فائو: چهارمین موج ملخ‌های صحرایی در راه ایران است


فائو: چهارمین موج ملخ‌های صحرایی در راه ایران است

بندرعباس– ایرنا- بر اساس جدیدترین خبرها و هشدارهای دریافتی از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در دوشنبه23 خردادماه، چهارمین موج ملخ های صحرایی مهاجر ظرف چند روز آینده  وارد استان هرمزگان خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق اعلام سازمان فائو چهارمین ریزش گسترده دسته‌های ملخ صحرایی مهاجر در حال عبور از شبه جزیره عربستان هستند که پیش بینی می‌شود تا پایان همین هفته همه شهرستان‌های این استان به خصوص مناطق ساحلی را تحت الشعاع قرار دهند.

حمید دولتی ضمن اعلام آماده باش به مردم هرمزگان به ویژه بهره برداران بخش کشاورزی از باغداران خواست برای مقابله با این آفت تجهیزات سم پاشی خود را آماده عملیات در دسترس داشته باشند.

وی تاکید کرد: مردم عادی، کشاورزان، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها و دیگردستگاه های دولتی، خصوصی و انتظامی نیز در صورت مشاهده دسته‌های ملخ، محل ریزش آنها را از طریق سامانه ۳۳۱۵ و یا بطور حضوری به نزدیک ترین مرکز و یا مدیریت جهاد کشاورزی، تیم‌های ردیابی و مبارزه گزارش کنند.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گزارش به موقع از موقعیت ملخ‌ها می‌تواند از بروز خسارت‌های این آفت به باغ‌ها، مزارع و حتی مراتع و جنگل‌ها جلوگیری کند.

دولتی با بیان اینکه استان‌های همجوار از جمله جنوب استان کرمان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان نیز در آمادگی کامل قرار دارند یادآورشد: از آنجایی که احتمال آلودگی همه نقاط این استان وجود دارد، کلیه ارکان استان باید در حالت آماده باش کامل باشند.

ستاد مدیریت بحران هرمزگان نیز با گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه مقابله به ریزش‌های میلیونی ملخ‌های صحرایی گفته است: همه امکانات برای مبارزه با چهارمین ریزش این آفت در سطح این استان فراهم شده است.

این منبع با تاکید بر مشارکت و همکاری هرچه گسترده‌تر مردم هرمزگان برای مقابله با موج چهارم ملخ‌های صحرایی اعلام کرده است: از آنجایی که بدون همکاری مردم قادر به انجام کامل کارها نمی‌شویم خواستار حضور همه جانبه آنان برای مقابله با این آفت در روزهای آینده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز عنوان کرد: شرایط استان با این درجه حرارت برای ماندن موج چهارم ملخ‌های مهاجر مثبت نیست اما آمادگی برای مبارزه با آنها وجود دارد.

علی باقرزاده اظهار کرد: هم اکنون دو فروند هواپیما، ۲۵۰ نفر نیروی آموزش دیده با تجربه، افزون بر ۱۳۰ دستگاه سم‌پاش آماده مقابله با موج جدید این آفت هستند.

به گزارش ایرنا؛ هر دسته ملخ بالدار صحرایی متشکل از ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون عدد می‌تواند روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر تا ارتفاع کمتر از ۱۷۰۰ متری پرواز کند که در صورت مبارزه نکردن به موقع، رسیدن آنها به استان‌های یاد شده دوراز انتظار نخواهد بود.

هر ملخ قادر به گذاشتن حداقل سه کپسول حاوی بین ۸۰ تا ۱۲۰ تخم است (درمجموع ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخم) که تبدیل به پوره می‌شود که اگر نتوانیم جلوی تخم ریزی ملخ‌های بالدار صحرایی را بگیریم افزایش آنها غیر قابل تصور خواهد بود زیرا هر عدد کپسول در دمای ۱۰ درجه‌ای داخل خاک ۳۰ روز و در دمای ۳۲ درجه نیز مدت ۱۴ روز طول می‌کشد تا به پوره و سپس ملخ بالغ تبدیل شود.

سازمان جهانی فائو نظارت مستقیم روی آفت ملخ صحرایی در سطح جهان دارد و مناطق پراکنش این آفت غرب و شمال آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ایران است.
در ایران نیز استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان کانون دائمی و همیشگی تولید مثل ملخ صحرایی هستند.
با توجه به اینکه این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند، موجب مهاجرت از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌شود.

‏۶۰۴۸/‏۶۱۴۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دیوونم دیوونم دیوونه حال امشبمو جز تو کی میدونه احسان خواجه امیری