زلزله زدگان سرپل ذهابی در انتظار تکمیل مسکن مهر شهید شیرودی


زلزله زدگان سرپل ذهابی در انتظار تکمیل مسکن مهر شهید شیرودی

قصرشیرین- ایرنا- اهالی زلزله زده مسکن مهر شهید شیرودی شهرستان سرپل ذهاب که منازلشان در زلزله آبان سال 96 تخریب و آسیب دید اکنون در انتظار تحقق وعده مسکن و شهرسازی برای تحویل واحدهای مسکونیشان برای اسکان هرچه سریع تر در آن هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با گذشته ۲۰ ماه از زلزله آبان سال ۹۶ غرب کرمانشاه هنوز هم برخی از مردم به دلیل ساخته نشدن منازلشان در کانکس های اسکان موقت به سر می برند.

مسکن مهر شهید شیرودی سرپل ذهاب ۲۴ بلوک ۲۴ واحدی است که در زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ماه سال ۹۶، بسیاری از دیوارهای آن فروریخت که کار بازسازی و مقاوم سازی بلوک‌ها از اوایل سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت.


زلزله زدگان سرپل ذهابی در انتظار تکمیل مسکن مهر شهید شیرودی

‌کار بازسازی و مقاوم سازی بلوک‌ها هر چند دیر و آهسته اما سرانجام از اوایل سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت؛ چون سازه سه بلوک سست شده بود، به تشخیص کارشناسان فنی کاملاً تخریب شدند تا دوباره ساخته شوند.

با گذشته حدود ۱۶ ماه از آغاز بازاسازی هنوز هم مالکان واحدهای مسکن مهر در انتظار تحویل منازلشان هستند تا بتوانند پاییز و زمستان امسال را در منازلشان استقرار یابند تا همچون سایر مالکان واحدهای مسکونی دیگر بتوانند زندگی عادی خود را از سرگیرند.

اکنون مالکان واحدهای مسکونی مهر شهید شیرودی با وجود گرمای طاقت فرسا و بالای ۴۰ درجه‌ای شهرستان گرمسیری سرپل ذهاب در کانکس ها و کمپ‌های اسکان موقت به سر می برند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از مالکان واحدهای مسکن مهر که اکنون در کانکس به سر می‌برد به خبرنگار ایرنا گفت: من و خانواده ام همچون دیگر افرادی که در کانکس ها زندگی می‌کنند دیگر از این وضع خسته شده ایم و خواهان تسریع در عملیات بازسازی برای اتمام منازل خود هستیم.

حیدری افزود: زندگی در کانکس آن هم برای ۲۰ ماه با داشتن بچه، سخت و طاقت فرساست چون نه امکانات رفاهی وجود دارد و نه امکانات تفریحی برای بازی بچه‌ها و همین مساله باعث شده روحیه کودکان از بین رفته و افسرده شوند.

فرد دیگری از ساکنان کمپ اسکان موقت گفت: زندگی در کانکس به سختی می‌گذرد و ما از این وضعیت خسته شده‌ایم.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد، اضافه کرد: انتظار داریم هرچه سریع‌تر واحدهای مسکونی ما تکمیل و واگذار شود تا به منازل خود برگردیم.

ساکنین این کمپ اعتقاد دارند که کار بازسازی در مسکن مهر شهید شیرودی سرعت مناسبی ندارد و انتظار دارندتا هرچه سریع‌تر با حمایت مسئولان شاهد اتمام ساخت منازلشان باشند که تا قبل از پاییز امسال به خانه‌های خود بازگردند.

وعده ای که عملی نشد

رئیس ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن استان اصفهان که مدیریت بازسازی مسکن مهر سرپل ذهاب را بر عهده دارد، سال گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر، تا دهه فجر ۹۷ هشت بلوک مسکن مهر سرپل ذهاب را آماده تحویل به مالکان می کنیم.
به گفته حمید دیمویی «هفت بلوک دیگر هم تا پایان سال، ۶ بلوک تا پایان خرداد ۹۸ و سه بلوک تخریب شده هم تا پایان شهریور سال آینده تکمیل و کلید آن تحویل مالکان می شود.»
امید است پروژه مسکن مهر شهید شیرودی که مشکل اسکان بیش از ۵۰۰ خانواده را برطرف می‌کند هرچه سریع‌تر به سرانجام رسیده و با اسکان ساکنان آن یکی از کمپ‌های اسکان موقت زلزله زدگان جمع آوری شود.

۱۹۲ واحد مسکونی مهر تا نیمه اول مرداد باید به مالکان آنها تحویل شود

فرماندار سرپل ذهاب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مسکن و شهرسازی مسئول اصلی این اجرای پروژه است و طبق پیگیری‌های ویژه استاندار کرمانشاه هشت بلوک از واحدهای مسکن مهر شهید شیرودی به تعداد ۱۹۲ واحد تا ۱۵ مرداد باید تحویل ساکنان آن شود.

محبت جمالی نیا افزود: ساکنان هشت بلوکی که تا نیمه مرداد تحویل می‌شود باید طبق سازوکاری که شهرداری و بنیاد مسکن اتخاذ کرده‌اند کانکس و امکانات محیطی محل اسکان موقت خود را جمع کرده و در منازل خود اسکان یابند.

وی اظهار داشت: تعداد سه بلوک از مسکن مهر شهید شیرودی به طور کلی تخریب شده و در حال ساخت است که سرعت مناسبی دارد و مابقی به تعداد ۱۰ بلوک نیز طبق وعده‌ی مسکن و شهرسازی استان تا مهرماه امسال تکمیل شده و تحویل صاحبان آن خواهد شد.

وی تصریح کرد: روند اجرای پروژه از سرعت مناسبی برخوردار است و تاکید ویژه و پیگیری مستمر استاندار کرمانشاه را نیز به همراه دارد.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.
زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.
مسئولان ارشد استان گفته‌اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری را تا پایان سال ۹۸ تکمیل می‌کنند.

۳۰۱۲/‏۸۰۶۶/‏۷۳۹۹‬

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد