حمل و نقل عمومی محور همکاری با شرکای چینی


حمل و نقل عمومی محور همکاری با شرکای چینی

محسن هاشمی: همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری به ویژه در حوزه‌های حمل و نقل عمومی مهم‌ترین محور روابط ایران و چین است

حمل و نقل عمومی محور همکاری با شرکای چینیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران عصر روز گذشته رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران میزبان هیاتی از کنگره شورای شهر شانگ‌های چین بودند.
محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این دیدار با اشاره به رابطه عمیق و تاریخی دو کشور ایران و چین گفت: رابطه دوستانه ما زبانزد است و همه به این رابطه غبطه می‌خورند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری به ویژه در حوزه‌های حمل و نقل عمومی افزود: البته این همکاری‌ها به حمل و نقل ختم نمی‌شود و در زمینه‌های مختلف پسماند و تامین اعتبار برای اجرای برخی از پروژه‌های شهر نیز باید برنامه ریزی شود.
محسن هاشمی با اشاره به فعالیت و سرمایه گذاری چینی‌ها در متروی تهران گفت: تهران با ۳۰۰ کیلومتر و ۷ خط همچنان به تجهیزات به ویژه تجهیزات راهبری و واگن مترو نیاز دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز گفت: ارتباط و تعامل میان مدیریت شهری تهران و شانگ‌های به عنوان دو ابرشهر آسیایی در دو نقطه غرب و شرق آسیا از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: ایران و چین به عنوان دو تمدن کهن با پیشینه فرهنگی و تمدنی بسیار، ظرفیت‌های بزرگی برای تعامل و همکاری به خصوص در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند که در دهه‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا خاطرنشان کرد: فعال شدن ظرفیت‌ها و بستر‌های فرهنگی و اجتماعی دو کشور که از بنیاد‌ها و پیشینه تاریخی خوبی نیز برخوردار است، زمینه ساز تعمیق همکاری‌های گسترده در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری نیز خواهد شد.
محمد جواد حق شناس با تاکید بر اینکه مناسبات دو کشور بزرگ ایران و چین باید از دایره تنگ و غیر موثر سیاسی و اقتصادی خارج شود و به حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری تسری یابد گفت: این روند می‌تواند بهتر و بیشتر به صلح و امنیت جهانی کمک کند.
وی افزود: وجه ویژه دیپلماسی شهری در عصر کنونی، دوری از جنجال ها، محدودیت‌ها و حساسیت‌های سیاسی دولتهاست و می‌تواند به پایداری و کارآمدی دیپلماسی شهری کمک کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه به ظرفیت‌های همکاری شانگ‌های اشاره کرد و گفت: شانگ‌های امروزه در بین شهر‌های جهان به عنوان نماد شهری موج دوم توسعه شناخته می‌شود. آنچه بیش از همه در مورد شانگ‌های قابل توجه است، تلفیق سنت و مدرنیته شهری است که از ابعاد مختلف قابل توجه و اهمیت است. از این منظر شانگ‌های می‌تواند یک شهر بین المللی، در حوزه دیپلماسی شهری در بین کشور‌های آسیایی و حتی کشور‌های درحال توسعه، باشد.
محمد جواد حق شناس در تشریح ظرفیت‌های تهران نیز گفت: تهران نیز به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و بزرگترین شهر در منطقه غرب آسیا، از ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری بالایی برخودار است و تهران با سرمایه اجتماعی بالا و برخورداری از شرایط جغرافیای، آب و هوایی، جمعیتی، جاذبه‌های گردشگری و امکانات بالای تعامل بین المللی در صدر شهر‌ها و پایتخت‌های بانشاط، زنده و پویا در غرب آسیا به شمار می‌آید.
محمد جواد حق شناس از آمادگی و علاقه کامل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران برای توسعه همکای میان مدیریت شهری تهران و شانگ‌های در راستای تفاهم همکاری سال ۱۳۸۳ و بر مبنای همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی و گردشگری خبر داد و این موارد را پیشنهاد کرد:
- برگزاری نشست‌های تخصصی میان مدیریت و نخبگان شهری تهران و شانگ‌های در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری تهران.
- برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری تهران برای سرمایه گذاران و شرکت‌های فعال در حوزه شهری شانگ‌های
-برگزاری کارگاه‌های بین المللی فرهنگی، هنری و گردشگری مشترک (فیلم، تئاتر، موسیقی، شعر، مجسمه سازی و ...) با محوریت فرهنگ و تمدن آسیایی، چینی، ایرانی، توسعه آسیایی، جاده ابریشم و..
- تدوین و امضای تفاهم نامه تسهیل رفت و آمد گروه‌های فرهنگی، هنری، NGO‌ها تهران و شانگ‌های
-برگزاری هفته‌های فرهنگی، هنری و گردشگری تهران و شانگ‌های به صورت دائمی و سالانه با حمایت مدیریت شهری دو کلان شهر.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!