نظر منتقدین مختلف سینمایی درباره بازسازی فیلم شیر شاه چگونه بوده است؟


نظر منتقدین مختلف سینمایی درباره بازسازی فیلم شیر شاه چگونه بوده است؟

فیلم شیر شاه یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین آثار انیمیشنی دیزنی در دهه 90 میلادی بود که خاطره خوشی برای بسیاری از کودکان آن زمان ساخت. شیر شاه به همراه انیمیشن دیو و دلبر (Beauty and the Beast) از معدود آثاری بودند که علاوه بر تکنیک‌های سنتی انیمیشن‌ سازی همچون طراحی دستی، از آخرین تکنولوژی‌های پیشرفته کامپیوتری در آن زمان نیز استفاده کرده...

فیلم شیر شاه یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین آثار انیمیشنی دیزنی در دهه 90 میلادی بود که خاطره خوشی برای بسیاری از کودکان آن زمان ساخت.

شیر شاه به همراه انیمیشن دیو و دلبر (Beauty and the Beast) از معدود آثاری بودند که علاوه بر تکنیک‌های سنتی انیمیشن‌ سازی همچون طراحی دستی، از آخرین تکنولوژی‌های پیشرفته کامپیوتری در آن زمان نیز استفاده کرده بودند. انیمیشن‌هایی که نه تنها از نظر بصری زیبا و دلنشین بودند، بلکه با موسیقی‌های متن فراموش‌نشدنی نیز همراه شده بودند و تا سال‌ها ترانه‌های نمادین Hakuna Matata و Circle of Life در ذهن مخاطبین بی‌شمار خود حک کرده بودند.

دیزنی که همچون سنت پیشین خود، لایو-اکشن شیر شاه را نیز پس از دیو و دلبر ساخته است، برای زنده کردن دوباره خاطرات پیشین از تیم ساخت حرفه‌ای و صداپیشگان معروفی استفاده کرده است. جان فاورو کارگردان لایو-اکشن “کتاب جنگل” که سال 2016 اکران شد و علاوه بر کسب نظرات مثبت اکثر منتقدین، فروش فوق‌العاده‌ای نیز داشت، ساخت فیلم شیر شاه را بر عهده داشته است. صداپیشگان انیمیشن نیز شامل افرادی همچون بیانسه، دونالد گلاور، جیمز ارل جونز، جان اولیور و سث روگن است.

در آستانه اکران جهانی فیلم شیر شاه، نظرات منتقدین مشهور از سایت‌ها و مجله‌های مختلف منتشر شده است که مخلوطی از نظرات مثبت و منفی است. برخی منتقدین از برجسته بودن نقطه قوت‌های انیمیشن اصلی در فیلم جدید راضی بودند در حالی که عده‌ای دیگر اعتقاد داشتند ساخت چنین فیلمی کاملاً بیهوده بوده است. نظر 10 منتقد شناخته شده را در زیر می‌توانید مطالعه کنید.
نظر منتقدین مختلف سینمایی درباره بازسازی فیلم شیر شاه چگونه بوده است؟

برندون دیویس از Comicbook.com

با در نظر گرفتن تمامی جنبه‌ها، وقتی با خود فکر کنید می‌بینید که الزامی بر ساخت دوباره فیلم شیر شاه نبوده اما جلوه‌های بصری بی عیب و نقص و همچنین زحمات چشمگیر صداپیشگان فیلم نشان می‌دهد چرا چنین اثری ساخته شده است. لحظات احساسی داستان همچون قبل تکان‌دهنده و تاثیرگذار هستند، موسیقی متن به زیبایی نواخته شده و سث روگن و بیلی آیکنر لحظات بامزه‌ای را خلق می‌کنند. شاید اینطور بتوان گفت با زحماتی که برای خلق دوباره جادوی شیر شاه انجام شده، به میراث انیمیشن اصلی نیز اضافه شده چرا که نسل جدیدی از خانواده‌ها با داستانی دلچسب، سرگرم‌کننده و زیبا همراه می‌شوند.

دیوید الریچ از IndieWire

فیلم شیر شاه می‌خواهد در عین آنکه حالت بی‌اعتقادی ما را معلق نگه دارد، در همان حال می‌خواهد بیننده را متقاعد کند که الزامی هم برای این کار نیست. نتیجه این ناسازگاری چنان اعصاب خردکن است که یادمان می‌رود یک زمانی شیر شاه چه داستان خاص و زیبایی بود. زازو (از شخصیت‌های داستان) از این واهمه دارد که مبادا چرخه حیات تبدیل به خطی بی‌معنی از بی‌تقاوتی‌ها شود اما فیلم آن را تبدیل به چرخه‌ای کامل از اروبروس (بی‌نهایت) می‌کند. اثر جدید استودیویی که تقریباً صنعت سینما را به قرق خود در آورده اما همچنان گرسنه باقی مانده است. فیلم خسته‌کننده شیر شاه حتی بازسازی خوبی نبوده چه برسد به آنکه بخواهد اثر شیرینی باشد.

نظر منتقدین مختلف سینمایی درباره بازسازی فیلم شیر شاه چگونه بوده است؟

اسکات مندلسن از Forbes

فاوروو استفاده درستی از تکنولوژی برای خلق نسخه جدیدی از کتاب جنگل کرد تا کودکان زرنگ را جذب خود کند. در این فیلم برعکس طوری به ما القا می‌شود که گویا هدف اصلی آن افراد بالغ بی‌عقل بوده است. من به شخصه خواستار نسخه جدیدی از شیر شاه که دوست داشته باشم بهتر از انیمیشن اصلی باشد نبوده‌ام و فیلم قدیمی را هم اثری بسیار هنری و بی عیب و نقص نمی‌دانم (اگرچه که تئاتر شیر شاه تغییرات جالبی به داستان داده بود). فیلم جدید تنها جلیقه تازه‌ای را به تن کرده که رنگ و بوی بهتری از قبل دارد اما دیگر جادویی نیست. شاید تنها بخاطر جلوه‌های ویژه و زیبایی‌های بصری آن بتوان فیلم شیر شاه را برای یک بار تماشا کرد اما حشو و پستی‌های اثر جدید باعث تخریب بخش‌های هنری آن شده است.

نظر منتقدین مختلف سینمایی درباره بازسازی فیلم شیر شاه چگونه بوده است؟

تاد مک کارتی از The Hollywood Reporter

واقع‌گرایی صحنه‌های فیلم شیر شاه سعی شده با سایه‌هایی از قدرت بیان شود، با دیدن قبرستان فیل‌ها و رویارویی‌های چندباره سیمبا با کفتارهای دندان تیزکرده و همیشه در حال تکاپو. به علاوه روشنایی ظاهری فیلم نیز بدون شک برای تغییر درجه سنی از G به PG بوده است. ترانه Can You Feel the Love Tonight توسط بیانسه (صداپیشه نالا، دوست دوران کودکی سیمبا) و دونالد گلاور به زیبایی تمام بازخوانی شده و آهنگ Spirit نیز عنوان جدید و شنوایی به مجموعه ترانه‌های متن فیلم شیر شاه است. شاید بتوان طراحی درخشان اندام و موهای بدن شیرها را بهترین بخش جلوه‌های ویژه خواند و کمتر فیلم بازسازی شده را می‌توانید پیدا کنید که همچون اثر جدید به انیمیشن اصلی وفادار بوده باشد. همه چیز امن و امان است، هیچ اتفاق شوکه‌برانگیزی قرار نیست بیوفتاد که از قبل اطلاع نداشته باشید.

لیا گرینبلت از Entertainment Weekly

ولخرجی‌های زیاد برای ظاهر و نمای فیلم در جای جای آن به رخ مخاطب کشیده می‌شود. در هر نسیمی که یال موفاسا را تکان می‌دهد، در زرافه‌های آفتاب دیده و خوابالو در صحرایی سوزان، حتی در کرم‌های پر جنب و جوشی که زیر یک تکه چوب لول می‌خورند. اگر فیلم شیر شاه کمی بی‌حس و حال برای فضای بزرگ خلق شده خود به نظر می‌رسد، شاید به این دلیل بوده که جلوه‌های ویژه دقیق و با جزئیات آن دیگر جایی برای جرقه‌های ناگهانی و غیرمنتظره باقی نذاشته است. داستان و ترانه‌های فیلم (به جز چند نمونه جدید) کاملاً به انیمیشن اصلی پایبند مانده‌‌اند و مقدار زیادی از جادوی آن نیز باقی مانده است. اگرچه بازسازی شیر شاه اصلا اجباری نبوده اما با این حال لذت دارد که همچنان شاه باشی.

نظر منتقدین مختلف سینمایی درباره بازسازی فیلم شیر شاه چگونه بوده است؟

کلریس لافری از The Independent

همچون دیگر بازسازی‌های جدید ساخته شده توسط دیزنی، در فیلم شیر شاه نیز تلاش شده تا تعداد اندکی از مسائل کوچک گذشته اصلاح شوند. شخصیت‌های مونث حضور برجسته‌ای نسبت به قبل دارند، اِسکار دیگر گرفتار تبدیل شدن به یک نقش منفی خالص همچون استعاره‌های قدیمی نمی‌شود (هرچند اجرای بی‌نظیر جیمی آیرونز در انیمیشن اصلی برای همیشه فراموش‌نشدنی خواهند ماند) و حتی کفتارهای آزاردهنده هم اصلاح شده‌اند، البته به لطف اجرای زیبای فلورنس کاسومبا در نقش شنزی رهبر کفتارها. به همان اندازه که نسخه جدید شیر شاه هیچ‌وقت نمی‌تواند به خوبی انیمیشن اصلی باشد، به همان اندازه هم نشان داده از اول هم قصد نداشته به پای آن برسد. فیلم شیر شاه از عاملی همچون نوستالژی برای تجربه و آزمایش و پیدا کردن راه‌های جدید در روایت داستان قدیمی استفاده کرده در حالی که به ما می‌فهماند که چه چیزی باعث شده چنین داستان‌هایی برای همیشه ماندگار باشند.

مت پچز از Polygon

هرچه جریان فیلم شیر شاه پیش می‌رفت، خیلی تلاش می‌کردم تا انتخاب‌های فاوروو را به خاطر خود او هم که شده قبول کنم. اما تک تک صحنه‌های فیلم از بیننده می‌خواهد تا سپاسگذار داستان بازسازی شده باشد و جلوه‌های بصری را به قههرا می‌کشاند. کفتارهای انیمیشن اصلی گروهی از شخصیت‌های فعری مکار بودند. کفتارهای فیلم جدید حیواناتی وحشی هستند که آب بزاق دهانشان سرازیر شده و وقتی نالا و سیمبا را تعقیب می‌کنند، باعث ترس و وحشت کودکان در سینما می‌شوند. نکته آزاردهنده تر در نمایش‌های واقع‌گرایانه دو نفری است که دیزنی همچنان اصرار به انجام آن‌ها دارد. اجرای 40 ثانیه‌ای تیمون و پومبا Be Our Guest که دیوار چهارم را به اصطلاح می‌شکند و منظور آن برای تمام سنین قابل‌ فهم است، نمایشی موذیانه دارد.

نظر منتقدین مختلف سینمایی درباره بازسازی فیلم شیر شاه چگونه بوده است؟

کریستن لوپز از io9

فیلم شیر شاه بسیار زیبا است و زیبایی آن یکی از عاملین اصلی برای تماشای فیلم در پرده بزرگ سینماهای حال حاضر است اما همچون دیگر آثار اقتباسی بازسازی شده توسط دیزنی، محال است که این حس به شما دست ندهد که ساخت فیلم جدید هیچ لزومتی نداشته است. ایکنر و روگن به دلیل اجرای بامزه لایق تعریف و تمجید هستند و خانواده‌هایی هم که دیگر دسترسی به نسخه‌های قدیمی VHS و DVD ندارند، بدون شک از تجربه دوباره فیلم لذت خواهند برد. بامزه و زیباست، همچون نسخه اصلی.

نظر منتقدین مختلف سینمایی درباره بازسازی فیلم شیر شاه چگونه بوده است؟

جاشوا روتکف از Time Out

صمیمیت وجودی شیر شاه که بار دیگر توسط ترانه Can You Feel the Love Tonight و با اجرای قوی بیانسه و گلاور در بهترین حالت ممکن اجرا شده، نتیجه بسیار بهتری از آثار کورکورانه‌ای دارد که دیزنی در چند وقت اخیر در تلاش بوده تا به نمایش بگذارد. در حالی که ترانه جدید التون جان Never Too Late در لیست دست‌اندرکاران انتهایی فیلم به آن خوبی که تصور می‌شد، درنیامده است. البته دیری نمی‌گذرد که جلوه‌های ویژه فوق دیجیتالی و غریب فیلم حس و حال دیگری به شما القا می‌کند. شیر شاه می‌تواند به عنوان جایگزینی مجازی برای تماشای یک باغ وحش استفاده شود که همواره در تلاش است تا با کیفیت بالای تصویر تماشاگر خود را انگشت به دهان بگذارد. با این حال نمی‌تواند جایگزین بی‌نقصی برای کلاسیک 1994 باشد که برای همیشه ماندگار خواهد ماند.

پیتر دبروژ از Variety
فاوروو با گذاشتن تمرکز خود بر ارتقا نمای ظاهری فیلم اصلی، نقطه قوت کلاسیک 1994 را تقویت کرده است. اگر شما هیچ‌وقت یکی از طرفداران شیر شاه نبودید، با دیدن فیلم جدید هیچ چیزی عاید شما نخواهد شد. از طرف دیگر، برای کسانی که در سنین کودکی آن را تماشا کردند می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی باشد که تلاش کرده رابطه‌ای قابل فهم میان مخاطب و قلمرو حیواناتی که زمانی رویکرد اصلی دیزنی در خلق آثار خود بود، فراهم کند. از آن دوره‌ای می‌گویم که دیزنی فیلم‌هایی همچون The Legend of Lobo و The Incredible Journey را ساخت. ناراحت‌کننده است که دیگر خبری از طراحی‌های دستی نیست (که اگر بود، در درازمدت ماندگارتر هم می‌شد) اما موج جدید بازسازی آثار قدیمی از چنین هنرهایی رنج می‌برند. حداقل فیلم شیر شاه تلاش کرده تا با استفاده از تکنولوژی حال حاضر انیمیشن‌سازی، قدردان تلاش‌های پیشینیان باشد و ما را متقاعد کند که در حال تماشای نسخه واقعی جدید هستیم.
نظر منتقدین مختلف سینمایی درباره بازسازی فیلم شیر شاه چگونه بوده است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انداختن جسد در بشکه اسید برای مخفی ماندن جنایت + جرئیات و اعتراف قاتل