توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار


توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار

وزیر تعاون: توانمندسازی اقتصادی 6200 نفر با طرح ملی توسعه مشاغل خانگی آغاز شده است

توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد شریعتمداری با بیان این مطلب در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که امروز سه شنبه برگزار شد، اظهار داشت: با کمک نهاد توسعه‌ای ذیربط از جمله سازمان جهاد دانشگاهی و استفاده از پیشران‌ها در مناطق مختلف استان‌ها، امیدواریم امسال در توانمندسازی و آموزش، دسترسی به بازار، شبکه سازی و برندسازی موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم.
وی ادامه داد: در برخی مشاغل هنوز با برخی دستگاه‌های ذیربط همانند وزارت بهداشت در حال تعامل هستیم و ظرفیت فوق العاده‌ای در این زمینه وجود دارد و با همکاری سازمان بهزیستی می‌توانیم ایجاد مشاغل بیشتری را در دستور کار امسال قرار دهیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: دوره‌های خدمت سربازی هم فرصت مناسبی است که جوانان هم مهارت آموزی داشته باشند و هم بعد از گذراندن این دوران مشاغلی برای آن‌ها راه اندازی شود، همچنین هماهنگی‌هایی با سازمان زندان‌ها برای بکارگیری خانواده‌ها و توانمندسازی آن‌ها شده است.
شریعتمداری تصریح کرد: بیش از ۱۳ هزار شغل خانگی مورد نظارت قرار گرفته و ۴۰۰ بازارچه و نمایشگاه در کشور برای عرصه محصولات تولیدی در خانه‌ها و دسترسی به بازار برگزار شده است و باید این روند امسال نیز ادامه یابد.
وی تاکید کرد: مشاغل خانگی نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشور‌های پیشرفته که دارای تولید ناخالص داخلی بالایی هستند نیز بسیار مورد توجه است، مشاغلی مانند بازاریابی، مدیریت بازار، تحلیلگری اقتصاد، نویسندگی، ویراستاری و .. نیز می‌تواند در فهرست مشاغل خانگی مورد توجه باشد.
در این جلسه قرارداد توانمندسازی اقتصادی تعدادی از خانواده‌های زندانیان شهر تهران بر اساس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی امضا شد.
در این جلسه که با حضور نمایندگان ۲۵ دستگاه اجرایی ذیربط در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، قراردادی میان معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، انجمن حمایت از زندانیان مرکز، سازمان تجاری سازی و فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، صندوق کارآفرینی امید امضا شد.
براساس این قرارداد توانمندسازی اقتصادی تعدادی از خانواده‌های زندانیان شهر تهران بر اساس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی (در سه مرحله؛ بررسی، شناسایی و اولویت بندی مزیت‌های استانی، توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی و اتصال به بازار و پایدار سازی مشاغل خانگی) عملیاتی می‌شود.
در این جلسه گزارش عملکرد مشاغل خانگی و اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در استان‌های نمونه و توانمندسازی اقتصادی ۶۰۰۰ زن سرپرست خانوار ارائه شد و گزارشی نیز از تسهیلاتی که از محل اعتبارات صندوق کارآفرینی امید و همچنین از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری به مشاغل خانگی اختصاص یافته است ارائه شد.
در ادامه جلسه به منظور تسهیلگری و سرعت بخشیدن به فرایند‌های مشاغل خانگی در مواردی مانند صدور مجوز مشاغل خانگی در رشته‌های مواد غذایی، تسهیلات مشاغل خانگی، استفاده از ظرفیت تعاونی‌های تامین نیاز، تسهیلات ندادن به شاغلان دولتی تصمیم‌های مهمی گرفته شد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی
مشاغل خانگی، ۱۷ درصد طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری
مهناز امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه کارا، از بهمن ۹۶ تا تیر ۹۸ حدود ۱۷ درصد طرح‌ها و ۵ درصد از تسهیلات پرداخت شده در حوزه اشتغال روستایی و عشایری مربوط به مشاغل خانگی بوده است.
مهناز امامدادی گزارش این دبیرخانه پیرامون تسهیلات سال ۹۸ و پیاده سازی الگوی توسعه مشاغل خانگی را تشریح کرد.
وی همچنین گزارش عملکرد طرح پیاده سازی الگوی توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان نمونه آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه و لرستان را تشریح کرد.
امامدادی در گزارش عملکرد طرح توانمندسازی اقتصادی ۶ هزار زن سرپرست خانوار بر اساس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از تدوین دستورالعمل، شرح وظایف و شیوه نامه‌های اجرایی، بررسی ظرفیت ها، مزیت‌های نسبی و امکانات موجود، شناسایی و جلب مشارکت بنگاه‌ها، تعاونی و خوشه کسب و کار، طراحی و راه اندازی سامانه ثبت و رصد اطلاعات، طراحی سیستم کدگذاری و مستندسازی نیز خبر داد.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی همچنین با اشاره به اهمیت توانمندسازی اقتصادی خانواده‌های زندانیان بر اساس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: در این جلسه قرارداد چهارجانبه میان انجمن حمایت از زندانیان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق کارآفرینی امید و سازمان تجاری فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی امضا شد که شامل بررسی، شناسایی و اولویت بندی مزیت‌های استانی، توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی، اتصال به بازار و پایدارسازی مشاغل است.
وی به اهمیت بهره گیری از ظرفیت‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت:: به زودی با همکاری جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران فعالیت‌های گسترده‌ای آغاز خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت