پرورش کرم ابریشم؛ صنعتی بزرگ اما نوپا در همدان


پرورش کرم ابریشم؛ صنعتی بزرگ اما نوپا در همدان

همدان- ایرنا- پرورش کرم ابریشم که بیش از چهار هزار سال پیشینه دارد به عنوان یکی از صنایع بزرگ و پرسود جهان شناخته می شود اما در استان همدان این صنعت در ابتدای راه قرار دارد.

به گفته کارشناسان، کرم ابریشم یکی از انواع کرم پیله‌ساز است و از آن جهت اهمیت دارد که از آن ابریشم تهیه می‌شود.

پیله از ۳۰۰ تا ۹۰۰ متر ابریشم اولیه تشکیل شده است و این الیاف بسیار نازک هستند، برای تهیه حدود ۵۰۰ گرم ابریشم ۲ تا سه هزار پیله مورد نیاز است.

در هر دوره پرورش کرم ابریشم، هر جعبه کامل نوغان حدود ۳۰ کیلوگرم پیله تر تولید می‌کند که پس از به پیله رفتن نوغان‌ها و پایان دوره پرورش نوغان، پیله‌های کرم ابریشم طی مراحل خاصی جمع می‌شود.

در پایان سن پنجم کرم‌ها که سن بلوغ آن‌ها محسوب می‌شود از اشتها افتاده و تغذیه نمی‌کنند، همچنین جثه آنها کوچک شده و به رنگ زرد و شفاف درمی‎آیند، در این زمان با گذاشتن وسایل پیله تنی روی کرم‌ها شرایط تنیدن پیله فراهم می‌شود.

پیله، محصول خام برای تولید ابریشم است که دو تا سه روز بعد از تشکیل، کرم درون آن به شفیره تبدیل و حدود بعد از دو هفته به صورت پروانه از پیله خارج می‌شود.

در یک مزرعه پرورش کرم ابریشم پروانه‌های بالغ فقط به اندازه مورد نیاز اجازه دارند از پیله خارج شوند. باقیمانده کرم‌ها برای اینکه ابریشم بتواند ریسیده و به پارچه تبدیل شود به وسیله گرما در درون پیله کشته می‌شوند.

معاون مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی همدان در همین ارتباط در نشست خبری با اصحاب رسانه همدان عنوان کرده که پرورش کرم ابریشم از سال ۹۴ در استان همدان آغاز شده که از آغاز این طرح تاکنون ۶۰۰ کیلوگرم پیله کرم ابریشم در استان همدان توزیع شده است.

به گفته، علی اصغر خرازی، در استان همدان ۱۴ هزار اصله نهال توت و ۶۵۰ جعبه تخم نوغان بین متقاضیان پرورش کرم ابریشم توزیع شده است.

سالانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ تن ابریشم در کشور مورد نیاز است که همین موضوع اهمیت پرورش کرم ابریشم را نشان می‌دهد و در همین راستا تاکنون ۷۵۰ نفر در استان همدان آموزش پرورش کرم ابریشم را فرا گرفته اند.

معاون مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی همدان طول دوره پرورش کرم ابریشم را ۴۵ روز ذکر کرد و اظهار داشت: دولت به ازای هر جعبه تخم نوغان یارانه به متقاضیان می‌دهد

خرید تضمینی پیله کرم ابریشم توسط دولت

خرازی اذعان کرد: تداوم حمایت‌های دولتی و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در زمینه صنعت پرورش ابریشم موجب فعال شدن ظرفیت‌های داخلی و رونق مجدد میراث کهن فرهنگی و اقتصادی می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم ۲۱۹ هزار و ۶۰ ریال تعیین شده است.

۷۵۲۳/‏۲۰۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی