چگونه احساس عشق و عاشقی از بین می رود ؟


کم رنگ شدن احساس عشق و عاشقی چگونه بعد از مدتی در رابطه دونفره احساس عشق و عاشقی کم رنگ میشود؟ با دانستن این نکات مفید از کم رنگ شدن عشق و علاقه پیشگیری کنید. جان گاتمن، یکی از معروف ترین زوج درمان گران معاصر، اعتقاد دارد عاملی کـه بیشترین اثر پیشبینی کننده را در طلاق دارد، انتقاد از همسر اسـت. مجله تالاب : انتقاد مداوم، بزرگترین آسیب را بـه...

چگونه احساس عشق و عاشقی از بین می رود ؟

کم رنگ شدن احساس عشق و عاشقی

چگونه بعد از مدتی در رابطه دونفره احساس عشق و عاشقی کم رنگ میشود؟ با دانستن این نکات مفید از کم رنگ شدن عشق و علاقه پیشگیری کنید. جان گاتمن، یکی از معروف ترین زوج درمان گران معاصر، اعتقاد دارد عاملی کـه بیشترین اثر پیشبینی کننده را در طلاق دارد، انتقاد از همسر اسـت.

مجله تالاب : انتقاد مداوم، بزرگترین آسیب را بـه رابطه میزند و بـه زودی عشق را نابود می کند.نابودی عشق بر خلاف تصور خیلی ها که فکر می کنند عشق یکباره پیدا می شود و همیشه میماند و یا حتی بیشتر می شود؛ واقعیت اینست که عشق ممکن اسـت یک لحظه ایجاد شود، اما همانند بذری اسـت ودر صورتی باقی می‌ماند و رشد می کند که در زمین مناسبی جای گیرد، آب و نور کافی بـه ان برسانیم؛ مرتب آفت کشی کنیم و بـه ان کود بدهیم و مستمراً بـه ان رسیدگی نمائیم.

تفاوت عشق حقیقی و پایدار با عشق اولیه چیست؟

عشق آنی دارای عمر کوتاهی اسـت ودر طی زمان از بین میرود و یا حتی تبدیل بـه نفرت شود. وابسته بـه مسائل ظاهری، هیجان و هورمون اسـت؛ این عشق برای شروع یک رابطه عاطفی لازم اسـت اما کافی نیست! این عشق و احساس باید با منطق همراه شود تا مبدل بـه عشق حقیقی و جاودان شود.

وقتی زوجین با این عشق حقیقی و جاویدان در کنار هم زندگی میکنند، با صمیمیت و عاشقانه باهم زندگی میکنند. آن ها اختلافاتی هم باهم دارند. اما این اختلافات طوری بالغانه باهم حل میکنند کـه بـه زندگی عاطفی هم خدشه ای وارد نکنند.

چگونه احساس عشق و عاشقی از بین می رود ؟

چرا داغ ترین ازدواج ها بعد از ازدواج سرد می شود؟

مشاوره قبل از ازدواج یک ضرورت اسـت. همه ی زوج‌ها باید قبل از ازدواج بـه مشاور مراجعه کنند تا بتوانند مشکلات احتمالی آینده را پیش‌بینی کنند. فرض کنید دختر و پسر جوانی بسیار بـه هم علاقه دارند ولی چه تضمینی وجوددارد که دخترخانم در آینده مادر خوبی باشد یا آقاپسر از عهده نقش پدری برآید؟

از کجا معلوم وقتی باهم زیر یک سقف قرار می گیرند هزار و یک اختلاف‌نظر نداشته باشند؟ همه ی این ها در مشاوره قبل از ازدواج مشخص میشود.

دراین جلسات تست‌هایی از هردو نفر گرفته می شود که پاسخ خیلی از پرسش‌ها را مشخص می‌کند. این همان مکانیسم عقل اسـت که کنار عشق قرار می گیرد. یعنی دو نفر که احساس می‌کنند عاشق هم هستند با یک روش عقلانی بـه این نتیجه میرسند که آیا ازدواجشان بـه صلاح اسـت یا نه؟ اگر بخواهیم یک مثال ساده بزنیم، میگوییم عشق شبیه یک جواهر گرانبهاست و عقل حلقه‌ای فلزی که رکاب این جواهر گرانبها میشود.

اگر این حلقه باشد، میتوانی جواهرت را دستت کنی و همیشه همراهت باشد ولی نمیتوانی یک جواهر گرانبها را تا ابد بدون هیچ محافظی توی مشتت نگه‌داری، شک نداشته باش که بالاخره گم خواهد شد. همین اسـت که گاهی عشق‌های‌ آتشین ناگهان خاموش می شود. در حقیقت نگین باارزش آن ها گمشده اسـت.

چرا احساس عشق از بین می رود؟

گاهی اوقات عشق در افراد بدون این کـه حتی دلیلش را بدانند از بین می رود. در چنین مواقعی فرد تصمیم بـه رهایی طرف مقابلش می گیرد؛ در نتیجه احساس گناه در او رخنه می کند. از بین رفتن عشق می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد کـه بیشتر ان ها دراین دو گروه تقسیم میشوند:

تغییر معیار های ناخودآگاه:

همانگونه کـه پیشتر اشاره شد مردم عاشق کسی می‌شوند کـه با معیار های ناخوداگاه شان مطابقت داشته باشد.«نگاه کنید بـه: چرا عاشق میشویم»

این معیارها ثابت نیستند ودر رویداد های بزرگ زندگی دستخوش تغییر میشوند. دختری را کـه برای صداقت ارزشی قائل نیست درنظر بگیرید. اگر این دختر عاشق مردی دروغ­گو باشد و روزی بـه خاطر دروغ او دچار آسیب روحی بزرگی شود معیار های ناخودآگاهش بـه احتمال زیاد تغییر پیدا می کند و صداقت بـه ان ها اضافه خواهد شد. در نتیجه بـه دلیل عدم تطابق معیارها علاقه اش بـه ان مرد از بین خواهد رفت.

می توان با شناخت مفهوم معیار های ناخودآگاه شخصی را فراموش کرد. برای فراموش کردن کسی کـه ذهنت ان را درگیر خودش کرده اسـت باید دریابید چرا عاشق او هستید.

نکته ای جدید در مورد شخصی کـه دوستش دارید پیدا کنید:

چه می شد اگر همان دختر کـه صداقت برایش حائز اهمیت بود نمیدانست کـه طرف مقابلش با او صادق نیس و یک روز بر حسب اتفاق متوجه این امر می شد؟ اگر صداقت برای او تا این اندازه بی اهمیت بود پس ممکن بود اتفاق خاصی رخ ندهد؛ ولی اگر صداقت برایش مهم باشد بـه احتمال زیاد عشقش نسبت بـه او از بین خواهد رفت.

لازم اسـت باز هم بـه این نکته اشاره کنم کـه کم شدن شور و اشتیاق با از بین رفتن عشق متفاوت اسـت و این دو را نباید با یک دیگر اشتباه گرفت؛ بلکه سعی کنید دانشتان را در مورد روابط سالم افزایش دهید تا متوجه شوید عشقتان واقعا کم رنگ شده اسـت یا خیر.

چگونه احساس عشق و عاشقی از بین می رود ؟

بـه خاطر چیزی کـه بعد از ان بـه دست می آورید:

برخی افراد تنها برای بر طرف کردن نیازهای ناخودآگاهشان وارد رابطه می‌شوند. برای مثال ممکن اسـت شخصی فقط برای افزایش اعتماد بـه نفس بـه دنبال بـه دست آوردن دل کسی باشد.البته خود این فرد متوجه این موضوع نیست کـه در حقیقت بـه دنبال افزایش اعتماد بـه نفس اسـت و رابطه ی طولانی مدت در برنامه هایش وجود ندارد. عشق چنین فردی در نهایت بدون این کـه بداند دلیلش چیست از بین خواهد رفت.

شریک عشقیتان همیشه در معرض باشد:

تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند کـه قوانین عرضه و تقاضا برای روابط نیز صدق می کند. هرچه تقاضا بیشتر شود فرد جذابتر بـه نظر می‌رسد و عکس این موضوع نیز صادق اسـت. اگر طرف مقابلتان محتاج شـما بـه نظر برسد ممکن اسـت ارزش وی را پایین تصور کنید و دیگر برایتان جذابیتی نداشته باشد « اشتباهاتی کـه منجر بـه سرد شدن بیشتر رابطه می شود».

عشق جاودان و حقیقی، عشقی اسـت کـه با انتخاب طرفین برای تغییرات مثبت بـه وجود می آید

اگر از این می ترسید کـه عشق خودتان یا همسرتان بـه اتمام برسد، بـه این نشانه‌های‌ عمومی پایان عشق دقت کنید:

۱. میل جنسی بـه همسر کاهش پیدا میکند

مک‌خسیس می گوید نداشتن رابطه‌ی جنسی خودش بـه‌ تنهایی نشانه نیست. تعداد زیادی از زوج‌ها هستند کـه رابطه ندارند، اما نه بـه‌خاطر این کـه تمایلی بـه ان ندارند.

«اگر رابطه ندارید تنها بـه‌این‌خاطر کـه مشغولیت‌های‌‌تان زیاد اسـت و مجبورید یا بـه بچه‌ها برسید یا سر کار بمانید، یا اگر در موقعیتی هستید کـه رابطه راحت نیست، مثلا مجبورید مدتی را در خانه‌ی پدرشوهر یا پدرزن‌تان سر کنید، در چنین حالت‌هایی رابطه‌نداشتن عادی اسـت. اما اگر مدتی اسـت کـه رابطه ندارید و از این جهت احساس ناراحتی هم نمیکنید، خطر در نزدیکی‌تان اسـت.»

عشق ربط مستقیمی بـه صمیمیت و وابستگی دارد. اگر دیگر تمایلی بـه همسر خود نداشته باشید «یا همسرتان تمایلی بـه شـما نداشته باشد»؛ یعنی کـه پیوند عاطفی میان‌تان از بین رفته اسـت.

متخصص روابط زناشویی، آپریل ماسینی، می گوید: «رابطه‌ی جنسی بسیار مهم اسـت، نه فقط بـه این خاطر کـه جزئی از رابطه‌ی زناشویی سالم اسـت، بلکه بـه این خاطر کـه پیوند زوجین را بـه هم مستحکم میکند.»

۲. فانتزی زندگی بدون وی را در ذهن می‌پرورید

در تب‌وتاب ابتدای دوران عاشقی، بیشتر زوج‌ها درباره‌ی آینده و برنامه‌هایشان باهم حرف میزنند. فرقی نمیکند کـه این صحبت‌ها از نوع صحبت‌های‌ سنتی، مثل حرف‌زدن درباره‌ی بچه‌آوردن و خرید خانه و…؛ باشد یا درباره‌ی برنامه‌ریزی برای سفر با دوچرخه بـه ان طرف دنیا. نکته این اسـت کـه دراین خیال‌پردازی‌ها هردو نفرتان کنار هم هستید. اما وقتی ذهن‌تان شروع کرد بـه ساختن تصویر‌هایی از آینده بدون این کـه شریک زندگیتان در ان حضور داشته باشد، باید ان را نشانه‌ی محوشدن عشق درنظر بگیرید. مک‌خسیس می گوید: «اگر وابستگی نباشد، عشقی هم نیست.»

۳. بـه‌تدریج بیرون‌رفتن‌های‌ تنهایی‌تان بیشتر می شود

ماسینی می گوید: «اگر تغییری در میزان علاقه‌ی خود بـه همراهی با همسرتان پیدا کرده اید، بدانید کـه این نیز نشانه‌ای از این اسـت کـه رابطه‌ی شـما رو بـه اضمحلال اسـت.» بـه‌خصوص این اتفاق وقتی مهم میشود کـه آخر هفته‌ها یا غروب‌هایی کـه بـه‌طور عادی انتظار میرود با هم دیگر بیرون شام بخورید، خودتان بـه تنهایی بیرون بروید. پیغامی کـه این رفتار میدهد این اسـت کـه شـما ترجیح می دهید با کس دیگری اوقات‌تان را بگذرانید نه با همسرتان.

چگونه احساس عشق و عاشقی از بین می رود ؟

۴. احساس تنهایی می کنید

حتی اگر دیگر شریک زندگیتان را دوست نداشته باشید، علاقه‌تان بـه عشق و پیوندداشتن از بین نرفته اسـت. و، چون عشق و پیوند را در زندگی خود احساس نمی کنید، تنهایی سراغ‌تان می آید. مک‌خسیس می گوید: «ممکن اسـت متوجه شوید کـه بـه دیگر افراد علائق جسمانی پیدا کرده اید و شاید خودتان هم از این اتفاق تعجب کنید. این نشانه‌ای هشداردهنده اسـت کـه اعلام میکند چیزی در رابطه‌ی فعلی‌تان از دست رفته اسـت.»

۵. از جای دیگری نیازتان بـه عشق را برآورده می کنید، بدون این کـه حتی خودتان متوجه شوید

این علامت بیشتر درونی اسـت و باید خودتان را تحلیل کنید تا متوجهش شوید. مک‌خسیس میگوید: «من با زوج‌های‌ زیادی کار کردم کـه حتی متوجه نشده بودند کـه دیگر عاشق هم نیستند، چون بچه‌های‌ کوچکی داشتند و عشق زیادی بـه ان‌ها می‌ورزیدند. این خلا با بچه‌ها پر شده بود. برای همین اسـت کـه تعداد زیادی از ازدواج‌ها، بعد از مستقل‌شدن بچه‌ها، از هم می‌پاشد.»

عشق را جاودانه کنیم!

عشق جاودان و حقیقی، عشقی اسـت کـه با انتخاب طرفین برای تغییرات مثبت بـه وجود می آید. این تغییرات شامل اصلاح عادات و رفتارهای اشتباه اسـت و همچنین ازخودگذشتگی برای عشق ورزیدن بـه همسر میباشد.

حتماً ساعاتی را برای بررسی مشکلاتتان درنظر بگیرید.

بـه هم خوب گوش کنید.

موقع عصبانیت هیچ تصمیمی نگیرید، حرفی نزنید و اقدامی نکنید.

عشق حقیقی بـه ما می‌آموزد کـه گذشته را نمیتوان تغییر داد اما می توان از ان درس گرفت و حال و آینده رابا ان تغییر داد.

اما خوشبختانه می توان با یادگیری زبان عشق، با درایت و تلاش دوباره عشق را در قلب‌ها زنده کرد. مثلا:

حتماً ساعاتی را در هفته بـه هم اختصاص دهید. بـه جاهای دیدنی بروید و برای هم خاطره خلق کنید.

برای همسرتان هدیه و گل بخرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...