طرز تهیه برگ هلو به 3 روش آسان


طرز تهیه برگ هلو به 3 روش آسان

برگ هلو یک میان‌وعده محبوب در میان ایرانیان بوده که از خشک کردن ورقه‌های هلو در فر، دستگاه خشک‌کن و مجاورت نور مستقیم خورشید درست می‌شود.

طرز تهیه برگ هلو به 3 روش آسان
ستاره | سرویس آشپزی - خشک کردن میوه‌ها یکی از روش‌های نگهداری آنهاست که به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد. البته همه میوه‌ها قابل خشک کردن نیستند، ولی میوه‌هایی مانند زردآلو، هلو، آلبالو، آلو، انجیر، خرما، گلابی، کیوی، انگور، موز و انبه را می‌توان خشک کرد و از آن‌ها به عنوان تنقلات استفاده کرد. برگ هلو که به آن پر هلو نیز گفته می‌شود، ورقه‌های نازک هلو بوده که دارای خواص ملین، ضد تشنج، آرامش‌بخش، ادرارآور، شاداب‌کننده و نرم‌کننده است. پر هلو مانند قیسی زردآلو طرز تهیه آسانی داشته و در عین حال بسیار مقوی و پر طرفدار است. در این مطلب آموزش برگ خوش‌مزه هلو به سه روش آورده شده‌است.


طرز تهیه برگ هلو (پر هلو) در زیر نور خورشید

هلو‌ها را تمیز شسته و روی یک پارچه نخی پهن کنید تا کاملا خشک شوند. آن‌ها را از وسط نصف کرده و هسته را خارج کنید. کف یک سینی بزرگ را با پارچه نخی تمیزی پوشانده و سپس هلو‌های نصف شده را با فاصله کف آن بچینید. روی سینی یک پارچه توری تمیز بکشید و آن را زیر نور خورشید قرار دهید. هنگام شب که رطوبت هوا افزایش می‌یابد، سینی را داخل خانه ببرید تا دوباره رطوبت جذب نکنند؛ موقع روز دوباره آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید. حدود ۴ روز طول می‌کشد تا برگ‌ها آماده شود؛ در این فاصله پر هلو‌ها را زیر و رو کرده تا به طور یکنواخت حرارت ببینند و خشک شوند. مراقب باشید برگ خو‌مزه هلوی شما مانند چیپس خیلی خشک و شکننده نشود؛ همین که رطوبت هلو‌ها به ۲۰ درصد برسد، باید از مقابل نور خورشید برداشته شوند.

بیشتر بدانید: نحوه خشک کردن موز و تهیه چیپس موز به ۳ روش خانگی

طرز تهیه برگ هلو به 3 روش آسان

طرز تهیه برگ هلو (پر هلو) در فر

کف سینی فر را با کاغذ پارچمنت یا کاغذ روغنی بپوشانید و هلو‌های نصف شده را با فاصله روی آن بچینید. درجه حرارت فر را روی کمترین درجه ممکن (۵۰ درجه سانتی‌گراد) تنظیم کرده و سینی را در آن قرار دهید. حدود ۴ الی ۸ ساعت طول می‌کشد تا برگ‌های هلو آماده شود. در این فاصله مرتب هلو‌ها را چک کرده و زیر و رو کنید؛ مراقب باشید خیلی خشک نشوند.


طرز تهیه برگ هلو (پر هلو) در دستگاه خشک کن

هلو‌های نصف شده را با فاصله روی سینی خشک‌کن چیده و در دستگاه قرار دهید. دستگاه خشک‌کن را روی حالت میوه یا ۵۷ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت صبر کرده تا برگ‌های هلو آماده شود. هر ۸-۷ ساعت یک بار هلو‌ها را چک کرده تا خیلی خشک نشوند. پس از آماده شدن برگ‌های هلو، اجازه دهید در دمای محیط کاملا خنک شود؛ سپس آن را در ظرف شیشه‌ای دردار، در محلی خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه برگ هلو به 3 روش آسان

بیشتر بخوانید: خشک کردن زردآلو به ۲ روش آسان

چند نکته در طرز تهیه برگ‌ مقوی هلو

برای جلوگیری از سیاه شدن برگ‌های هلو، قبل از خشک کردن هلو‌های نصف‌شده، آب یک عدد لیموترش تازه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و روی آن‌ها بمالید. (در صورت عدم دسترسی به لیموترش تازه، از آبلیمو استفاده کنید.) برای خشک کردن هلو در زیر نور خورشید، یک روز گرم و آفتابی را انتخاب کرده که دمای هوا حداقل ۳۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت هوا زیر ۶۰ درصد باشد. مدت زمان خشک کردن هلو در زیر نور خورشید بسته به نوع هلو بین ۲ تا ۴ روز طول می‌کشد. برای تهیه برگ‌های هلو از هلو‌های سفت و رسیده و سالم استفاده کنید؛ در صورت استفاده از هلو‌های کال و نارس، خیلی رسیده، لک‌شده و آسیب‌دیده، برگ‌های هلو طعم مطلوبی نخواهند داشت.


سخن آخر

برگ هلو یک میان‌وعده مغذی است که یک فنجان از آن ۳۸۲ کالری دارد. این میان‌وعده خوشمزه دارای طبیعتی سرد و معتدل بوده و حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. البته مصرف بیش از حد آن به دلیل قند بالا برای دندان‌ها مضر بوده و باعث چاقی می‌شود. اگر به خشک کردن میوه در خانه علاقمند هستید از شما دعوت می‌کنیم تا از مقاله «روش های خشک کردن آلبالو در منزل» در ستاره نیز دیدن کنید.
لطفا اگر شما ترفند‌ دیگری برای خشک کردن میوه می‌شناسید، آن را از طریق بخش ارسال نظر با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج