بهره برداران چغندر قند 140 میلیون ریال کمک هزینه می گیرند


بهره برداران چغندر قند 140 میلیون ریال کمک هزینه می گیرند

سنندج - ایرنا - دولت برای بهره برداران چغندر قند که مزارع خود را به صورت نشاکاری زیر کشت این محصول می برند تا سقف 140 میلیون ریال کمک هزینه بلاعوض پرداخت می‌کند.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نشاکاری محصولات از جمله اهداف این سازمان در راستای کاهش مصرف آب در مزارع و افزایش بهره‌وری محصولات است.

مهدی فتحی اضافه کرد: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی برای هر هکتار نشاکاری چغندرقند به صورت سر جمع ۱۴۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض نقدی و غیر نقدی در بخش‌های مختلف تهیه نوار تیپ، نشا و هزینه کشت به بهره برداران پرداخت می‌کند.

وی افزود: مبالغ پرداخت شده در این طرح از محل اعتبارات ملی این سازمان برای هر هکتار نشاکاری چغندر قند شامل ۵۰ میلیون ریال بابت تامین ۲۰ هزار متر نوار تیپ، ۶۰ میلیون ریال برای تامین ۱۰۰ هزار عدد نشا و ۳۰ میلیون ریال نیز هزینه حق‌العمل کشت است.

فتحی با بیان اینکه کشت نشایی چغندر قند در این استان از سه سال گذشته با یک هکتار آغاز شده است، یادآور شد: هم اکنون این میزان به ۴۵ هکتار در شهرستان‌های بانه، سقز و قروه رسیده که در سال زراعی جاری حدود ۹۰ درصد این میزان انجام شده البته عملیات کشت تا آخر تیر ماه جاری نیز ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در کشت نشایی چغندرقند به میزان سه تا چهار هزار متر مکعب در هر هکتار صرفه جویی در مصرف آب انجام می‌شود و علاوه بر آن کاهش هزینه‌های تنک کردن و کاهش مصرف سموم از دیگر مزایای این نوع کشت است.

همه ساله حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین در شهرستان‌های سقز، قروه، دهگلان و بانه زیر کشت چغندر قند می‌رود و سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن از این محصول در مزارع استان برداشت می‌شود.

استان کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر بوده که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود ۸۰۰ هزار تُن در سال بوده و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

کردستان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است و امسال حدود ۵۸۰ هزار هکتار اراضی آبی و دیم این استان زیر کشت گندم و جو رفته است.

۳۰۳۴/‌۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش