مخمر خوراکی و عوارض آن


مخمر خوراکی و عوارض آن

مخمر خوراکی یک مخمر غیر فعال است. غیر فعال بودن در اینجا به این معنی است که سلول های مخمر در طول پردازش کشته شده و در محصول نهایی فعال می شوند. این مخمر بیشتر به شکل پودر در داروخانه ها و مراکز معتبر فروش محصولات بهداشتی و...

به گزارش بهداشت نیوز: عوارض مصرف مخمر خوراکی
ممکن است باعث عوارض جانبی گوارشی ناخوشایندی شود
اگر این ماده به سرعت به بدن معرفی شود ممکن است عوارض جانبی گوارشی داشته باشد. اگرچه مخمر خوراکی کم کالری است، اما غنی از فیبر می باشد. در واقع، فقط ۲ قاشق غذاخوری (۲۱ گرم) از این ماده غذایی حدود ۵ گرم فیبر دارد. این مقدار فیبر حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن است.

یک رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند به طور منظم روده را تحریک کند. بنابراین توصیه می شود که میزان فیبر مصرفی را به تدریج افزایش دهید. مصرف بیش از حد فیبر در یک بازه زمانی کوتاه می تواند منجر به ناراحتی های شکمی مانند گرفتگی عضلات شکم و یا حتی اسهال شود. به ویژه اگر مخمر را همراه با مواد غذایی غنی از فیبر استفاده کنید.

از آنجایی که مخمر خوراکی مقدار زیادی فیبر را در یک وعده به بدن وارد می کند، بهتر است که مقدار مصرف خود را کم کم افزایش دهید و به صورت منظم از این ماده استفاده کنید. هنگام افزایش مصرف فیبر، همیشه بهتر است مطمئن شوید که به اندازه کافی مایعات مصرف می کنید.

ممکن است باعث سردرد یا حملات میگرن شود
در حالی که مخمر منبع خوبی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین B12 و روی است، اما برخی از محصولات تهیه شده با این ماده حاوی ترکیبات تریامین و گلوتامات مونون سدیم (MSG) هستند که ممکن است در برخی از افراد باعث حملات میگرنی شوند.

تیرامینش
تیرامین یک ترکیب مشتق شده از اسید آمینه تیروزین است و به طور طبیعی در مخمر خوراکی و محصولات تهیه شده با آن مانند Vegemite یافت می شود. اکثر افراد می توانند از مواد غذایی حاوی تیرامین، بدون تجربه عوارض جانبی منفی لذت ببرند. با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که تیرامین می تواند حملات میگرنی را در برخی افراد ایجاد کند.

میگرن بیماری است که با سردردهای تکراری و اغلب ناتوان کننده همراه است و باعث درد متوسط ​​تا شدید می شود. محققان هنوز در تلاشند تا به این سول پاسخ دهند که چگونه تیامین باعث حملات میگرنی می شود؟

با این حال، به نظر می رسد که این ماده بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. این ماده هورمون های مختلفی را در بدن آزاد می کند که ممکن است منجر به افزایش فشار خون و ایجاد سردرد شود.

مونونوسیدیم گلوتامات
مونونوسیدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی محبوب است که برای افزایش طعم مواد غذایی از آن استفاده می شود. بسیاری از افراد معتقدند که MSG محرکی برای شروع درد آن هاست.

در حالی که دلایل این درد هنوز مشخص نیست، اما مصرف MSG در دوزهای بسیار زیاد ممکن است با برخی نورون های مغز ارتباط برقرار کند و منجر به سردرد یا سرگیجه شود. MSG فقط در مخمرهایی موجود است که در طول فرایند یا تولید، این ماده به آن ها اضافه می شود.

مخمر خوراکی حاوی اسید گلوتامیک نیز می باشد. اما به نظر می رسد اسید گلوتامیک طبیعی آن مانند اسید گلوتامیک موجود در MSG جذب بدن نمی شود. البته در حال حاضر هنوز مشخص نیست که آیا اسید گلوتامیک طبیعی نیز باعث ایجاد نشانه های مشابه با MSG در بدن می شود یا خیر؟

با این حال، اگر خودتان حساس به گلوتامات هستید، بهتر است از مصرف مخمر خوراکی، به علت حضور اسید گلوتامیک طبیعی در آن، اجتناب کنید.
می تواند باعث گرگرفتگی صورت شود
مخمر خوراکی یک منبع عالی برای تامین نیاسین مورد نیاز بدن است. فقط ۱ قاشق غذاخوری (۱۱ گرم) از این ماده حاوی بیش از ۳۸ میلی گرم نیاسین است که بیش از دو برابر نیاز روزانه بدن مردان و زنان به این ماده می باشد.

نیاسین که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته می شود، در بسیاری از فرآیندهای حیاتی بدن، مانند متابولیسم و ​​عملکرد آنزیم دخیل است. با این حال، مصرف زیاد نیاسین ممکن است باعث گرگرفتگی صورت شود.

گرگرفتگی صورت به معنی قرمزی پوست است که ممکن است بعد از حس سوزش و خارش و در عرض ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پس از مصرف زیاد نیاسین ایجاد شود. این عارضه آسیب زننده نیست و معمولا در عرض ۱ الی ۲ ساعت از بین می رود.

علاوه بر این، گرگرفتگی صورت معمولا فقط پس از مصرف دوزهای بسیار بالایی نیاسین مانند ۵۰۰ میلی گرم یا بیشتر اتفاق می افتد. این مقدار نیاسین را فقط می توان در فرم مکمل استفاده کرد. مصرف زیاد نیاسین می توانند عوارض جانبی خطرناک دیگری مانند نارسایی کبدی ایجاد کنند. با این حال، این عارضه نیز نادر است.

مخمر خوراکی ممکن است منجر به عدم تحمل مخمر و بیماری های التهابی روده شود
اگر چه نسبتا غیر عادی است، اما ممکن است بعضی از افراد به مخمر حساسیت داشته باشند. برای این افراد عدم تحمل، یکی از عوارض مصرف مخمر است. به نظر می رسد این عدم تحمل در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD)، مانند بیماری کرون، رایج باشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه مشاهده شد که تغذیه موش های مبتلا به این بیماری با مخمر آبجو موجب تشدید علائم IBD در آن ها می شود. این علائم شامل کاهش وزن، اسهال شدید و خستگی بود. در حالی که مخمر آبجو از لحاظ فنی محصولی متفاوت از مخمر معمولی است، اما هر دو از یک نوع مخمر ساخته می شوند.

علاوه بر این، تعداد انگشت شماری از مطالعات نیز نشان داده اند که افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به مخمر خوراکی داشته باشند.

در نهایت، به مطالعات بالینی بزرگتری برای تعیین این که آیا مخمرهای خوراکی علائم IBD را در انسان بدتر می کنند؟ مورد نیاز است.

نکته آخر
مخمر خوراکی یک شکل غیر فعال شده از مخمر است که پر از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. این ماده طعم خوب و شیرینی دارد و می توان آن را به راحتی به برخی از وعده های غذایی و تنقلات مختلفی که در طول روز استفاده می کنیم اضافه کرد.

اگرچه اکثر مخمرهای مخوراکی عموما برای سلامت بدن مفید هستند اما این محصول ممکن است در افراد حساس، واکنش های جانبی ایجاد کند. مصرف این ماده در دوزهای زیاد، به علت حضور فیبر و نیاسین، می تواند باعث ناراحتی گوارشی و یا گرگرفتگی صورت شود. مخمر خوراکی همچنین ممکن است حاوی تیرامین و MSG باشد که در برخی افراد ممکن است سردرد ایجاد کند.

بهتر است مخمرهای خوراکی را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید و برای کاهش اثرات جانبی ناخواسته آن، مصرف خود را از دوزها کم شروع کنید.

مجله سلامت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان