خلخال رتبه اول استانی بیمه محصولات کشاورزی را کسب کرد


خلخال رتبه اول استانی بیمه محصولات کشاورزی را کسب کرد

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: این شهرستان در سال زراعی جاری از لحاظ پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی و باغی رتبه نخست استان اردبیل را بخود اختصاص داد.

بهبود علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح اراضی باغی و کشاورزی بیمه شده توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی امسال این شهرستان در مقایسه با سال گذشته چند برابر افزایش یافته است.

او اظهار داشت: در حالی که سطح محصولات کشاورزی بیمه شده سال زراعی گذشته ۳۰۱ هکتار بوده این میزان در سال زراعی جاری به ۲ هزار و ۱۵۳ هکتار افزایش یافته است.

علیزاده افزود: در همین حال با ترویج فرهنگ بیمه محصولات باغی در بین باغ داران این شهرستان سطح باغات بیمه شده امسال نیز از هزار و ۹۴۰ هکتار سال گذشته به سه هزار و ۶۱۲ هکتار در سال جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه سرمازدگی محصولات کشاورزی در طول سال‌های اخیر موجب وارد شدن خسارت سنگین به بخش محصولات باغی این شهرستان بویژه گردوکاران منطقه شده، گفت: در بحث بیمه محصول گردو نیز امسال خلخال رتبه نخست استان اردبیل را بخود اختصاص داد.

وی از امهال تسهیلات بانکی کشاورزان آسیب دیده از سرمازدگی محصولات کشاورزی این شهرستان خبر داد و افزود: با هدف حمایت از کشاورزان و باغداران بدهکار به بانک کشاورزی تسهیلات معوق ۲۵۲ نفر به مبلغ ۴۹ میلیارد ریال در سال گذشته امهال و ۲۹۴ نفر نیز به مبلغ ۵۲ میلیارد ریال مشمول امهال تسهیلات و بخشودگی دیرکرد بدهی بانکی در سال جاری هستند.
وی اظهار داشت: با هدف افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و دامی و کاهش تلفات و خسارات در این بخش، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف برای تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی اقدام به برگزاری پنج همایش ملی و استانی از جمله همایش سرشاخه کاری گردو، کشت زعفران، گل محمدی، زهرگیری از زنبور عسل و پرورش طیور با حضور مدرسان و کارشناسان داخلی و خارجی شد.
او گفت: نتیجه این همایش‌ها، دوره‌های آموزشی و شرکت پنج هزار و ۵۰۰ نفر روز بهره بردار بخش کشاورزی در این دوره‌ها، تغییر رفتار حرفه‌ای بهره برداران، ارتقای عملکرد محصول در سطح هکتار، افزایش بهره وری تولید در این بخش همراه با کاهش تلفات و آشنایی شرکت کنندگان با آخرین یافته‌های علمی در بخش باغداری، کشاورزی، دامداری، بخش‌های زیر مجموعه کشاورزی و فرآوری و بسته بندی محصولات تولیدی است.
وی از افزایش تولید محصولات گران قیمت کشاورزی در سال جاری خبر داد و افزود: تولیدات کشاورزی امسال این شهرستان ۳۵ درصد در بخش کشت و تولید زعفران، ۵۰ درصد در بخش گل محمدی و ۴۰ درصد در بخش کشت و تولید بادام زمینی نسبت به میزان تولیدات سال گذشته افزایش داشته است.
او بیان کرد: مدیریت جهاد کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی سودآور در سال جاری اقدام به تهیه و توزیع ۷۰ هزار بوته گل محمدی کرده که نتیجه این کار افزایش ۵۰ درصدی این محصول می‌باشد.
علیزاده همچنین به اجرای طرح رفع تداخل با هدف آزاد سازی بخشی از اراضی ملی در تصرف دولت و اختصاص آن برای توسعه کشاورزی منطقه اشاره کرد و افزود: از مجموع ۴۵ هزار هکتار اراضی ملی در حال مطالعه این شهرستان در ۱۰ پلاک بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی ملی منفک و به جمع زمین‌های کشاورزی در اختیار زارعان افزوده شده است.
وی گفت: امسال ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، اشتغال فراگیر، سرمایه در گردش و تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی به متقاضیان و مجریان طرح‌های تولیدی پرداخت و زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر فراهم شد.
وی به افزایش قابل توجه سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای بویژه گلخانه‌های کوچک مقیاس روستایی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: با پرداخت تسهیلات بانکی به مجریان طرح‌های گلخانه‌ای در سال جاری سطح گلخانه‌های تولید گل رز هلندی خلخال به بیش از سه هزار متر مربع افزایش یافته و ظرفیت سالانه تولید این گل در گلخانه‌های موجود به یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه رسید.
او با بیان اینکه مقدمات کار برای راه اندازی شهرک گلخانه‌ای روستای طولش خلخال در سطح ۲۳ هکتار فراهم شده، اظهار کرد: با تخصیص آب از سوی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل این شهرک در سال آینده راه اندازی شده و در اختیار دست اندرکاران تولید محصولات گلخانه‌ای منطقه قرار خواهد گرفت.
علیزاده بیان کرد: در راستای حمایت از تولید کنندگان و راه اندازی واحدهای کشاورزی راکد و تعطیل شده منطقه امسال با پرداخت ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش پنج واحد تولیدی بخش کشاورزی فعال و به چرخه کار و تولید بازگشت.
او گفت: طرح‌های آبیاری نوین کم فشار و تحت فشار در استان افزایش یافته و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی به این سیستم‌ها تجهیز شد و مطالعه برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین نیز در سطح ۴۵ هکتار هم در دست اقدام می‌باشد.
وی افزود: در سال گذشته با واگذاری ۱۵ هکتار از اراضی ملی واقع در مناطق نمونه گردشگری ازناو از سوی مدیریت جهاد کشاورزی خلخال به سرمایه گذار و مجری طرح پل معلق زمینه برای اجرای این طرح بزرگ گردشگری فراهم شد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

۷۱۱۹/‏۶۰۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی