کوه پریز دورود


کوه پریز با ارتفاع 3095 متر یکی از کوه‌های استان لرستان و در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود واقع شده‌است. «کُر و دختر» نام معروف‌ترین قلهٔ کوه پریز است. همچنین آبشار و چشمه شگفت‌انگیز وقت و ساعت در کوه پریز واقع شده‌است. کوه پریز در زمستان و بهار، چشم‌انداز بسیار دیدنی را ایجاد می‌کند […] نوشته کوه پریز دورود اولین بار در جامع ترین پایگاه...

کوه پریز با ارتفاع ۳۰۹۵ متر یکی از کوه‌های استان لرستان و در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود واقع شده‌است. «کُر و دختر» نام معروف‌ترین قلهٔ کوه پریز است. همچنین آبشار و چشمه شگفت‌انگیز وقت و ساعت در کوه پریز واقع شده‌است. کوه پریز در زمستان و بهار، چشم‌انداز بسیار دیدنی را ایجاد می‌کند و دارای مناظر منحصر به فردی مانند دشت لاله‌های واژگون، دره نی گا، آبشار ازنادر و … می‌باشد.شهر دورود بر کوهپایه‌های زاگرس و در دشت سیلاخور قرار گرفته‌است به طوریکه از جنوب به کوه‌های باباهر ختم می‌شود، همچنین در جنوب شرقی شهر کوه پریز چشم‌انداز منحصر به فردی را به وجود آورده‌است. در نهایت در شرق دورود، قله رفیع اشترانکوه نمایی چشم گیر و دلپذیر را پدیدآورده است. دورود شهرستانی است در شرق استان لرستان و مرکز آن شهر دورود است. مساحت شهرستان دورود ۱۳۲۶ کیلومتر مربع است که ۷/۴٪ خاک لرستان را شامل می‌شود. این شهرستان از غرب به شهرستان خرم‌آباد، از شمال به شهرستان بروجرد و شهرستان شازند، از شرق به شهرستان ازنا، از جنوب به شهرستان الیگودرز متصل است.
چشمه شگفت‌انگیز وقت و ساعت در عمق غاری در پریز کوه واقع شده که در زمان های مشخص آب این چشمه قطع و وصل می شود که به همین دلیل بومیان محل منطقه نام وقت ساعت را برای این آبشار برگزیده اند. بکر، عجیب و باورنکردنی، کلام کوهنوردان جسور و بازدیدکنندگان آبشار وقت ساعت و پریزکوه است تا خدا و خلاقیتش را به راستی دریابند و شکرگزار آن باشند. آبشار و چشمه وقت ساعت در تمام طول سال آب دارد همانطور که از نام آن پیداست در زمانی این چشمه سرشار از آب و در زمانی خشک می شود. منشا این آب در انتهای غار و در سقف ۱۵ متری آن است که به صورت یک آبشار دوقولو به کف غار می ریزد. همراه با قطع و وصل شدن آبشار سکوت غار برهم می خورد؛ هنگام قطع آبشار صدای چک چک آب طنینی دل انگیز دارد و وقت جاری شدن غرشی سهمناک به گوش می رسد. زمان فعالیت آبشار وقت ساعت که بسیار خنک و زلال است در فصل های مختلف کم و زیاد می شود به طوری که زمان فعالیت آن حدود ۵۵ دقیقه و زمان توقف آن در تابستان حدود یک ساعت، پاییز پنج ساعت و زمستان هشت ساعت است. در فصل بهار هم آب چشمه به اندازه یک رودخانه جریان دارد به حدی که آب به اندازه ۲۰ سانتی متر از کف غار بالا می آید.

کوه پریز دورود

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟