أفول ستاره ای از ستارگان حوزه / در سوگ آیت الله سید علی رضا حائری


أفول ستاره ای از ستارگان حوزه / در سوگ آیت الله سید علی رضا حائری

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – دکتر هادی انصاری  / بامداد امروز پنجشنبه ، 27 تیر ماه سال 1398 شمسی ،آیه الله حاج سید علیرضا حائری به ملکوت أعلی پیوست. ایشان فرزند آیه الله سید علی اکبر یزدی بود که در سال 1330 شمسی در یزد ، دیده به جهان گشود وبا هجرت پدر به کربلا ، […]

أفول ستاره ای از ستارگان حوزه / در سوگ آیت الله سید علی رضا حائریمرحوم آیت الله سید علی رضا حائری

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – دکتر هادی انصاری / بامداد امروز پنجشنبه ، ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۹۸ شمسی ،آیه الله حاج سید علیرضا حائری به ملکوت أعلی پیوست.
ایشان فرزند آیه الله سید علی اکبر یزدی بود که در سال ۱۳۳۰ شمسی در یزد ، دیده به جهان گشود وبا هجرت پدر به کربلا ، دوران کودکی ونوجوانی خود را در این شهر مقدس گذرانید. وی در آغاز نوجوانی از آنجا که مهد علم وحوزه گرانسنگ نجف اشرف ،دوران طلایی وشکوفایی خود را پشت سر می نهاد وأسطوانه های علمی آن ،هماوردی در جهان تشیع نداشت رو به سوی این شهر نهاده ونزدیک به یک دهه به تحصیل علم وخوشه چینی از دست آوردهای علمی بزرگان حوزه علمیه نجف اشرف پرداخت. عمده اساتید برجسته این فقید سعید در نجف اشرف ، مرحوم آیه الله العظمی خویی ، امام خمینی ره ، ومرحوم آیه الله شهید سید محمد باقر صدر بود که شهره او بیشتر به شاگردی وی از محضر درس شهید صدر در اوساط علمی وحوزوی نجف وقم بود.
مرحوم حائری رخدادهای جالبی را در نخستین برخوردش با شهید صدر وحضورش در درس شهید ، هنگامی که تنها هفده سال از عمر خویش را پشت سر گزارده بود ، به زبان می آورد ! همچنانکه برای نخستین بار در این سنً ، گام به محل درس شهید صدر در مقبره مرحوم آل یاسین نهاد ، در حالیکه شخصیت های حاضر در درس اغلب دوبرابر سنً او را داشتند وبا خوشرویی وبرخورد جذاب شهید صدر روبرو گردیده واز آن هنگام بود که شیفته این استاد شده وتاهنگامی که در نجف حضور داشت ، خوشه چینی از دریای گسترده علمی شهید را ازدست نداد.
مرحوم آیه الله حائری در سال ۱۳۵۱ شمسی ، بر اثر فشار دولت صدام وبیرون راندن ایرانیان ، به ویژه شخصیت های حوزوی ، ناچار دست به مهاجرت زده ودر قم رحل إقامت أفکند.
وی در دوره نخست درس آیه الله العظمی وحید خراسانی که از سال ۱۳۵۶ شمسی در مسجد سلماسی برگزار می گردید شرکت جست واز خوان علمی این أستوانه حوزه ، خوشه چینی نمود.
پس از انقلاب اسلامی ایران ، وی علاوه بر فعالیت های علمی وحوزوی ، رییس بخش شورای عربی و نیز غیر ایرانی حوزه علمیه قم را عهده دار گردید که در آن هنگام ،مسوولیت والا ومهمی در حوزه بشمار می آمد.
از آن پس با تشکیل مجلس اعلای عراق در ایران ، یکی از اعضای کادر مرکزی آن قرار گرفت وپیش از مرحوم شهید آیه الله سید محمد باقر حکیم ، مدتی ریاست این مجلس را در اختیار داشت.
آیه الله سید علیرضا حائری در دو دهه اخیر ، از آنجا که خود اهل فضل وعلم ودرایت بوده ودر کنار آن از تواضع واخلاق وادب ویژه ای برخوردار بود ، در مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) در کوچه حرم نما در قم ، به درس خارج فقه واصول ، مشغول بوده وشاگردان وستارگانی را به حوزه علمیه قم تقدیم داشت که برخی از آنان ، اکنون از جایگاه علمی خوبی برخوردار می باشند.
آیه الله حائری پس از درگذشت مرحوم آیه الله سید محمود هاشمی شاهرودی ، طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب ، ریاست دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت ع را عهده دار گردید. وی به گفته اش ایده این مؤسسه از بیش از ۳۰ سال پیش در ذهن من هم بود، بعد از انقلاب دیدیم که در شیعه ،فقه به صورت موسوعه و به زبان روز درنیامده است که من ایده را خدمت حضرت آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی مطرح کردم، ایشان نیز این پیشنهاد را به رهبر معظم انقلاب دادند و رهبری معظم نیز با این کار موافقت کردند.
وی پیش از این در کمیته علمی دائره المعارف یاد شده حضور داشت وعمده کارهای علمی آن را به همراه مرحوم آیه الله هاشمی شاهرودی ، به دوش می کشید.
اینجانب در سفرهای درون مرزی وبرون مرزی آیه الله حاج سید جواد شهرستانی ، نماینده وداماد حضرت آیه الله العظمی سیستانی برای رسیدگی به امور شیعیان وحوزه های علمیه ونیز شرایط مسلمانان در خارج از کشور ، توفیق حضور داشته وچه بسیار از این سفرها را در کنار این شخصیت علمی وستاره ازدست رفته ، بودم .
تواضع وادب واخلاق ، در کنار علم وفضل وفروتنی ، همه از ویژگی هایی بود که در نهاد این شخصیت نهفته بود وحضورش در جمع ، جایگاهی را به گروه می بخشید.
در پایان درگذشت این ستاره برجسته را به حوزه های علمیه ، مرکز دائره المعارف فقه اسلامی ، وبه ویژه به سرور أرجمند حضرت آیه الله حاج سید جواد شهرستانی که نزدیک به نیم قرن با ایشان دوستی وارتباط تنگاتنگ داشته ، ونیز خانواده معزز آن مرحوم تسلیت عرض میکنم.
دکتر هادى انصارى
تهران ٢٧ تیر ١٣٩٨

أفول ستاره ای از ستارگان حوزه / در سوگ آیت الله سید علی رضا حائریأفول ستاره ای از ستارگان حوزه / در سوگ آیت الله سید علی رضا حائریأفول ستاره ای از ستارگان حوزه / در سوگ آیت الله سید علی رضا حائری

أفول ستاره ای از ستارگان حوزه / در سوگ آیت الله سید علی رضا حائری

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی