مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!


شیرینی‌جات همان قدر که می‌توانند خوشمزه و لذیذ باشند به همان میزان نیز می‌توانند مضراتی در بر داشته باشند. سوهان به همان میزان که از مواد مغذی و پر خاصیت تشکیل شده است و دارای خواص گوناگون و مفیدی می‌باشد، مصرف زیاد آن نیز به همان میزان نیز می‌تواند مشکل ساز و مضر باشد. در […] نوشته مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!...

مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!
1+

شیرینی‌جات همان قدر که می‌توانند خوشمزه و لذیذ باشند به همان میزان نیز می‌توانند مضراتی در بر داشته باشند. سوهان به همان میزان که از مواد مغذی و پر خاصیت تشکیل شده است و دارای خواص گوناگون و مفیدی می‌باشد، مصرف زیاد آن نیز به همان میزان نیز می‌تواند مشکل ساز و مضر باشد. در این مقاله نت نوشت می‌توانید با مضرات سوهان برای بدن دارد بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: سوهان: هر آنچه باید راجع به این شیرینی سنتی قم بدانید!

مضرات سوهان

سوهان یکی از حلواهای بسیار خوشمزه و لذیذ است که همانند سایر شیرین‌ها علاوه بر مواد مغذی از مواد مضر نیز تشکیل شده است و باید از مصرف زیاد آن اجتناب کرد.

یکی از مواد تشکیل دهنده سوهان، شکر است که در بین مواد خوراکی به میزان زیادی برای سلامتی مضر است. روغن حیوانی، کره و مواد بسیاری در پخت سوهان به کار برده می‌شوند که هر کدام می‌توانند در صورتی که به میزان زیاد مصرف شوند برای سلامتی مضر باشند.

مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!

یکی از راه هایی که می‌توان مضرات سوهان را کاهش داد، تشخیص سوهان نامرغوب است. به دلیل این که سوهان از مواد خوراکی بسیاری تشکیل شده است، در صورتی که هر کدام از آن‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند و یا از یک ماده دیگر به جای ماده اصلی استفاده شود می‌تواند یک سوهان نا مرغوب و تقلبی ایجاد کند که نه تنها طعم و مزه مناسب و دلچسبی ندارد بلکه برای سلامتی نیز مشکل ساز است و مضرات بسیاری به همراه دارد.

تشخیص سوهان نا مرغوب

یکی از راه هایی که می‌توان مضرات سوهان را کاهش داد، تشخیص سوهان نامرغوب است. به دلیل این که سوهان از مواد خوراکی بسیاری تشکیل شده است، در صورتی که هر کدام از آن‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند و یا از یک ماده دیگر به جای ماده اصلی استفاده شود می‌تواند یک سوهان نا مرغوب و تقلبی ایجاد کند که نه تنها طعم و مزه مناسب و دلچسبی ندارد بلکه برای سلامتی نیز مشکل ساز است و مضرات بسیاری به همراه دارد.

در ادامه با برخی از پارامترهایی که در پخت سوهان ممکن است به صورت تقلبی استفاده شود بیشتر آشنا می‌شویم.

رنگ به جای زعفران

زعفران یکی از مواد تشکیل دهنده سوهان می‌باشد که در تولید این شیرینی ضروری به حساب می‌آید. از آن جایی که زعفران ناب و اصیل قیمت بسیار بالایی دارد ممکن است برخی از کارگاه‌های تولید سوهان به جای این ادویه از مواد دیگری مانند زرد چوبه و یا حتی رنگ‌های خوراکی استفاده کنند.

استفاده از زرد چوبه رنگ ناخوشایندی به سوهان می‌دهد ولی همانند زعفران مرغوب نمی‌تواند رنگ و عطر خوشایندی در سوهان ایجاد کند. رنگ‌های شیمیایی هم از از خطرناک ترین مواد برای مصرف می‌باشد و از عوارض بسیار وحشتناکی برخوردار می‌باشند. این رنگ‌ها عامل ایجاد تومورهای سرطانی و بسیاری از مشکلات مغزی می‌باشند.

مصرف این رنگ‌ها از طرف سازمان بهداشت جهانی به کلی ممنوع شده است. بهتر است از این که زعفران اصیل در سوهان به کار گرفته شده است مطمئن شوید بعد آن را مصرف کنید.

مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!

روزانه ۲ الی ۳ قاشق غذا خوری روغن حیوانی برای هر فرد مجاز می‌باشد. مصرف بیشتر آن سبب بروز بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و مشکلات گوارشی به خصوص معده خواهد شد

عوارض روغن حیوانی

روغن حیوانی یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده سوهان می‌باشد. روغن حیوانی که برای پخت سوهان استفاده می‌شود در برابر حرارت بسیار بالایی قرار می‌گیرد. این حرارت به قدری زیاد است که این روغن شروع به سوختن و دود کردن می‌کند. این وضعیت سبب تولید آکرولئین شده که ماده‌ای بسیار خطرناک برای بدن انسان است.

آکرولئین سبب بروز انواع سرطان در بدن انسان می‌شود. از جمله سرطان‌هایی که به واسط این ماده خطرناک ممکن است بروز پیدا کند سرطان کبد است. علاوه بر نحوه پخت، میزان مصرف روغن حیوانی نیز می‌تواند مشکل ساز باشد. روزانه ۲ الی ۳ قاشق غذا خوری روغن حیوانی برای هر فرد مجاز می‌باشد.

مصرف بیشتر آن سبب بروز بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و مشکلات گوارشی به خصوص معده خواهد شد. البته این میزان مربوط به اشخاص سالم می‌باشد. افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و یا سایر مشکلات می‌باشند این میزان را نیز نمی‌بایست مصرف کنند.

در بررسی مضرات سوهان باید گفت که متاسفانه بسیاری از کارگاه‌های تولید سوهان که از روش‌های نا درستی برای پخت سوهان استفاده می‌کنند آکرولئین را به این شیرینی لذیذ منتقل کرده و سبب اختلالاتی بزرگ در سلامتی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوهان: دستور پخت کامل سوهان قم چیست ؟

مضرات مصرف زیاد کره

همان طور که می‌دانید کره یکی از مواد خوراکی است که در پخت و تهیه بیشتر شیرینی‌ها و دسر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این که کره طعم و مزه بسیار خوبی به سوهان و یا شیرینی می‌دهد عوارض جانبی بسیاری نیز دارد که می‌تواند یکی از پارامترهای تولید کننده مضرات سوهان باشد.

کره دارای کلسترول بسیار بالایی است که مصرف آن در دوران بارداری هرگز توصیه نمی‌شود. کره به خصوص کره حیوانی برای افرادی که دچار بیماری قلبی هستند بسیار مضر است و حتی در مقادیر کم نیز نباید مصرف شود. کره حیوانی نا مرغوب می‌تواند سبب سوء هاضمه و اسهال شود.

مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!مضرات سوهان: سوهان مرغوب بخورید تا با این مشکلات روبرو نشوید!

تخم مرغ خواص بسیاری دارد ولی در صورتی که در مصرف آن حد تعادل رعایت نشود ممکن است منجر به اختلالاتی در زمینه قلب و عروق شود

آیا تخم مرغ مضر است ؟

در ادامه بررسی مضرات سوهان باید گفت یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده این شیرینی، تخم مرغ است. تخم مرغ حاوی پروتیینی به نام لسیتین می‌باشد که یک ماده چرب است. مصرف زیاد لسیتین می‌تواند مشکل ساز باشد و مضراتی داشته باشد. هر فرد سالم مجاز است روزانه بین ۱۰ تا ۳۰ گرم لسیتین مصرف کند. بیشتر از این مقدار مضر است.

همچنین تخم مرغ کلسترول خون را افزایش می‌دهد و تعداد زیاد آن ممکن است منجر به مشکلات قلب و عروق شده و در سطح کلسترول تاثیر داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت تخم مرغ خواص بسیاری دارد ولی در صورتی که در مصرف آن حد تعادل رعایت نشود ممکن است منجر به اختلالاتی در زمینه قلب و عروق شود.

از آن جایی که در پخت سوهان از میزان قابل توجهی تخم مرغ استفاده شده است می‌بایست در مصرف آن زیاد روی نکرد چرا که کلسترول خون را افزایش می‌دهد. این هشدار بیشتر جهت افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، می‌باشد.

بیشتر بخوانید: نگهداری سوهان: روش صحیح نگهداری از سوهان در منزل

شکر خطرناک ترین ماده تشکیل دهنده سوهان

تمامی دسر‌ها و شیرینی‌جات حاوی مقدار قابل توجهی شکر هستند. در واقع این شکر است که به آن‌ها طعم لذیذی می‌بخشد. سوهان نیز از این قاعده به دور نیست. شکر موجود در سوهان تنها کالری بدن را بالا می‌برد و هیچ گونه ارزش غذایی برای بدن ندارد. شکر هیچ گونه ویتامین، مواد معدنی و یا پروتئینی ندارد و تنها با بالا بردن میزان کربوهیدرات در بدن سبب چاقی مفرط می‌شود.

شکری که در سوهان استفاده می‌شود می‌تواند کالری زیادی در بدن ایجاد کند که در صورت مصرف نشدن این کالری، به سرعت به چاقی تبدیل می‌شود. شکر برای دندان‌ها نیز بسیار مضر می‌باشد.

در صورتی که سوهان نا مرغوب استفاده کنیم به دندان‌ها خواهد چسبید و با وجود شکر این مشکل دو صد چندان خواهد شد. چرا که شکر به رشد و تکثیر باکتری‌های موجود در دهان کمک می‌کند و محیط را برای ایجاد مشکلات دندانی آماده می‌سازد.

فروکتوز موجود در شکر می‌تواند اختلالاتی در کبد ایجاد کند. علاوه بر تمام این‌ها مصرف بالای شکر خطر ابتلا به دیابت را افزایش داده و منجر به تولید سلول‌های بتا در لوزالمعده خواهد شد. بنابراین در صورتی که در مصرف سوهان زیاده روی شود می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند و این شیرینی لذیذ را به سمی کشنده تبدیل سازد.

نکته مهم جهت پیشگیری از مضرات سوهان

در انتهای بررسی مضرات سوهان توصیه می‌کنیم حین خرید و تهیه این شیرینی خوشمزه، سعی کنید از میان مرغوب ترین سوهان‌ها یا برند‌های مطرح و معتبر اقدام به خرید کنید و همچنین در مصرف این شیرینی اعتیاد آور زیاده روی نکنید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)