اشتباه محاسباتی ترامپ درباره تسلیم شدن ایران


اشتباه محاسباتی ترامپ درباره تسلیم شدن ایران

خبرگزاری آریا- تحلیلگر سی ان ان: دولت ترامپ و شخص رئیس جمهور این کشور دچار اشتباه محاسباتی در قبال ایران شدند چون این کشور تسلیم نشده است.

اشتباه محاسباتی ترامپ درباره تسلیم شدن ایران
خبرگزاری آریا- تحلیلگر سی ان ان: دولت ترامپ و شخص رئیس جمهور این کشور دچار اشتباه محاسباتی در قبال ایران شدند چون این کشور تسلیم نشده است.
به گزارش آریا، دیود رُد تحلیلگر مسائل جهانی و مدیر اجرایی وب سایت نیویورکر در گفتگو با سی ان ان درباره افشای مکاتبات دیپلماتیک سفیر انگلیس در آمریکا درباره برجام و توصیف روزنامه دیلی میل انگلیس از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام با عنوان «اقدام خرابکارانه دیپلماتیک» گفت: این توصیف همان چیزی است که ما نگران آن بودیم و بدترین سناریویی بود که تصورش را می کردیم. بخشی از این مکاتبات نشان می دهد که دولت ترامپ هیچ طرحی برای جایگزینی توافقنامه هسته ای ایران (برجام) نداشت و در واقع به دنبال کسب امتیاز سیاسی بود، دونالد ترامپ می خواست با خروج از توافقنامه هسته ای ایران به وعده های انتخاباتی خود عمل کند.
وی افزود هیچ برنامه ای برای جایگزین کردن این توافقنامه مهم هسته ای وجود نداشت. اکنون همه ما شاهد عواقب خروج از این توافقنامه هستیم و تنش ها در خلیج (فارس) بین آمریکا و ایران افزایش یافته که ممکن است باعث افزایش قیمت نفت شود و روی اقتصاد کشورهای جهان اثر بگذارد.
مجری سی ان ان گفت: سفیر انگلیس همچنین خاطرنشان کرد خروج از توافقنامه هسته ای به دلایل شخصی انجام شد چون این توافقنامه به نام باراک اوباما ثبت شده بود! من وقتی این مطلب را خواندم متجب نشدم چون دونالد ترامپ به شیوه ای نظام مند اقدامات رئیس جمهور قبلی خود را لغو کرد اما تعجب هم کردم چون - اگر گفته های سفیر انگلیس در آمریکا صحت داشته باشد - ما اکنون با این واقعیت در خاورمیانه روبرو هستیم که اوضاع آن تحت تاثیر افراد و شخصیت ها قرار دارد.
دیود رُد گفت: درست است و این مسئله، ناراحت کننده است. ما نباید مطالبی را که در این مکاتبات دیپلماتیک بیان شدند به یک هنجار و امری عادی تبدیل کنیم. یک توافقنامه هسته ای که چین , روسیه و کشورهای اروپایی از ان حمایت کرده بودند از هم پاشیده شد چون یک رئیس جمهور جدید در آمریکا می خواست کاری بکند که رئیس جمهور قبلی اش فرد بدی به نظر برسد! این مکاتبات تائید می کنند که مسئله چیزی فراتر از این نبوده است. اینگونه اقدامات قابل پذیرش نیست.
مجری گفت: سفیر انگلیس گفت حتی برای روز بعد از خروج از برجام هم هیچ برنامه ای در دولت آمریکا طراحی نشده نبود. آیا شما فکر می کنید که چنین برداشتی منصفانه باشد؟
تحلیلگر مسائل جهانی سی ان ان در واکنش، گفت: بله، در مکاتبات اشاره مختصری به اعمال مجدد تحریم ها شد. دولت ترامپ و شاید شخص ترامپ دچار این اشتباه محاسباتی شدند که تحریم های شدید علیه ایران باعث خواهد شد که ایران تسلیم شود. دولت ترامپ تصور می کرد تهدید کردن کره شمالی با حملات نظامی باعث تسلیم شدن این کشور می شود! آنها تصور می کردند اگر به هم پیمانان آمریکا در ناتو فشار بیشتری وارد کنند آنها پول بیشتری را خرج خواهند کرد و تصورات دیگری از این دست که درباره چین داشتند!
وی افزود نکته این است که افراد تسلیم نمی شوند. ایرانی ها به طور ویژه دارند مقابله می کنند و بار دیگر دنیا به یک مکان پیچیده تر تبدیل شده است. من نمی دانم که در ذهن رئیس جمهور ترامپ چه می گذرد؟ شاید وی قادر باشد به توافقنامه بهتری دست یابد اما این مکاتبات نشان می دهد که وی فکر می کرد دستیابی به یک توافقنامه بهتر با ایران بسیار آسان تر است اما ثابت شد که اینگونه نبود.
مجری سی ان ان درباره میزان پیشرفت دولت ترامپ پس از خروج از برجام پرسید و گفت یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، سایر کشورها به صورت اسمی بخشی از این توافقنامه هستند، هرچند برخی کشورها مثل ایران دارند به تدریج از توافقنامه فاصله می گیرند. دولت ترامپ در این یک سال چه دستاوردی داشته است؟
کارشناس سی ان ان گفت: آنها توانستند تحریم های بسیار شدیدی را علیه ایران اعمال کنند که باعث شد اقتصاد ایران در بدترین وضعیت طی سالیان سال و شاید در یک دهه گذشته قرار گیرد، این قدرت اقتصاد آمریکا و قدرت تحریم های آمریکا است. مشکلی که وجود دارد این است که تندروها در ایران دارند مقابله می کنند، پهپادهای آمریکایی را سرنگون می کنند, این خطر وجود دارد که اشتباه محاسباتی صورت گیرد، ایرانی ها تسلیم نشده اند و اکنون دونالد ترامپ مدام درباره مذاکره با ایران حرف می زند، به نظر من ایرانی ها همچنان مقابله خواهند کرد که این کار فشار زیادی به اروپا وارد می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس