رونمایی از جام قهرمانی بسکتبال جهان در بازار بزرگ ایران


رونمایی از جام قهرمانی بسکتبال جهان در بازار بزرگ ایران

بازار بزرگ ایران 20 تیر ماه میزبان نمایندگان فدراسیون جهانی بسکتبال و مسئولان ورزش کشورمان بود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی بازار بزرگ ایران، طی مراسمی که در بازار بزرگ ایران برگزار شد جام قهرمانی بسکتبال جهان به‌طور سمبلیک در بازار بزرگ ایران که نمادی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است به نمایش عموم درآمد.

این جام پس از انجام تشریفات ویژه در بازار بزرگ ایران به ورزشگاه آزادی منتقل شد و ازآنجا به چین محل برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۹ انتقال خواهد یافت.

رونمایی از جام قهرمانی بسکتبال جهان در بازار بزرگ ایران

جام جهانی بسکتبال

جام جهانی بسکتبال که در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۰ با نام قهرمانی بسکتبال مردان جهان شناخته می‌شد، مسابقاتی بین‌المللی است که هر چهار سال یک‌بار با شرکت تیم‌های ملی بسکتبال مردان برتر دنیا با نظارت فدراسیون بین‌المللی بسکتبال در یک کشور برگزار می‌شود. مسابقات مشابهی نیز برای زنان در همان سال در یک کشور دیگر برگزار می‌شود.

این مسابقات هم‌اکنون با شرکت ۳۲ تیم منتخب از ۵ کنفدراسیون قاره‌ای انجام می‌شود و بعد از مسابقات بسکتبال المپیک، دومین رویداد مهم مسابقات بین‌المللی ورزش بسکتبال است.

تاریخچه

نخستین دوره این مسابقات سال ۱۹۵۰ در آرژانتین با شرکت ۱۰ کشور، به‌صورت دو حذفی برگزار شد که با قهرمانی آرژانتین، نایب‌قهرمانی آمریکا و عنوان سومی شیلی به پایان رسید. میزبانی چهار دوره بعدی مسابقات نیز به میزبانی آمریکای جنوبی برگزار شد.

تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات جام جهانی بسکتبال تا سال ۱۹۸۶ به میزبانی اسپانیا، بین ۱۳ و ۱۴ تیم متغیر بود اما فیبا تصمیم گرفت این مسابقات را برای اولین بار با شرکت ۲۴ تیم برگزار کند. پس از جام جهانی ۱۹۸۶ مسابقات با حضور ۱۶ تیم ادامه یافت اما در سال ۲۰۰۶ جام جهانی مجدد با ۲۴ تیم و این بار در سایتاما ژاپن برگزار شد. نکته جالب در مورد مسابقات جام جهانی بسکتبال این است که بعد از آمریکا که با ۵ عنوان قهرمانی در رتبه اول قرار دارد، دو کشور شوروی و یوگسلاوی به ترتیب در رتبه دوم و سوم تاریخ این مسابقات از نظر کسب عناوین قهرمانی قرار دارند. دو کشوری که پس از حوادث اوایل دهه ۹۰ میلادی دچار فروپاشی شده و با نامهای روسیه و صربستان این روزها شناخته می‌شوند. فیبا بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ تصمیم گرفت تا مسابقات را در سال‌های فرد برگزار کند. همچنین جام جهانی چین برای اولین بار با حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد.

ایران در جام جهانی

تیم ملی بسکتبال ایران تاکنون در سه دوره مسابقات جام جهانی شرکت کرده است که اولین حضورش سال ۲۰۱۰ به میزبانی ترکیه بوده است. ایران در این مسابقات در رده نوزدهم قرار گرفت. سال ۲۰۱۴ و در اسپانیا، کشورمان دومین حضور در جام جهانی را تجربه کرد و در نهایت جایگاه بیست و یکم جهان را از آن خود کرد. مسابقات ۲۰۱۹ چین، سومین حضور تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی است. کشورمان در گروه C با تیم‌های اسپانیا، پورتوریکو و تونس در شهر گوانگژو به رقابت خواهد پرداخت.

رونمایی از جام قهرمانی بسکتبال جهان در بازار بزرگ ایران

تور کاپ جام جهانی

فدراسیون جهانی بسکتبال برای رشد، توسعه و گسترش این رشته جذاب، طی یک برنامه‌ریزی کلان تصمیم گرفت تا تور کاپ جام جهانی را در ۲۴ کشور از ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی برگزار کند. این تور از ۲۳ مه ۲۰۱۹ و از شهر پکن پایتخت میزبان مسابقات آغاز شد. در ماه ژوئن به ترتیب ورشو لهستان، داکار سنگال، میلان ایتالیا، بلگراد صربستان، پاریس فرانسه، مادرید اسپانیا، برلین آلمان، نیویورک آمریکا، پراگ جمهوری چک، تورنتو کانادا، استانبول ترکیه، تونس، هراکلیون یونان میزبانان کاپ جام‌جهانی بودند. در ژوئیه ۲۰۱۹ جام ابتدا در لس‌آنجلس آمریکا به نمایش درآمد و سپس راهی ایران شد.

جام در ایران‌مال

برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران، کاپ یکی از معتبرترین مسابقات ورزشی، یعنی جام جهانی بسکتبال به کشورمان وارد شد. کاپ جام جهانی، سفر یک‌روزه خود در ایران را ابتدا از کنار برج میدان آزادی آغاز و پس از عزیمت به برج میلاد، در بازار بزرگ ایران-ایران‌مال- پی گرفت. کاپ چهار کیلویی طلا، در ساعت ۱۵:۱۳ پنجشنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۸ با تشریفاتی خاص وارد بازار بزرگ ایران شد. ابتدا در کنار آبشار باغ دیدار نشست، سپس در چهارسو تیمچه خودنمایی کرد و بعد از استراحت در شربتخانه، رهسپار کتابخانه جندی شاپور بازار بزرگ ایران شد. فضاهای انتخاب شده تداعی‌کننده، مدرنیته، سنت، علم و جلوه‌هایی از هنر معماری ایران بود و سرانجام در ساعت ۱۴:۱۵ با مشایعت مدیران و کارکنان، مجموعه را ترک کرد. این تور پس از عزیمت به کشورهای مونته‌نگرو، نیوزلند، استرالیا، اردن، کره‌جنوبی، ژاپن و روسیه، در ۲۷ آگوست ۲۰۱۹ در شهر پکن و با افتتاحیه مسابقات جام جهانی به اتمام خواهد رسید.

رونمایی از جام قهرمانی بسکتبال جهان در بازار بزرگ ایران

با آرزوی موفقیت برای سرو قامتان بسکتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۹ چین.

انتهای رپرتاژ خبری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...