سهم سرمایه های فرهنگی و طبیعی در توسعه اقتصادی روستا برجسته شود


سهم سرمایه های فرهنگی و طبیعی در توسعه اقتصادی  روستا برجسته شود

اراک - ایرنا - فرماندار کمیجان گفت: توسعه اقتصادی روستاها برنامه مهم دولت است که در این راستا باید با حفظ اصالت خرده فرهنگ های محلی، سهم سرمایه های فرهنگی و طبیعی در توسعه اقتصادی برجسته شود.

«سعید فائض پور» روز پنجشنبه در نخستین جشنواره روستایی آسمان پالیز روستای وفس، افزود: جشنواره های روستایی با هدف ایجاد نشاط و شادابی و تقویت همگرایی اقتصادی و اجتماعی میان اهالی روستا برگزار می شود و نیاز است که گفتمانی غالب در به کارگیری ظرفیت های محلی برای اشتغالزایی و تولید ثروت در این مناطق مولد شکل بگیرد.
وی اظهار داشت: روستا وفس از مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی با ظرفیت های متعدد گردشگری است که در صورت برنامه هدفمند می تواند به عنوان ماسوله استان درآمدزایی بالایی از صنعت گردشگری داشته باشد.

فرماندار کمیجان با اشاره به گویش خاص «تاتی» در روستای وفس اظهار داشت: این گویش جذاب یادگار دوره مادها است که به عنوان سرمایه فرهنگی باید حفظ شود.
فائض پور گفت: ایجاد نشاط و شادابی در میان مردم روستاها و همچنین ارتباط میان مردم روستاهای دیگر با حفظ اصالت، فرهنگ و ارزش های روستایی محقق می شود.

وی گفت: مسئولان کشوری و استانی تاکید دارند که به مسایل معیشتی و اقتصاد مردم در شرایط سخت باید بهبود یابد و مجموعه مدیران شهرستان کمیجان می کوشند تا با هدفگذاری بر داشته های هر منطقه و جلب مشارکت مردم در این راستا گام بردارند.

فرماندار کمیجان تاکید کرد: اگر اهالی روستا آموزش‌هایی را در زمینه گردشگری ببینند می توانند پاسخگوی نیازهای گردشگران در این حوزه باشند و این مهم در بهبود مناسبات اقتصادی و معیشتی جامعه محلی به شدت اثرگذار است.

فائض پور گفت: مهمترین هدف برگزاری جشنواره‌های روستایی تقویت سهم حوزه گردشگری در مناسبات اقتصادی با همراهی مردم است.

وی افزود: دولت برای ایجاد اقامتگاه‌های گردشگری روستایی به مردم تسهیلات پرداخت می‌کند و مردم منطقه با دریافت این تسهیلات، خانه های روستایی خود را بازسازی و با حضور گردشگر کسب درآمد کنند و این مصداقی از تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

فرماندار کمیجان عنوان کرد: آسمان روستای وفس یکی از بهترین اسمان های غرب کشور برای نجوم و ستاره نگری است که باید از این قابلیت به بهترین شکل استفاده شود.

فائض پور عنوان کرد: نوع معماری خانه های این روستا برای گردشگران جذاب است و در راستای بهبود مناسبات گردشگری این روستا چهار مجوز بوم گردی صادر شده که یکی از این طرح ها ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: نگاه به روستا به عنوان کانون مولد باید از شیوه سنتی خارج شود و محصولات روستایی بر مبنای ذائقه گردشگران و با برنامه های مفرح و جاذب عرضه شود تا بتواند معیشت جوامع محلی را تامین کرده و بهبود دهد.

جشنواره روستایی وفس با عنوان «آسمان پالیز وفس» تا ۲۸ تیرماه ادامه دارد و هدف از برگزاری آن بهبود فرهنگ روستایی، افزایش شناخت عمومی نسبت به روستا و برپایی برنامه‌های فرهنگی در راستای افزایش نشاط اجتماعی است.

روستای وفس در ۱۵ کیلومتری کمیجان و ۹۵ کیلومتری اراک واقع شده که از شمال غرب به کوه قلعه گیری و از جنوب شرق به کوه دزلی محدود می‌شود.

این روستا با مساحت ۲۰ کیلومتر دارای ۲ هزار نفر جمعیت است.

۶۹۹۱/‏۶۰۱۳/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق