جزئیات تازه‌ای که رسانه لبنانی از معامله قرن فاش کرد


جزئیات تازه‌ای که رسانه لبنانی از معامله قرن فاش کرد

فارس نوشت: یک وبگاه لبنانی نوشت، طرح موسوم به «معامله قرن» برگرفته از طرح رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است که در سال 2008 و 2010 در دو پژوهش جداگانه ارائه کرده است.

جهان عرب اخیرا شاهد کودتا علیه برخی اصول اسلامی و ملی و پیوستن سران برخی کشورهای مهم منطقه به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اجرایی کردن طرح موسوم به «معامله قرن» بود.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، اولین کسی از سران عرب که از معامله قرن صحبت کرد «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر بود که طی سفرش به آمریکا و دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به آن پرداخت.

معامله قرن برگرفته از طرح «گیورا آیلند»

در ادامه این گزارش آمده: معامله قرن بر طرحی اطلاق می‌شود که «گیورا آیلند» رئیس پیشین شورای امنیت داخلی اسرائیل آن را طراحی کرده است، پژوهش اول (درباره این طرح) ابتدا در سال ۲۰۰۸ با عنوان «تجدیدنظر در راه‌حل دو دولتی» در پژوهشکده واشنگتن و پژوهش دوم در سال ۲۰۱۰ از مرکز «بگین سادات» وابسته به دانشگاه اسرائیلی «بار ایلان» با عنوان «جایگزین‌های منطقه‌ای برای راه‌حل دو دولتی» منتشر شد؛ معامله قرن تکرار توطئه‌های قدیمی و جدید برای تغییر نقشه جغرافیایی-سیاسی و اقتصادی منطقه است.

جزئیات تازه‌ای که رسانه لبنانی از معامله قرن فاش کرد

آیلند می‌گوید، راه‌حل‌های پیشنهاد شده برای حل مسأله فلسطین بر پایه راهکار دو دولتی شکست خورده و رسیدن به راه‌حلی بر اساس تصورات قبلی محال است. وی معتقد است راه‌حلی جز با ورود کشورهای عربی به عنوان ضامن در این روند وجود نخواهد داشت.

وی تأکید می‌کند، راهکار دو دولتی که «بیل کلینتون» و پس از آن «جرج بوش» و «باراک اوباما» رؤسای جمهور پیشین آمریکا مطرح کرده‌اند، شکست خورده و دیگر امکان رسیدن به راه‌حلی نهائی برای تغییر عواملی که در امضای توافق‌ «اسلو» (1993) سهیم بودند، وجود ندارد.

خسارت‌های مصر در معامله قرن

اول: تخریب دروازه استراتژیک سینا

دوم: تخلیه سینا از عنصر بشری

سوم: بین‌المللی کردن سینا و خروج مصر از آن

هدف معامله قرن

العهد در ادامه نوشت: هدف معامله قرن پیوستن کامل اسرائیل به کشورهای منطقه و معرفی کردن آن به عنوان شریک و متحدی راهبردی در مقابله با خطر ایران است. اگر مشارکت مستقیم کشورهای عربی در این طرح نبود دولت ترامپ جرأت نمی‌کرد طرح‌هایی را برای پایان دادن به مسأله فلسطین ارائه دهد و اقداماتی مانند انتقال سفارت آمریکا از قدس به تل‌آویو و معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل انجام دهد.

نقش عربستان سعودی در معامله قرن

اول: خرید جزایر تیران و صنافیر برای بین‌المللی کردن تنگه تیران

دوم: توافقنامه منطقه آزاد در شمال سینا

سوم: پروژه موسوم به «نئوم» و بیرون انداختن مصر از «خلیج عقبه»( در شرق صحرای سینا و غرب شبه جزیره عربستان)

وبگاه مذکور ادامه داد، عربستان همگام با خواست تل‌آویو، نقشی محوری در معامله قرن بازی کرد، آغاز ورود علنی سعودی به این طرح از خلال طرح «ابتکار عربی» منسوب به «ملک عبدالله» (پادشاه پیشین سعودی) بود که ورود عرب‌ها به عنوان ضامن توافق نهایی را مطرح می‌کند.

العهد سپس نوشت، پس از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولی‌عهد عربستان سعودی، اسرائیلی‌ها از بلندپروازی‌های وی برای صعود به کرسی حکومت سوءاستفاده کردند و ریاض به عنوان حامی مالی معامله قرن وارد شد. تصمیم مصر برای فروش جزایر تیران صنافیر به عربستان ، خطرناک‌ترین اقدام به نفع رژیم صهیونیستی از زمان اشغال فلسطین در سال ۱۰۴۸ تا کنون بود، زیرا فروش این دو جزیره منجر به بین‌المللی کردن تنگه تیران و پایان تسلط مصر بر آن می‌شود، موضوعی که دلیل جنگ‌های مصر با اسرائیلی‌ها بوده است.

در سال گذشته، همزمان با سفر محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی به قاهره، دادگاه عالی قانون اساسی مصر رأی به اجرایی شدن توافقنامه تیران و صنافیر داد.

به نظر می‌رسد سناریوهایی که معامله قرن مطرح می‌کند، راه‌حل نیست و مشوق‌هایی که رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد، نفعی به مصر و عربستان نمی‌رساند بلکه خودکشی برای هر دو کشور است.

اخیرا «جیسون گرینبلات» فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور «صلح منطقه» ضمن اعلام اینکه بخش سیاسی «معامله قرن» در 60 صفحه ارائه خواهد شد، درباره اینکه رونمایی از این طرح بعد از انتخابات رژیم صهیونیستی انجام شود، ابراز تردید کرد.

310311

کد خبر 1280010

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات