تبلیغات پیش از موعد نامزدهای مجلس خلاف قانون است


تبلیغات پیش از موعد نامزدهای مجلس خلاف قانون است

کرمانشاه- ایرنا- رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کرمانشاه، تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی را خلاف قانون دانست و گفت: فعالیت تبلیغاتی کاندیداها در فضای مجازی و در جامعه رصد می‌شود و با این افراد طبق قانون برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محسن مفید روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت ۲۶ تیر سالروز تشکیل شورای نگهبان به دستور امام خمینی (رده) در دفتر این شورا در کرمانشاه برگزار شد؛ از قوه قضائیه خواست کمیسیون قضائی برخورد با متخلفان انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی را در استان زودتر تشکیل دهد و با تبلیغات زودهنگام و هرگونه تخلف نامزدها برخورد کند.

او تاکید کرد: تخلف نامزدها در تأیید صلاحیت آنها نقش خواهد داشت.

مفید، عمل به قانون را مهم‌ترین معیار برای انتخاب افراد شایسته در انتخابات دانست و به مردم توصیه کرد معیار و ملاک انتخاب خود را عمل افراد به قانون قرار دهند.

وی اضافه کرد: وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون گذاری و نظارت بر مجریان قانون است بنابراین باید نمایندگانی برای مجلس انتخاب کنیم که همه معیار و ملاک شأن رعایت قانون باشد چگونه ممکن است کسی که خود قانون را رعایت نمی‌کند فردا در مجلس که مصلحت کشور و منافع مردم از راه قانون به دست می‌آید در تصمیمات خود لحاظ کند.

این مقام مسؤول در ادامه یادآوری کرد: شورای نگهبان براساس مستنداتی که مراجع چهارگانه قانونی یعنی؛ قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، ثبت احوال و نیروی انتظامی در پاسخ استعلام‌های شورای نگهبان می‌دهند نامزدهای انتخابات را تأیید و یا رد صلاحیت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۶ هزار نفر در کرمانشاه تأیید صلاحیت شدند، گفت: مردم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خبرگان و رئیس جمهوری را نهایتاً بین تعداد زیادی از نامزدهایی که شورای نگهبان تأیید کرده انتخاب می‌کنند بنابراین کارآمدی و یا ناکارایی دولت‌ها و نمایندگان مجلس در دوران فعالیت شأن ربطی به نظارت استصوابی ندارد و به انتخاب خود مردم بر می‌گردد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کرمانشاه در خصوص تأیید صلاحیت علمی کاندیدها نیز گفت: معیار تأیید صلاحیت مدرک تحصیلی نامزدهای انتخابات وزارت علوم و مراجع قانونی است نه فضای مجازی و افکار عمومی.

مفید در ادامه بیان داشت: شورای نگهبان در تأیید صلاحیت کاندیدها براساس مستندات قانونی حداقل‌ها را در نظر می‌گیرد به این نحو که در زمینه اینکه فرد تخصص و کارآیی دارد یا ندارد، دخالتی بر کیفیت صلاحیت نامزدها ندارد و فقط برحسب قانونی که مراجع چهارگانه آن را اعلام می‌کنند کاندیداها را تأیید یا رد می‌کند.

وی در خصوص این سوال چرا برخی از نامزدها بعد از اعلام رد صلاحیت توسط شورای نگهبان بعد از مدتی صلاحیت آنها تأیید می‌شود و یا برعکس کسانی هستند ابتدا توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت برای انتخابات می‌شوند اما بعد از مدتی همین شورا آنها را رد صلاحیت می‌کند، گفت: شورای نگهبان براساس مستندات قانونی نامزدها را تأیید و رد می‌کند و این موارد بعد از ارائه مستندات قانونی جدید اتفاق می‌افتد یعنی بعد از اعلام رد صلاحیت فرد، او مستندات مثبت جدید ارائه می‌کند و تاییدیه شورای نگهبان را می‌گیرد و یا برعکس برخی مواقع بعد از اینکه تأیید صلاحیت فردی توسط شورای نگهبان اعلام شد، مراجع قانونی استعلام مدرک و مستنداتی جدیدی دال بر رد صلاحیت آن به این شورا ارائه می‌کنند که شورای نگهبان نیز برحسب وظیفه قانونی و شرعی موظف است آن فرد را رد صلاحیت کند.

مفید در پاسخ به این سوُال چرا برخی از نمایندگان و یا افراد به فساد و یا کارهای خلاف قانون متهم هستند اما باز تأیید شورای نگهبان را می‌گیرند و در انتخابات مختلف شرکت می‌کنند، گفت: معیار و ملاک برای شورای نگهبان قانون و مستندات قانونی است نه شایعات در جامعه و فضای مجازی.

صلاحیت افراد در هر دوره‌ای دوباره بررسی می‌شود

او در ادامه با بیان اینکه شورای نگهبان بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نظارت ندارد، گفت: افراد در هر دوره از انتخابات باید از نو تأیید صلاحیت بگیرند هرچند دوره قبل نماینده مجلس بوده باشند.

مفید در پاسخ به این سوُال، چرا برخی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که دوره قبل رد صلاحیت شدند در دوره بعدی تأیید صلاحیت می‌شوند، گفت: تأیید و یا رد صلاحیت نامزدها در دوره‌های مختلف به تشخیص قاضی پرونده در هر دوره است زیرا که بعضی اوقات مستندات قانونی برحسب تشخیص یک قاضی افراد را مشمول رد صلاحیت می‌کند اما ممکن است همان مستندات و مدارک بنا بر تشخیص قاضی دیگر آن را تأیید کند بر همین اساس ممکن است، یک فرد در یک دوره رد صلاحیت شود و در دور بعدی تأیید شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوم اسفند سال جاری دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، مهم‌ترین وظایف خطیر شورای نگهبان، نظارت و بازرسی انتخابات، تأیید صلاحیت نامزدهای احتمالی، صیانت از آرا مردم است.

مفید در ادامه نظارت استصوابی شورای نگهبان را بالاترین نظارت در کشور دانست و گفت: جایگاه مهم شورای نگهبان بارها توسط امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری جهت حفظ تعیین سرنوشت مردم به واسطه صیانت از آرا آنها مورد تاکید قرار گرفته است.

نهاد شورای نگهبان متشکل از ۱۲ عضو است که ۶ عضو آن فقهی هستند که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتخاب آنها برعهده رهبر انقلاب است و ۶ عضو حقوقدان نیز توسط رئیس قوه قضائیه برای تأیید به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند.

۳۲۰۹/‏۸۰۶۶‬

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت