مرمت بافت تاریخی شهر ماکو در دستور کار میراث فرهنگی است


مرمت بافت تاریخی شهر ماکو در دستور کار میراث فرهنگی است

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به تفاهم‌نامه های مرمت آثار تاریخی از جمله کاخ موزه باغچه جوق از منابع مالی منطقه آزاد ماکو گفت: حفظ و مرمت بافت تاریخی شهر ماکو در دستور کار سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

جلیل جباری روز چهارشنبه در هجدهمین نشست مدیران و معاونان فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد اظهار داشت: مرمت بناهای تاریخی بخصوص پل های تاریخی این شهر از جمله «بش گوز» و «قلعه جوق» با تامین منابع از سوی منطقه آزاد ماکو انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته برای احیای بافت‌های تاریخی اعتباری اختصاص نمی‌یافت، افزود: در ۲ سال اخیر با تخصیص اعتبارات لازم، اقدامات مثبتی از جمله اختصاص کد پروژه برای مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی انجام شده است.

وی ادامه داد: در محدوده منطقه آزاد ماکو دوره های باستان‌شناسی و کاوش‌های تاریخی در حال اجراست و حفظ بافت تاریخی شهر ماکو ضرورت دارد و باید طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان منطقه آزاد در این خصوص اقدام سریع صورت گیرد.

وی ضمن تاکید بر افزایش تعامل بر حوزه نظارت بر تاسیسات گردشگری بیان کرد: امسال احیا بافت‌های تاریخی چهار شهر خوی، تکاب، ماکو و ارومیه که دارای بافت تاریخی مصوب است، در دستور کار این اداره کل قرار گرفته که هم اکنون عملیات احیای آنها نیز آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه برای طرح احیای بافت‌های تاریخی این چهار شهر ردیف بودجه ای مستقل پیش بینی شده است، اظهار داشت: طی هفته آینده با تشکیل جلسه شورای برنامه‌ریزی استان میزان اعتبار اختصاص یافته مشخص خواهد شد.

وی از برگزاری جشنواره‌های ملی و سراسری در استان خبر داد و گفت: امسال برای معرفی و آشنایی بهتر با جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و فرهنگی کشور، دومین جشنواره ملی گردشگری از ۲۶ تا ۲۹ مرداد جاری در ارومیه برگزار می‌شود.

هجدهمین نشست معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان های مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد ماکو امروز (چهارشنبه) به کار خود پایان می دهد.

۷۱۳۲/‏۷۱۲۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری متهمانی که برای تقلب در کنکور، رمز ارز می‌گرفتند