ساکنان شهرک 600خانواری جوپارستان کرمان فاقد آب لوله کشی هستند


ساکنان شهرک 600خانواری جوپارستان کرمان فاقد آب لوله کشی هستند

کرمان - ایرنا - سال 72تعداد 2 هزار و 800 قطعه زمین برای ایجاد شهرک جوپارستان کرمان در نظر گرفته و واگذار می شود و برغم اینکه از آن زمان تاکنون که دو دهه واندی می گذرد میلیاردها تومان هم صرف لوله کشی، ساخت مخزن و تامین آب شرب این منطقه شده ، اما بنا به گفته مسئولان وجود معارضین مانع از بهره مندی 600 خانوار ساکن در این منطقه از آب سالم آشامیدنی...

به گزارش ایرنا، ۲۶ سال پیش از طریق شهرداری جوپار به صورت قانونی مجوز واگذاری زمین و ساخت و ساز منازل مسکونی با مجوز استاندار وقت به کارمندان، کارگران، نهادهای دولتی و افراد واجد شرایط بومی واگذار شد.

در سال ۱۳۷۵ از بودجه عمرانی استان کرمان چند میلیارد تومان برای ساخت مخزن آب پنج هزار مترمکعبی و احداث شبکه آبرسانی توسط شرکت آب و فاضلاب استان و حفر چاه عمیق تأمین آب با مجوز شرکت آب منطقه‌ای هزینه شد.

گرچه در سال ۷۸ به صورت موقت آب این چاه مورد بهره برداری قرار گرفت اما همان سال با شکایت تعدادی از مالکان قنوات همجوار طبق رأی مراجع قضائی این چاه پلمپ شد.

ساکنان شهرک 600خانواری جوپارستان کرمان فاقد آب لوله کشی هستند

از آن زمان تاکنون که بیش از ۲۶ سال می‌گذرد، حدود ۸۰۰ نفر از شهرداری جوپار پروانه ساختمانی دریافت کردند و ۶۰۰ نفر از اهالی شهرک جوپارستان با مجوز شهرداری با آب تانکر مبادرت به ساخت و ساز کردند.

در حالی که آمار ساخت و سازها در شهرک جوپارستان هر روز رو به افزایش است، مردم این منطقه از آب شرب و بهداشتی به عنوان نخستین نیازهای زندگی، محروم مانده اند و مسئولان مربوطه علت فقدان آب این منطقه را ناحیه تفرجگاهی و باغ ویلایی با مصرف آب فراوان ذکر می‌کنند.

تأمین نکردن آب جوپارستان، نادیده گرفتن حقوق شهروندی است

نماینده مالکان شهرک جوپارستان شهر جوپار از توابع کرمان با بیان اینکه ۲۶ سال این منطقه فاقد آب آشامیدنی است گفت: نداشتن آب شرب و بهداشتی در شهرک جوپارستان به نوعی نادیده گرفتن حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

محسن بهره مند افزود: مردم ۶۰۰ خانوار ساکن در شهرک جوپارستان در حالی گرمای تابستان را تحمل می‌کنند که از نخستین نیازهای زندگی خود و خانواده شأن بازمانده اند.

وی عنوان کرد: برخی از مردم منطقه جوپارستان به علت بی آبی به شهرها مهاجرت کردند و به حاشیه نشینی روی آوردند که این امر به معضلی اجتماعی تبدیل شده است.

این شهروند جوپاری با بیان اینکه تعدادی افراد با دریافت پایان کار در منطقه شهرک جوپارستان سکونت دارند بیان کرد: بسیاری از مالکان این شهرک از قشر کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند و بدون آب شرب، با هزینه گزاف آب غیر بهداشتی خریداری و زندگی می‌کنند.

وی گفت: متأسفانه هیچ اقدامی از سوی شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان کرمان در مورد تأمین اساسی آب این شهرک انجام نشده است.

بهره مند تصریح کرد: نشست‌هایی با مدیران این شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان کرمان برگزار شده اما به علت توافق نکردن ۲ شرکت و محول کردن وظایف به یکدیگر، برنامه آبرسانی به جوپارستان به تعویق افتاده توافقی در این زمینه انجام نمی‌شود.

وی افزود: آب شرب شهر کرمان از منطقه جوپار تأمین می‌شود و ساکنان این منطقه آبی برای شرب ندارند.

ساکنان شهرک 600خانواری جوپارستان کرمان فاقد آب لوله کشی هستند

امکان تأمین آب جوپارستان در شرایط فعلی وجود ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: امکان تأمین آب شرب و بهداشتی ویلا و باغ ویلاهای شهرک جوپارستان شهر جوپار در وضعیت کم آبی کنونی وجود ندارد و منابع آبی موجود کفاف تأمین آب شرب این منطقه را نمی‌دهد.

محمد طاهری با بیان اینکه تمامی منطقه جوپارستان به شدت دچار مشکل کم آبی است افزود: با وجود مشکلات آبی، تأمین آب شرب شهر کرمان نسبت به جمعیت آن در اولویت قرار دارد.

وی اظهار داشت: شهر کرمان در تابستان سه هزار لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد در حالی که یکهزار و ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب این شهر تأمین می‌شود لذا افزون بر ۳۰ درصد نیاز مردم این شهر کمبود آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با تاکید بر اینکه مصرف آب منطقه جوپارستان بیش از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه برآورد شده است گفت: حدود سه هزار و ۴۰۰ واحد ویلایی در جوپار وجود دارد.

وی با اشاره به حالت باغ ویلایی شهرک جوپارستان و مصرف آب فراوان این منطقه گفت: افراد ساکن در این شهرک به عنوان منطقه‌ای تفرجگاهی می‌خواهند فضای سبز درون ویلاهای خود را با آب شرب شهری آبیاری کنند که در شرایط فعلی مقدور نیست.

طاهری ادامه داد: بزرگترین مشکل جوپارستان تأمین آب شرب آن است لذا نشست‌های متعددی با شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان برگزار شد که بتوانیم از طرح‌های دراز مدت برای تأمین آب این منطقه بهره برداری کنیم.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در صورت تأمین منابع آبی، آمادگی تأمین آب منطقه جوپارستان را دارد.

ساکنان شهرک 600خانواری جوپارستان کرمان فاقد آب لوله کشی هستند

شهر جوپار در فاصله ۳۰ کیلومتری کرمان قرار دارد و از مناطق تفرجگاهی و خوش آب و هوای استان کرمان محسوب می‌شود.

گزارش: حامد سالاری

۷۴۲۰/‏‬ ۵۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس