ایجاد 140 هزار شغل روستایی و عشایری


ایجاد 140 هزار شغل روستایی و عشایری

رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایجاد 140 هزار شغل روستایی و عشایری با تخصیص ارز از محل صندوق توسعه ملی خبر داد

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: از یک و نیم میلیارد دلار ارز تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های روستایی و عشایری، یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار که حدود هشت هزار میلیارد تومان می‌شود برای اجرای یکصد هزار طرح عشایری و روستایی پرداخت شد.
وی افزود: با پرداخت این میزان حدود ۱۴۰ هزار نفر مشغول کار شدند.
نوبخت گفت: ایجاد ۳۲۰ هزار فرصت شغلی که امسال از سوی مرکز آمار اعلام شد بخشی از آن معطوف به سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلاری بود.


وی اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا با برطرف کردن مشکلات، باقی مانده یک و نیم میلیارد دلار را در مرحله پنجم بپردازیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نرخ ارز برای یک و نیم میلیارد دلار در زمان محاسبه آن حدود ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود، که هم اکنون این نرخ براساس نرخ نیما، مبنای عمل قرار گرفته است.
نوبخت افزود: قبلا سرمایه گذاری با ارقام کمتری شکل می‌گرفت، ولی هم اکنون به جهت اینکه تسعیر ارز افزایش پیدا کرده حجم بیشتری از تسهیلات ریالی در اختیار این افراد قرار گرفته است.

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در روستاها؛ بیش از ۲۳ درصد

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اگرچه نرخ بیکاری در روستا‌ها حدود ۸ درصد شده که نسبت به نرخ متعارف بیکاری کمتر است، ولی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در روستا‌ها به بیش از ۲۳ درصد می‌رسد.

وی به تشریح جزئیات گزارش ارائه شده در این جلسه در خصوص اشتغال روستایی پرداخت و افزود: از سال گذشته به جهت نگرانی‌ای که در جمعیت روستایی به وجود آمد به طوری که درصد جمعیت روستایی رو به کاهش رفت و نرخ سالخوردگی در روستا افزایش پیدا کرد تصمیم گرفته شد حداقل یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال در روستا‌ها و مناطق عشایری صرف شود و به همین میزان هم بانک‌ها که چهار بانک تعیین شد منابعی تخصیص بدهند تا در خصوص اجرای طرح‌های اشتغال روستایی و شهری اقدام شود.


رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: گزارش امروز حاکی از این بود که از این یک و نیم میلیارد دلار یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار در چهار مرحله به صورت ریالی پرداخت شده است.
نوبخت گفت: جمع منابع ریالی که صندوق توسعه ملی ارائه کرد حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که مقرر بود به همین میزان بانک‌ها نیز سهم آورده‌ای داشته باشند که مجموعاً حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد و گزارش امروز حاکی از آن است که از این ۱۳ هزار میلیارد تومان تا الآن ۸ هزار میلیارد تومان برای حدود ۱۰۰ هزار طرح روستایی و عشایری پرداخت شده است.
وی افزود: از این رقم ۸ هزار میلیارد تومان، هزار میلیارد تومان برای بخشی است که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی بوده و ۷ هزار میلیارد تومان هم به صورت عادی بوده است.
نوبخت ادامه داد: انتظاری که برای ایجاد اشتغال از این مجموعه بود حدود ۲۲۰ هزار شغل بود که عملاً بر اساس همه شماری‌ای که صورت گرفت و علاوه بر آن سامانه‌ای که وجود دارد و مشخص می‌شود و گزارشی که از بازدید‌های میدانی حاصل شد این بود که حدود ۱۴۰ هزار شغل ایجاد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403