فروش 20هزار میلیارد تومانی پتروشیمی نوری در سال جاری/ قیمت‌گذاری محافظه‌کارانه بوده است


فروش 20هزار میلیارد تومانی پتروشیمی نوری در سال جاری/ قیمت‌گذاری محافظه‌کارانه بوده است

قیمتگذاری زیر ارزش ذاتی در بورس اوراق بهادار و برنامه برای فروش 20 هزار میلیارد تومانی برای سال 98 در پتروشیمی نوری، نوید رشد قیمتی این سهم تازه وارد در روزهای پیش رو را می‌دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز درحالی سهام پتروشیمی نوری در بورس برای اولین بار عرضه شد که شاهد ثبت رکورد تازه ای در مشارکت سهامداران حقیقی برای خرید سهام این پتروشیمی به میزان ۵۶۰ هزار کد معاملاتی بودیم.

جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در نشست خبری این عرضه اولیه به سودآوری پتروشیمی نوری بعنوان یک پتروشیمی خوراک مایع اشاره کرد و گفت: در مقایسه با پتروشیمی های گازی، واحدهای پتروشیمی با خوراک مایع از حاشیه سود پایین تری برخوردارند اما باید توجه داشت که سودآوری اصلی واحدهایی مانند پتروشیمی نوری در میزان بسیار بالای فروش محصول است.

وی با تاکید بر این موضوع که پتروشیمی نوری در سال ۹۸ بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش محصول خواهد داشت، گفت: پتروشیمی نوری بعنوان بزرگترین پتروشیمی آروماتیک در کشور، بیشترین سود را از محل فروش محصولات بدست می آورد.

ربیعی در ادامه با تاکید بر عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها در سامانه نیما، عنوان کرد: طبق بخشنامه بانک مرکزی، شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را صرف بخشی از هزینه‌های‌شان شامل خرید مواد اولیه، قطعات یدکی و هزینه‌های درون شرکتی کنند. طبق این بخشنامه سقف درنظر گرفته شده برای هزینه درون شرکتی پتروشیمی‌ها از ارز حاصل از صادرات‌شان معادل ۳۰ درصد درآمدهای آنهاست.

وی با بیان اینکه متاسفانه ارزآوری پتروشیمی‌ها تاحدودی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است گفت: در سال ۹۷ کل پتروشیمی‌های کشور مجموعا حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات وارد کشور کردند. براین اساس می‌توان عنوان کرد که سامانه نیما عمدتا با ارز پتروشیمی‌ها تامین می‌شود.

ربیعی ضمن تاکید بر اینکه هیچ رانتی برای پتروشیمی‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: در طول سال ۹۷ به غیر از چند روز، هیچ رانتی بین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ ارز نیمایی وجود نداشته است. امروز زمان آنکه رانتی برای پتروشیمی‌ها وجود داشت گذشته و در سیاست‌های جدید کشور هیچ‌گونه رانتی برای پتروشیمی‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در خصوص عرضه سهام پتروشیمی نوری در بورس نیز گفت: سودی که این شرکت برای سهامداران دارد، سود ناشی از تولید و صادرات است. در سال جاری پیش‌بینی تحقق درآمد خوبی برای پتروشیمی نوری صورت گرفته که این امر سود مناسبی را نصیب سهامداران خواهد کرد.

صانعی مدیر عامل پتروشیمی نوری با اشاره به اینکه این شرکت یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی آروماتیک در ایران و جهان است، بیان کرد: سود این شرکت در سال گذشته ۲۱۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان معادل ۸ تا ۹ درصد حاشیه سود بوده است. صانعی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن پارازایلین، تولید سالانه ۴۳۰ هزار تن بنزن و همچنین ۱۰۰ هزار تن ارتوزایلن به صورت سالانه در دستور کار قرار دارد. همچنین ۴.۵ میلیون تن میعانات گازی مورد نیاز خوراک نیز از طریق ۱۳ پالایشگاه تامین می‌شود.

وی به عملکرد فروش پتروشیمی نوری در سال ۹۷ گفت: در سال گذشته حدود ۵۹ درصد تولیدات این شرکت صادر شد، ۳۹ درصد تولیدات مربوط به فروش بین مجتمعی اختصاص یافت و پنج درصد نیز در قالب بورس کالا عرضه شد. براین اساس مجموع صادرات پتروشیمی نوری در سال ۹۷ معادل ۲ میلیون تن و فروش داخلی نیز برابر با یک میلیون و ۷۳۹ هزار تن بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی نوری در ادامه به مهمترین پروژه‌های این مجموعه اشاره کرد و توضیح داد: انجام پروژه ارتقای تولید پارازایلین، افتتاح و بهره‌برداری از واحد شیرین‌سازی برش سبک و پذیرش در بازار سرمایه از مهمترین پروژه‌های این شرکت به شمار می‌آید.

وی به برخی از مهمترین طرح‌های توسعه‌ای مصوب پتروشیمی نوری هم اشاره کرد و افزود: ارتقای واحد تولید پارازایلین، شیرین‌سازی ترکیبات سنگین، جداسازی نرمال پارافین در ترکیبات سنگین و شیرین‌سازی گاز فلر که هم‌اکنون در مرحله مناقصه قرار دارد، از جمله طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی نوری است.

محبی فر مدیرمالی هلدینگ خلیج فارس نیز در این نشست به محافظه کارانه بودن قیمتگذاری سهام پتروشیمی نوری در بورس اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که در سال گذشته پتروشیمی نوری با ۹۰ درصد ظرفیت اسمی و اورهال ۴ ماهه تولید محصول داشته است که پیش بینی می شود در سال جاری با ۹۵ درصد ظرفیت اسمی و بدون تعمیرات اساسی پشت سر بگذاریم.

همچنین وی به نرخ ارز در ارزشگذاری سهام نوری اشاره کرد و گفت: نرخ ارزی که در ارزشگذاری سهام پتروشیمی نوری مورد محاسبه قرار گرفته، ۱۰ هزار تومان بوده که در حال حاضر برای سه ماهه اول سال ۹۸ نرخ ارز نیمایی برابر با ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان است. بنابراین مفروضات فوق نشان می دهد که ارزشگذاری نوری بر مبنای اما و اگرهای آینده نبوده و قابلیت بالایی برای تجدید روند سودآوری در سهام پتروشیمی نوری دارند.

محبی فر در ادامه افزود: به ازای هر هزار تومان افزایش در نرخ ارز، ۶۰۰ میلیارد تومان بر ارزش قیمتگذاری نوری می افزاید. در نتیجه می توانیم ادعا کنیم با همین قیمتگذاری انجام شده در بورس بر مبنای دلار ۱۰ هزار تومانی، سهام پتروشیمی نوری، زیر ارزش واقعی قیمتگذاری شده و این یعنی ارزشگذاری سهام نوری بسیار محافظه کارانه بوده است.

وی همچنین به مجمع قریب الوقوع این شرکت در دوشنبه هفته آینده اشاره کرد و گفت: پتروشیمی نوری تا سال ۹۷ بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان سود انباشته در صورت های مالی خود زارش کرده است که در نظر داریم به دلیل رعایت برخی الزامات دو هزار میلیارد تومان از آن را در مجمع میان سهامداران تقسیم کنیم.

وی در پایان گفت: با این تفاسیر، نظر هلدینگ خلیج فارس برای قیمتگذاری نوری اعداد بالاتری بود ولی به دلیل تعاملی که با بورس داشتیم، به قیمت فعلی بسنده کردیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل