اسباب بازی فکری کودکان، چه فوایدی دارد؟


اسباب بازی فکری کودکان، چه فوایدی دارد؟

اسباب‌بازی‌های ساختنی می‌تواند روش فکر کردن کودکان را تغییر دهد.

واضح است که اسباب‌بازی‌های ساختنی می‌تواند روش فکر کردن کودکان را تغییر دهد. این قبیل بازی‌ها خلاقیت و مهارت‌های حیاتی کودک را تحریک می‌کند و روانشناسان هم معتقدند طراحی محیط زندگی و آنچه کودک را مجبور به کسب مهارت حل مسئله کند، باید از سنین پایین اتفاق بیفتد.

این اسباب‌بازی‌ها چه کار می‌کنند؟
مهم‌ترین مهارتی که کودک در بازی با این وسایل پیدا می‌کند هماهنگی دست و پا و کسب مهارت حرکتی است. علاوه بر این، مهارت‌های فضایی، ایجاد ظرفیت خلاق و تفکر گرا، به دست آوردن مهارت اجتماعی و البته توانایی زبانی از دستاوردهای ارزشمند استفاده از این قبیل اسباب‌بازی‌هاست.

خلاقیت زیاد می‌شود
درست است که کودک اغلب بر اساس دستورالعملی که روی این قبیل اسباب‌بازی‌ها وجود دارد، بازی می‌کند اما به تدریج در ذهن خودش آنچه می‌خواهد بسازد را طراحی می‌کند. هرچه کودک بیشتر این بازی را انجام دهید ایده‌های بیشتری برای ساخت چیزهای جدید خواهد داشت و آمادگی شروع کاری که خودش قبل‌تر فکرش را کرده، پیدا خواهد کرد.

اسباب بازی فکری کودکان، چه فوایدی دارد؟

مهارت‌های حرکتی‌اش افزایش پیدا می‌کند
طبیعی است قرار دادن این قطعات ریز در کنار هم کار چندان راحتی نیست. دقیقا به همین دلیل است که ساختن این قطعات و کنار هم قرار دادن آنها باعث توسعه مهارت‌های حرکتی و البته هماهنگی دست و چشم می‌شود. این بازی‌ها برای افرادی که در نوشتن مشکل دارند یا مهارت حرکتی مناسبی ندارند، بسیار مفید است.

او را قدرتمند می‌کند
کودک به یک دلیل با این قبیل اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کند، آن هم این است که بازی با این وسایل را دوست دارد. همین کار شانس تقویت مهارت‌های ساختمانی را در فرزند شما افزایش می‌دهد. این نوع اسباب‌بازی‌ها کودکان را با ایده‌های جدید مواجه می‌کند به این ترتیب که اگر شما خودتان هم کنار کودک با این اسباب‌بازی‌ها چیزی بسازید او می‌تواند از ساخته شما ایده بگیرد و خودش طرحی جدید داشته باشد.

اعتماد به نفسش زیاد می‌شود
کودکانی زیادی هستند که در ابتدا علاقه‌ای به این بازی‌ها ندارند این قبیل کودکان این بازی‌ها را دوست ندارند چون با خودشان فکر می‌کنید در این بازی چندان خوب نیستند و مانند کودکان دیگر نمی‌توانند بازی کنند. در حالی که هیچ استانداردی برای بازی‌های ساختنی وجود ندارد و هیچ درجه‌بندی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. بنابراین خیلی زود می‌توانند در این بازی‌ها سرعت بگیرند و در کنار دیگر بچه‌ها اعتماد به نفس انجام بازی را پیدا کنند.

راحت مسئله‌ها را حل می‌کند
مهم‌ترین نکته در این بازی‌ها؛ بداهه بازی است. اینکه کودکان سعی کنند فقط با قطعات موجود چیزی بسازند به آنها کمک می‌کند با وجود نقایصی که در نبود برخی قطعات وجود دارد؛ به هدف برسند. این خودش یعنی کسب یک مهارت مهم که آن هم حل مسئله است. او در این بازی یاد می‌گیرید که حتما نباید از یک نقطه شروع کرد و به نقطه دیگر رسید و این احتمال وجود دارد که انشعابات زیادی بین این دو نقطه ایجاد شود.

متفاوت بودن را یاد می‌گیرد
وقتی کودک قطعه‌ای نامتعارف می‌سازد یا از رنگ‌های متفاوت استفاده می‌کند باید به او اطمینان بدهید که این تفاوت اصلا بد نیست و حتی می‌توان درختی داشت که سیاه و سفید است و بنابراین او می‌آموزد چطور خارج از قاعده مرسوم اما متفاوت و بدیع ایده‌هایش را خلق کند.

وارد دنیایی جدید میشود
بازی‌های ساختنی اغلب کودک را وارد دنیایی جدید می‌کنند. و تصویرسازی کودک را به شدت تقویت می‌کنند و همین تصویرسازی او را به دنیایی دیگر می‌برد. آنها با این بازی‌ها با مهندسی بیشتر آشنا می‌شوند جون ممکن است در ساخت قطعه‌ای ناموفق باشند و به دنبال راهی برای پیدا کردن مشکل و رفع آن باشند و این ذهن آنها را مهندسی تربیت می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج