ما دست داده است.

قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
البته شانس افراد برای دیدن این خودرو در خیابان‌ها خیلی زیاد نخواهد بود. در واقع خود X3 M کامپتیشن هم در جاده‌های بریتانیا به تعداد زیادی وجود نداشته و حتی میزان فروش X4 M کمتر هم می‌باشد. ب‌ام‌و پیش‌بینی می‌کند در سال اول عرضه تنها حدود 150 خریدار بریتانیایی اقدام به خرید رقیب مرسدس GLC 63 S کوپه بکنند.

قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
بدنه‌ی بازطراحی شده منجر به ایجاد برخی تغییرات قابل پیش‌بینی شده است. با طول 4658 میلی‌متری این خودرو اندکی طویل‌تر بوده و خط سقف نیز 49 میلی‌متر پایین‌تر قرار گرفته است. همچنین فاصله‌ی بین چرخه‌ای عقب اندکی بیشتر شده است. با وجود صندلی‌ها در جای خود شاهد فضای بار 525 لیتری خواهید بود که تنها 25 لیتر کمتر از فضای بار ب‌ام‌و X3 M کامپتیشن می‌باشد. البته زمانی که صندلی‌ها را تا کنید این فضا به 1430 لیتر خواهد رسید که کمتر از فضای بار 1600 لیتری برادر خود می‌باشد.

قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
اما خب همه‌چیز همین است. از دیگر جنبه‌ها این خودرو کاملاً مشابه X3 M کامپتیشن بوده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.1 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعتی نیز تفاوتی با شاسی‌بلند اسپورت ب‌ام‌و ندارند. حتی با سفارش یک آپشن می‌توان حداکثر سرعت خودرو را افزایش داد.

قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
بی‌شک فاکتور اصلی در تولید چنین پرفورمنس قابل‌توجهی یک نیروگاه 6 سیلندر 3 لیتری توربو است که تأکید زیادی روی کاهش وزن دارد. البته نمی‌توان استفاده از چنین پیشرانه‌ای را در مقایسه با پیشرانه‌های سنتی قبلی M یک بازگشت به عقب دانست بلکه قطعاً پیشرفت‌های شگرفی صورت گرفته است. دیدن اینکه مهندسان BMW چگونه توانسته‌اند پیشرانه‌ای توربو را تنظیم کنند واقع احساس‌برانگیز است. همین پیشرانه زیر کاپوت M3 جدید هم بکار خواهد رفت. همین پیشرانه که در پرچم‌دار سری 3 بکار خواهد رفت پتانسیل زیادی داشته و می‌توان قدرت بیشتری هم از آن گرفت.

قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
اینکه پیشرانه‌ی ب‌ام‌و قدرت 503 اسب بخاری دارد اتفاقی نیست چراکه پیشرانه‌ی 8 سیلندر مرسدس GLC 63 S کوپه و نیروگاه 6 سیلندر 2.9 لیتری آلفارومئو استلویو کوادروفولیو هم خروجی‌ای در همین حدود دارند؛ اما خب خودروهایی از این دست واقع نیازی به قدرت بیشتر ندارند.

شتاب 4.1 ثانیه‌ای برای یک شاسی‌بلند نزدیک به 2 تنی نامعقول بوده و روشی که X4 M کامپتیشن در زمان تخت گاز به جلو می‌رود هیچ جای سؤالی از نظر پرفورمنس بر جای نمی‌گذارد. سیستم اگزوز تطبیقی M اسپورت نیز به‌صورت استاندارد در مدل کامپتیشن وجود داشته و طنین پر صدایی دارد. پاسخ پدال گاز به دستورات راننده خوب و خطی بوده اما شاید از نظر صدا جگوار اف پیس SVR با قدرت 542 اسب بخار کمی عصبی‌تر و پر سر و صداتر باشد.

نهایتاً باید گفت شاید مهم‌ترین ویژگی‌ای که در X4 M کامپتیشن به چشم نمی‌خورد آن هیجان ذاتی خودروهای M است. این خودرو فقط سریع بوده و سواری آن جای تعریف زیادی ندارد. حتی در حالت کامفورت سواری نیز کوچک‌ترین دست‌اندازها را حس خواهید کرد و اگرچه شما می‌توانید دامپرها را تنظیم کنید اما واقعاً نیازی به حالت‌های اسپورت و اسپورت پلاس نخواهید داشت زیرا تفاوت‌های بسیار کمی بین این حالت‌های رانندگی وجود دارد.

قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
حالت‌های مختلف تنظیم فرمان هم همانند سیستم تعلیق تفاوت‌های زیادی ایجاد نکرده و تنها وزن فرمان را به‌صورت مصنوعی تنظیم می‌کنند که خیلی هم ضروری نیست. احتمالاً در حالت کامفورت فرمان شما شاهد بهترین ترکیب از وزن و بازخورد در یک محصول مدرن بخش M خواهید بود. یک شاسی‌بلند با چنین ابعاد و وزنی بسیار چابک بوده اما احتمالاً در جاده‌های پر پیچ و خم پورشه ماکان توربوی مجهز به پکیج پرفورمنس دو خودروی X3 M و X4 M را پشت سر خواهد گذاشت.

قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
برخلاف سیستم xDrive بکار رفته در M5، تنظیمات X4 M کامپتیشن که اکثراً روی چرخه‌ای عقب تمرکز دارد از حالت دیفرانسیل عقب سود نمی‌برد. شاید این تنظیمات به آن اندازه‌ای که انتظار داشتیم هیجان‌انگیز نیست اما در پیست سریعاً می‌توان به سرعت‌های بالا رسید زیرا چسبندگی زیاد با کنترل مناسب بدنه همراه می‌شود. دیسک‌های 395 و 370 میلی‌متری در جلو و عقب نیز نیروی توقف ضروری را تأمین می‌کنند.

قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
خب به کابین هم نگاهی بیندازیم که در آن احساس خوش‌ساخت بودن و شیکی داشته و از طراحی نسل پیشین داشبوردهای ب‌ام‌و استفاده شده که اصلاً هم چیز بدی نیست. برخی ویژگی‌ها همچون نشان‌های M، دکمه‌ها و صندلی‌های اسپورت باعث تمایز این خودرو از سایر نسخه‌های استاندارد می‌شود.

قلدر و اسپورت! بررسی ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن جدید
نسل جدید ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن یک خودروی پرفورمنس است که به ندرت آن را مشاهده خواهید کرد. این خودرو بازار بسیار محدودی دارد؛ اما سواری آن تقریباً با X3 M کامپتیشن مشابه است. به این ترتیب شاهد سیستم چهار چرخ محرکی خواهید بود که کنترل خوبی داشته و به شما اجازه می‌دهد کمی با وزن بالای خودرو بازی کنید. فرمان دقیق و پیشرانه‌ی 6 سیلندر قوی و دوست‌داشتنی از دیگر ویژگی‌های این خودرو هستند اما خب سواری خودرو مثل سنگ سفت است. اگر ظاهر این خودرو را دوست داشته باشید پس اختلاف قیمت 3 هزار پوندی آن با X3 مشکل چندانی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

مشخصات ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن

قیمت: 80110 پوند پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 503 اسب بخار/600 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.1 ثانیه حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!