کاهش فاصله نرخ حواله نیما با سنا


در بازار ارز و طلا قیمت‌ها در روز پنج شنبه و جمعه 20 و 21 تیرماه 98، همچنان روندی با ثبات و روبه کاهش دارند بطوری که روز جمعه 21 تیرماه 98 در بازار آزاد و معاملات نقدی دلار بین 12820 تا 12920 تومان در نوسان بوده است.

به گزارش بنکر (Banker)، قیمت‌ها در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نیز در روز پنج‌شنبه برای فروش دلار 12750 و برای فروش یورو 14650 تومان معامله شده و قیمت خرید صرافی‌ها نیز 100 تومان کمتر از نرخ فروش اعلام شده است. همچنین در روز پنج‌شنبه در بازار ارز آزاد و معاملات نقدی قیمت دلار 12920، یورو 14650 و درهم 3535 تومان داد و ستد شد.

کاهش فاصله نرخ حواله نیما با نرخ معاملات در بازار سنا
سامانه سنا نیز براساس میانگین نرخ‌های ارز روز چهارشنبه 19 تیرماه 98، میانگین نرخ دلار در سامانه سنا را 12815، یورو 14645 تومان، درهم 3510، یوآن 1933، پوند 16108 و لیر ترکیه 2358 تومان اعلام کرده است. نرخ حواله نیما نیز در سامانه سنا در روز 19 تیرماه برای دلار 11626، یورو 13148، درهم 3180 و یوآن 1656 تومان اعلام شده که نشان‌دهنده کاهش فاصله نرخ حواله نیما با نرخ معاملات در بازار سنا است. این موضوع نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر با اقدامات بانک مرکزی و کنترل‌های صورت گرفته، فاصله نرخ‌های نیما، سنا، صرافی‌ها و بازار آزاد کاهش یافته و در حال حاضر پایین‌ترین نرخ یعنی نرخ دلار نیما با بالاترین نرخ یعنی نرخ معاملات آزاد به 1294 تومان رسیده که نسبت به فاصله زیاد سال 97، کاهش زیادی داشته و به تدریج از حجم رانت، فرصت‌های ویژه و اختلاف نرخ آن کاسته شده است.
در حالی که براساس قیمت‌های اعلام شده توسط بانک مرکزی و سامانه سنا در مرداد 97، نرخ دلار و یورو در مرداد 97 به صورت میانگین 10220 و 11915 تومان در بازار آزاد و صرافی‌ها بوده، و نرخ میانگین حواله نیما به ترتیب 8787 و 9521 تومان بوده است در نتیجه فاصله نرخ حواله نیما و صرافی‌ها و بازار آزاد برای دلار 1433 و برای یورو 2394 برآورد می‌شود.
همچنین براساس قیمت‌های اعلام شده توسط سامانه سنا و گزارش رسانه‌ها از نرخ‌های بازار و صرافی‌های مجاز بانکی در 19 تیر 98، نرخ میانگین حواله نیما برای دلار و یورو به ترتیب 11626 و 13148 تومان بوده که نسبت به نرخ‌های مرداد سال 97 افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد. از سوی دیگر، نرخ صرافی‌ها و بازار آزاد نیز در حال حاضر برای دلار حدود 12920 و برای دلار 14800 تومان است و درنتیجه فاصله دو نرخ نیما و بازار ازاد وصرافی‌ها برای دلار و یورو در تیرماه 98 به ترتیب 1294 و 1652 تومان برآورد می‌شود.
ملاحظه این اختلاف نرخ‌های نیما و صرافی‌ها و بازار آزاد در 11 ماه اخیر و تاجایی که ارقام و اعداد در سامانه سنا قابل دسترس بوده، نشان می‌دهد که رانت موجود در بازار ارز و اختلاف بین حواله نیما و اسکناس بازار ازاد و صرافی‌ها کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد و این اختلاف نرخ‌های نیما و بازار آزاد در یکسال اخیر برای دلار حداقل 139 تومان و برای یورو 742 تومان کاهش داشته است.
در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۴۴ ریال کاهش ۵۲ هزار و ۳۰۳ ریال و هر یورو نیز با ۲۷ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۶۹ ریال ارزش‌گذاری شد.
در بازار طلای روز جمعه 21 تیرماه 98 نیز با افزایش اونس جهانی طلا به قیمت 1406 دلار و دلار نقدی به قیمت 12920 تومان، قیمت طلا و سکه اندکی کاهش داشته و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 851 هزار، هر گرم 18 عیار 427 هزار، سکه طرح جدید 4 میلیون و 485 هزار، سکه طرح قدیم یا بهار آزادی 4 میلیون و 400 هزار، نیمه سکه 2 میلیون و 330 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 450 هزار و سکه گرمی 990 هزار تومان داد و ستد شده است.

تخلیه بی‌سابقه حباب سکه
یک کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه مدیریت صحیح بازار ارز و ثبات نسبی در این بازار بر کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است، گفت: طی هفته گذشته به میزان قابل توجهی حباب سکه کاهش یافت و در حال حاضر ارزش سکه تمام به چهار میلیون و ۵۳۵ هزار تومان رسیده است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بازار طلا و سکه با اشاره به بازار جهانی طلا گفت: معمولاً اتفاقاتی که در حوزه سیاسی و اقتصاد جهانی رخ می‌دهد بطور مستقیم بر بازار جهانی طلا تأثیرگذار است.
این کارشناس بازار طلا و سکه بیان کرد: در پی اتفاقات حوزه سیاسی در سطح جهانی اونس جهانی طلا طی یک هفته گذشته رشد ۲۵ دلاری را تجربه کرده است، اما این رشد قابل توجه در بازار داخلی در پی مدیریت بازار ارز از سوی بانک مرکزی، ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و کاهش نرخ ارز تا حدودی خنثی شده و قیمت سکه روند نزولی به خود گرفته است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر حباب سکه در حال تخلیه شدن است و این موضوع نشان از کاهش تقاضا و افزایش عرضه دارد.
کشتی‌آرای یادآور شد: سکه‌های ثبت‌نامی که در سال ۱۳۹۶ فرآیند ثبت‌نام آن انجام شد و در سال ۱۳۹۷ به دست صاحبان آن رسید، در چند وقت اخیر با توجه به آنکه نگهداری سکه توجیه اقتصادی ندارد از سوی صاحبان سکه عرضه شده و این موضوع یکی از دلایل افزایش عرضه سکه در بازار است.
این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه قیمت طلای خام در بازار داخلی برخلاف سکه ارتباط تنگاتنگی که با قیمت هر اونس طلای جهانی دارد، اظهار کرد: قیمت سکه طرح قدیم در ابتدای هفته گذشته چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده و در حال حاضر به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته و این در حالی است که سکه تمام طرح جدید با کاهش ۸۵ هزار تومانی به چهار میلیون و ۵۳۵ هزار تومان، نیم سکه با کاهش ۲۰ هزار تومانی به دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، ربع سکه با کاهش ۹۰ هزار تومانی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی بدون تغییر ۹۹۰ هزار تومان دادوستد می‌شوند.
کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: در ابتدای هفته گذشته طلای خام ۱۸ عیار ۴۳۷ هزار تومان دادوستد می‌شد که در هفته به پایین‌ترین ارزش خود در محدوده ۴۲۵ هزار تومان رسید اما با نوسان اونس جهانی به ارزش ۴۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.
این کارشناس بازار طلا و سکه در ادامه تاکید کرد: در ابتدای هفته گذشته حباب سکه ۳۴۰ هزار تومان بود و در حال حاضر به ۲۸۰ هزار تومان رسیده است که این تخلیه حباب در چند وقت اخیر بسیار نادر بوده است.
از سوی دیگر، اجرای مالیات بر خرید و فروش بیش از ۲۰ قطعه سکه در دستور کار قرار گرفته و رییس کل سازمان مالیاتی از وصول مالیات از خریداران سکه خبر داده است.، امیدعلی پارسا با بیان اینکه مالیات بر خرید و فروش بیش از ۲۰ قطعه سکه را اجرا می‌کنیم، گفت: سال گذشته ۳۸ نفر هر کدام بیش از ۵ هزار سکه و یک نفر به تنهایی ۳۸ هزار سکه خریداری کرده‌اند که باید مالیات بدهند.

کاهش نرخ بهره در امریکا و نرخ دلار
دلار تا حد زیادی از مسیر صعودی هفته گذشته خود عقب نشست. تأیید ضمنی رییس بانک مرکزی امریکا به کاهش نرخ بهره باعث شد تا دلار در معاملات روز پنج‌شنبه در لاک دفاعی فرو رود و در برابر بسیاری از همتایانش چاره‌ای جز عقب‌نشینی نداشته باشد. جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا با اشاره به فشار وارده بر اقتصاد امریکا به دلیل جنگ تجاری با چین گفته بود که بانک مرکزی اقدام لازم در این زمینه را انجام خواهد داد.

قیمت طلا دوباره بالا رفت
قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تأثیر تجدید تنش‌های تجاری میان امریکا و چین و چشم‌انداز کاهش نرخ‌های بهره، افزایش یافت و در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۴۰۷ دلار و ۶۹ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۶ درصد رشد کرده است.
در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۴۰۷ دلار و ۹۰ سنت رسید.

به گفته مایکل مک کارتی، تحلیلگر شرکت “سی‌ام سی مارکتس “، طلا تحت تأثیر افت ارزش دلار امریکا، تنش‌ها در خاورمیانه و تداوم اختلافات تجاری میان امریکا و چین افزایش پیدا کرده است.
از سوی دیگر جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا در اظهاراتی که مقابل اعضای کنگره داشت، گفت: احتمال کاهش نرخ‌های بهره در نشست بعدی بانک مرکزی وجود دارد.نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا که دارایی بودن سوددهی است را تقویت می‌کنند.در این بین، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد چین به وعده‌های خود برای خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان امریکایی عمل نکرده است.
پیامدهای این اختلافات تجاری به بازارهای جهانی سرایت کرده و ناملایمات اقتصادی را تشدید کرده است. سرمایه‌گذاران به دقت آمار وام دهی و تجارت چین را که قرار است به زودی منتشر شود، زیرنظر دارند تا شرایط اقتصادی کشور را ارزیابی کنند. انتظار می‌رود آمار نشان دهد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود، آهسته‌ترین روند توسعه اقتصادی در ۲۷ سال اخیر را تجربه می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، افت ارزش دلار نیز طلا را برای سرمایه‌گذاران غیرامریکایی ارزان‌تر کرد. با این حال دلار پس از آماری که نشان داد تورم مبنا در امریکا بهبود پیدا کرده است، اندکی از افت خود را جبران کرد.
وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز بر اساس الگوهای فنی پیش بینی کرد هر اونس طلا برای تحویل فوری آماده شکستن سطح ۱۴۰۴ دلار و عقب‌نشینی به ۱۳۸۷ دلار است که سطح حمایتی بعدی محسوب می‌شود.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۵ دلار و ۱۴ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ثابت بود و در ۸۲۰ دلار و ۵۰ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۵۵۶ دلار و یک سنت رسید.

 کاهش فاصله نرخ حواله نیما با سنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها