53 درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند


53 درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند

بیرجند- ایرنا- مدیرکل دفتر امور اجتماعی و آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: حدود 53 درصد کودکان کار از اتباع خارجی به شمار می روند که 42 درصد از تعداد فاقد اسناد هویتی هستند.

رضا جعفری روز دوشنبه در نشست خبری تبیین طرح جامع توسعه فرهنگ اورژانس اجتماعی استان خراسان جنوبی با اعلام اینکه سامانه اورژانس اجتماعی کشور تا ۲ ماه آینده راه اندازی می‌شود، افزود: در ارائه گزارش‌های اورژانس اجتماعی دچار کم و یا بیش شماری هستیم و آمار متقنی نداشتیم که راه اندازی این سامانه کمک بسیاری به این مهم می‌کند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: این سامانه همچنین بانک اطلاعاتی و پژوهشی خوبی برای رصد آمار آسیب‌های اجتماعی است تا برنامه‌ریزی هدفمندی داشته باشیم.

وی یکی از سیاست‌های اصولی و راهبردی دولت را اورژانس اجتماعی عنوان کرد و افزود: گفت: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ مرکز اورژانس اجتماعی فعالیت می‌کنند که بزرگترین شبکه حمایت از سلامت اجتماعی در کشور محسوب می‌شوند.

جعفری با اشاره به فعالیت ۲۳۸ پایگاه خدمات اجتماعی در کشور اظهار داشت: هم اکنون چهار هزار و ۵۰۰ کارشناس و مددکار در حوزه اورژانس اجتماعی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و ۸۰ هزار نفر در اورژانس اجتماعی کشور پذیرش شدند و متاسفانه کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند و معلول آزاری در صدر حوزه مداخلات اورژانس اجتماعی است.

جعفری با اشاره به بحث خودکشی اضافه کرد: جایگاه ایران در بحث خودکشی از نرم جهانی پایین تر است و سال گذشته هشت هزار مورد مداخله در اقدام به خودکشی داشتیم که بواسطه آن مانع از خودکشی موفق شده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه سعی شده در سازمان بهزیستی زنجیره و چرخه کامل حمایت اجتماعی مهندسی شود گفت: مراکزی که بحث ساماندهی و توانمندسازی را انجام می‌دهند نیز تقویت و افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و آسیب دیدگان سازمان بهزیستی ادامه داد: برخی از آسیب‌های اجتماعی زیرپوستی است که این موضوع رسالت و ماموریت اورژانس اجتماعی را سنگین‌تر می‌کند.

وی تامین خودروهای مناسب سازی را یکی از نیازها اورژانس اجتماعی عنوان کرد و افزود: خودروهای مناسب سازی شده یکی از اولویت‌های اساسی برای تکمیل چرخه ارائه خدمات است که امیدواریم اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تامین شود.

جعفری ادامه داد: فضای فیزیکی نامناسب و محدود برای اورژانس اجتماعی در برخی استان‌ها و همچنین خرید خدمت و عدم امنیت شغلی همکاران از دیگر دغدغه‌ها و چالش‌ها است.

وی از راه اندازی مرکز نگهداری کودکان معتاد بهبود یافته در ۲ استان خبر داد و گفت: این مراکز در سیستان و بلوچستان و مازندران راه اندازی شده که کودکان معتاد بعد از سم زدایی توسط دانشگاه علوم پزشکی به مدت سه تا ۶ ماه نگهداری می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: محدودیت اعتباری در راه اندازی این قبیل مراکز وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه کودک آزاری در صدر مداخلات اورژانس اجتماعی است افزود: ۵۰ درصد کودک آزاری‌ها غفلت و بی توجهی، ۳۰ درصد آزار روانی، ۱۵ درصد آزار جسمی، ۳ درصد آزار جنسی است که عموماً در حوزه خانواده رخ می‌دهد.

جعفری از وجود لایحه حمایت از کودکان در مجلس شورای اسلامی یاد کرد و گفت: در صورت تصویب این لایحه امیدواریم بسیاری از مشکلات مداخلات در حوزه کودکان رفع شود.

وی ادامه داد: این لایحه مسئولیت پذیری همه آحاد جامعه را شامل می‌شود و اگر کسی شاهد کودک آزاری بوده و گزارش ندهد مجرم محسوب خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و آسیب دیدگان سازمان بهزیستی با اشاره به اهمیت و نقش رسانه در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: گاهی رسانه‌ها و مدیران از جامعه عقب تر هستند و مردم زودتر از آنها بحران اجتماعی را درک می‌کنند، گاهی مردم، رسانه و مدیران در نقطه مشترک به وجود یک آسیب اجتماعی پی می‌برند؛ اما در مواقعی قبل از اینکه مردم و مدیران متوجه بحران شوند رسانه‌ها در جریان یک آسیب اجتماعی قرار گرفته و آن را جریان سازی می‌کنند تا حساسیت لازم ایجاد شود.

جعفری با بیان اینکه انتظار می‌رود رسانه‌ها گفتمان سازی کنند افزود: رسانه‌ها در مطالبه‌گری اجتماعی نقش بسزایی دارند و می‌توانند در آگاه سازی عمومی و اطلاع رسانی به مردم نسبت به منابعی که حامی هستند همکاری کنند.

۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار