وزارت نیرو می‌خواهد بخش خصوصی را از صنعت برق بیرون کند


وزارت نیرو می‌خواهد بخش خصوصی را از صنعت برق بیرون کند

اعضای تشکل‌های خصوصی تولیدکننده برق ضمن اعلام اینکه وزارت نیرو رقیب این تشکل‌هاست از عملکرد این وزارتخانه انتقاد و اعلام کردند که معتقد هستند وزارت نیرو می‌خواهد بخش خصوصی را از صنعت برق بیرون کند.

وزارت نیرو می‌خواهد بخش خصوصی را از صنعت برق بیرون کند
به گزارش فانوس، ابراهیم خوش‌گفتار - نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق - در نشست خبری که عصر روز گذشته برگزار شد، با بیان اینکه لیستی از نیروگاه‌ها تهیه شد تا از صندوق توسعه ملی وام بگیرند اظهار کرد: با اینکه این لیست به صندوق ارائه شد نیروگاه‌هایی که نام آنها در لیست ذکر شده بود وامی دریافت نکردند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو قصد دارد بخش خصوصی را از صنعت برق بیرون کند اظهار کرد: مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اعلام کرد که این شرکت حاضر است بخش بخار و گاز نیروگاه‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند اما نرخی پیشنهاد کردند که ما حاضریم هر چه داریم را به آنها واگذار کنیم!

نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در ادامه با اشاره به فرآیند اخذ وام برای نیروگاه‌های حرارتی گفت: نیروگاه‌هایی که موفق به اخذ وام شدند با نرخ ارز ۳۴۰۰ تومان وام گرفتند و در نظام‌نامه صندوق توسعه ملی نیز ذکر شده است IRR (نرخ بازده داخلی) باید حداقل ۱۵ درصد باشد، روزی هم که می‌خواستند ارز را تخصیص دهند بانک مرکزی اعلام کرده بود که نرخ ارز مبادله‌ای خواهد بود.

خوش‌گفتار ادامه داد: در آن زمان نام حدود ۲۵ نیروگاه خورشیدی و حدود ۱۸ نیروگاه CHP در فهرست درخواست دهندگان برای اخذ وام بود که از این تعداد، تنها دو نیروگاه خورشیدی و حدود چهار نیروگاه CHP موفق به اخذ وام از صندوق شدند.

وی با اشاره به «آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۸۹» که دولت در ۱۹ تیر ماه سال جاری ابلاغ کرده است، گفت: در بند پ ماده ۲ این مصوبه ذکر شده که برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر به ازای هر کیلووات‌ساعت ۱۰۰ تومان است و وزارت نیرو موظف است ماهانه این مبلغ را با نیروگاه مذکور تسویه حساب کند. پیشنهاد ما این است که با ما هم به همین شکل برخورد کنند.

تشریح زیان دهی بخش خصوصی در نیروگاه‌های خورشیدی و حرارتی

نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در ادامه در تشریح علت زیان‌دهی بخش خصوصی در نیروگاه‌های خورشیدی توضیح داد: اگر بخش خصوصی برای تاسیس یک نیروگاه خورشیدی هشت میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده و این مبلغ را از صندوق گرفته باشد، باید ۹.۶ میلیون یورو پس بدهد که اگر این مبلغ در ۱۳ هزار تومان قیمت ارز ضرب شود حاکی از آن است که ۱۲۰ میلیارد تومان باید بازپرداخت شود. در حالی که درآمد چنین نیروگاهی در سال حدود ۱۶ میلیارد تومان است و ۱۰ سال طول می‌کشد تا پول سرمایه‌گذار بازگردد.

خوش‌گفتار در مورد نیروگاه‌های حرارتی توضیح داد: یک نیروگاه حرارتی ۳۲۰ میلیارد تومان درآمد، ۴۰ میلیارد تومان بهره‌برداری، ۳۲ میلیارد تومان استهلاک دارد که در جمع ۷۰ میلیارد تومان از ۳۲۰ میلیارد تومان کاسته شده و اگر ۲۵۰ میلیارد تومان باقیمانده تقسیم بر ۱۳ هزار تومان نرخ ارز شود ۳۰ میلیون یورو بازپرداخت سالیانه آن است.

وزارت نیرو رقیب بخش خصوصی است

خوش‌گفتار در ادامه گفت: مشکل ما این است که متولی ما وزارت نیرو است که خود را در رقابت با ما می‌بیند. ما برای حل مشکلاتمان باید دست به دست هم دهیم.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکایشرکت‌های تولیدکننده برق با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: پراید تا چند سال اخیر ۱۶ میلیون بوده و اکنون ۴۸ میلیون تومان است. قیمت نان از اردیبهشت سال جاری تا امروز حداقل ۱۰۰۰ تومان گرانتر شده است. در واقع همه کالاها در کشور گران‌تر شده‌اند، اما باید پرسید چرا وزارت نیرو قیمت برق را گران نمی‌کند یا به هر طریق پاسخگوی تولیدکنندگان برق نیست.

به گفته وی، موضوع حضور بخش خصوصی در نیروگاه‌ها مانند یک کلاف سردرگم شده و دولت تلاش می‌کند آن را باز نکند تا یک سال‌ و نیم بعد دولت بعدی این مشکل را حل کند.

اجازه حضور CHP ها در بازار بعد از پنج سال گرفته می‌شود

در ادامه این مراسم محمدعلی علایی عضو هیات مدیره انجمن CHP ایران با بیان اینکه مصوبه ۳۱۰ در هیات تنظیم بازار برق به صورت یک‌طرفه تصویب شد، اظهار کرد: طبق این مصوبه با توجه به تطویل اقساط ارزی برای نیرگاه‌های CHP اجازه حضور این نیروگاه‌ها را بعد از پنج سال در بازار برق گرفتند. در حالی که شعار توانیر این بود که CHP ها ۲۰ سال کار کنند اما الان شرایط جوری شده است که این نیروگاه‌ها باید جمع‌آوری شوند.

وی افزود: در دستورالعمل بند «ت» ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه نوشته شده وزارت نیرو مکلف است برق را به صورت ارزی بخرد. اگر قرار است این اتفاق برای برنامه ششم رخ دهد پیشنهاد می‌کنم برای برنامه پنجم هم همین کار را انجام دهند.

در ادامه سیداحسان صدر - رییس هیات‌مدیره انجمن CHP ایران - با بیان اینکه نرخ تمام‌شده برق از سوی وزارت نیرو ۳۰۰ تومان اعلام شده است، گفت: نمی‌دانم این نرخ از کجا آمده است. در حالی که حتی پاسخگوی تبدیل انرژی نیست.

وی افزود: گرای اشتباه به سیاستگذار می‌دهند تا نرخ برق واقعی نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس