سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من


Skam France نام سریالی است فرانسوی/بلژیکی که بر اساس سریال Skam که نروژی است ساخته شده است. کشورهای دیگری از جمله اسپانیا، ایتالیا، آلمان، هلند، امریکا نیز سریالی مشابه Skam را نیز دارند که بر اساس همین اصالت نروژی ساخته شده است. SkamNL, Druck, Skam Italia, Skam Espãna, Skam Austin از جمله این سریال‌ها می‌باشند. […] نوشته سریال Skam France: همه‌ی...

سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های منسریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من
1+

Skam France نام سریالی است فرانسوی/بلژیکی که بر اساس سریال Skam که نروژی است ساخته شده است. کشورهای دیگری از جمله اسپانیا، ایتالیا، آلمان، هلند، امریکا نیز سریالی مشابه Skam را نیز دارند که بر اساس همین اصالت نروژی ساخته شده است. SkamNL, Druck, Skam Italia, Skam Espãna, Skam Austin از جمله این سریال‌ها می‌باشند.

سریال Skam France

Skam France توسط Gétévé productions, AT production, France Télévisions, RTBF تهیه شده از ماه فوریه سال ۲۰۱۸ در شبکه‌های Slash,France 4, Le trois پخش می‌شود.

معرفی سریال Skam France

Skam France که ماجرایش در یک دبیرستان فرانسوی می‌گذرد، داستان ۵ دختر دبیرستانی و دوست هایشان می‌باشد. هر فصل به یکی از این دختران و یا دوستان همکلاسی‌اشان اختصاص دارد. تا کنون ۴ فصل از Skam France پخش شده است و فصل ۵ ام نیز در آینده پخش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سریال چرنوبیل: هدف ما خوشحالی تمام بشریت است!

سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های منسریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من

نقش آفرینی Maxence Danet-Fauvel, Axel Auriant, Paul Scarfoglio و Robin Migné در سریال Skam France

فصل اول ۹ قسمت، فصل دوم ۱۳ قسمت، فصل سوم و چهارم نیز هرکدام شامل ۱۰ قسمت هستند. هر قسمت نیز حدود ۲۰ دقیقه می‌باشد. پرمخاطب ترین فصل این سریال، فصل سوم بود که به یک زوج همجنسگرا می‌پرداخت.

بازیگران این سریال Philipinne Stindel (اِما)، Marilyn Lima (مانون)، Axel Auriant (لوکا)، Assa Sylla (ایمان)، Lula Cotton-Frapier (دافنه)، Coline Preher (الکسیا)، Maxence Danet-Fauvel (الیوت)، Léo Daudin (یان)، Robin Migné (آرتور)، Michel Biel (شارل)، Zoé Marchal (اینگرید)، Anne-Sophie Soldaini (کلوئه) می‌باشند.

Skam France در گذر از داستان هریک از نوجوانانی که بیان می‌کند، به مسائل و دغدغه‌ها و مشکلات و بحران‌های این سنین می‌پردازد و آن‌ها را واکاوی می‌کند و به نوعی از این طریق به مخاطبانش که اکثرا در همین سنین نوجوانی و جوانی هستند، روش برخورد با چنین مسائلی را آموزش می‌دهد.

سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های منسریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من

هنرنمایی Maxence Danet-Fauvel و Axel Auriant در سریال Skam France

موضوع هایی چون عشق، خیانت، روابط جنسی، شب نشینی و مهمانی، همجنسگرایی، دوجنسگرایی، اسلام، تبعیض نژادی و… مضامینی هستند که Skam France آن‌ها را بیان می‌کند و به آن‌ها می‌پردازد.

در این نوشته سعی بر آن شده که با تحلیل هر فصل، این موضوعات مطرح شده را بررسی کند.

فصل اول

فصل اول Skam France به داستان زندگی اِما می‌پردازد. سوژه‌های محوری این فصل مربوط به عشق، خیانت و نژاد می‌باشد. یان دوست پسر اما، سیاهپوست است. اما این مسئله هیچ دلیلی نمی‌شود که او با اِما رابطه نداشته باشد.

بدین معنی که رنگ و نژاد او، نه تنها وی را از دیگران متمایز نمی‌سازد بلکه در بخش هایی از سریال به او حق داده می‌شود. اِما در رابطه‌اش با او بر اساس شکی که به یان مبنی بر ارتباطش با دختر دیگری دارد دچار بحران و مشکل می‌شود و در این راه تا جایی پیش می‌رود که کمی پایش می‌لغزد.

بیشتر بخوانید: قسمت آخر سریال بازی تاج و تخت؛ نجات جهان در دست story tellerها

سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های منسریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من

Skam France که ماجرایش در یک دبیرستان فرانسوی می‌گذرد، داستان ۵ دختر دبیرستانی و دوست هایشان می‌باشد. هر فصل به یکی از این دختران و یا دوستان همکلاسی‌اشان اختصاص دارد.

سریال راه حل این مشکل را گفتگو با یکدیگر و بیان آنچه که در ذهنمان به اشتباه می‌گذرد بیان می‌کند. همچنین گفتگو را راهی برای از بین بردن سوتفاهم هایی که گاهی ایجاد می‌شود می‌داند. تنها با گفتگوست که مشکلات این دو حل می‌شود.

از دیگر نکاتی که در فصل اول Skam France مطرح می‌شود، رابطه جنسی محافظت شده است. این دبیرستان دارای مشاور خانمی است که دختران و پسران را در این امر آگاهی می‌دهد. چنین سنینی شکوفایی قدرت جنسی هر فردیست. بنابراین یک رابطه جنسی سالم و محافظت شده از بیماری‌های مقاربتی احتمالی پیشگیری می‌کند.

سریال با قراردادن چنین شخصیتی، لزوم و اهمیت وجود چنین مشاورهای امینی را در مدارس یادآور می‌شود.

فصل دوم

فصل دوم Skam France به داستان زندگی مانون می‌پردازد. او‌ که در فصل پیشین در نقش دختری عاقل و منطقی ظاهر شده بود، این بار با محوریت قرارگرفتن او، به شخصیت و مسائل زندگیش بیشتر پی میبریم. عشق، تعهد دوستی، حقوق دختران از جمله سوژه‌های محوری فصل دوم هستند.

در این فصل ما با یک مثلث عشقی بین مانون، شارل و دافنه رو به رو هستیم. شارل که پسر جذاب دبیرستان است، دافنه را اسیر عشق خود کرده اما از روی دیگر، دل در گروی مانون نیز دارد. مانون بین دوراهی پذیرش دوست داشتن شارل و تعهد دوستی‌اش با دافنه قرار میگیرد که در نهایت با صحبت کردن و گفتگو با دافنه، به این دوراهی پایان می‌دهد و محبت شارل را می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: سریال Big Little Lies دروغ های بزرگ کوچک؛ یه زندگی ایده‌ آل، یه دروغ ایده‌ آله

سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های منسریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من

هنرنمایی Marilyn Lima و Axel Auriant

بار دیگر اهمیت و نقش گفتگو خود را در Skam France نشان می‌دهد. مانون نمونه‌ی دخترانیست که به زودی و راحتی تن به رابطه جنسی نمی‌دهند و مثال نقض خوبی برای این کلیشه‌‌ی ذهنی است که دختران اروپایی خیلی راحت و بی قید تن به همخوابگی می‌دهند.

مانون یکی از منطقی ترین و عاقل ترین شخصیت‌های داستان است. مسائل و بحران هایی که در اوایل رابطه رخ می‌دهد، شک‌ها و تردید‌ها و مواردی از این دست که در هر رابطه‌ای خود را نشان می‌دهد، در فصل دوم پرداخت شده است.

از دیگر نکات قابل اشاره در این داستان، شک تعرض برادر شارل به اوست که مانون با توجه به قانون حمایت کننده‌ی فرانسه از حقوق دختران، پیگیر این مسئله می‌شود و رو در رو با برادر شارل این موضوع را در میان می‌گذارد و از حق‌اش دفاع می‌کند.

همچنین بحث همجنسگرایی در Skam France به طور مشخص تر و جدی تری در این فصل مورد اشاره قرار می‌گیرد. یکی از همخانه‌های مانون به نام میکا، پسر همجنسگراییست و روحیه شوخ طبعی نیز داراست. این موضوع مقدمه‌ای میشود برای ورود به پرداخت بیشتر همجنسگرایی در فصل سوم و پربیننده‌‌ی این سریال فرانسوی.

فصل سوم

فصل سوم Skam France به داستان زندگی لوکا می‌پردازد. این فصل به کشف گرایش جنسی این نوجوان می‌پردازد. مشکلات و حالات روحی که نوجوان در پی این کشف به سراغش می‌آید در این فصل پرداخت شده است.

این سن، سن کشف گرایش جنسیست و بسته به شرایط و جامعه و محیط پیرامون، هر فرد، واکنشی را نسبت به این خویش آگاهی نشان می‌دهد. یکی از این شیوه‌ها انکار و نقش بازی کردن و امتحان کردن رابطه با جنس مخالف است. این رویکردی است که لوکا در Skam France ابتدا در مواجهه با گرایشش از خویش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: سرگذشت ندیمه بر اساس نوشته‌ی مارگریت آتوود؛ ندیمه به سرخی سرگذشت زنان

سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های منسریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من

هنرنمایی Assa Sylla و Fais-moi confiance

او در اینترنت مقالاتی در این باره می‌خواند. همچنین در مقابل دیگران دختری را می‌بوسد و یا مدتی با کلوئه ارتباط دارد و در نهایت با جدی شدن روابطش با الیوت و شکل گیری و آشنایی‌اش با گرایش اصلی خویش، راهش را انتخاب می‌کند.

یکی از عوامل مهم برای به رسمیت شناختن گرایش جنسی خویش و پذیرش و آشکارسازی آن، دوستان و خانواده هستند که در Skam France این امر با برخورد درست و منطقی و زیبا و انسانی چه از طرف دوستان لوکا و چه از طرف مادرش صورت می‌گیرد و لوکا را از این سردرگمی و گنگی نجات می‌دهد و مقدمه‌ای میشود برای آنکه او الیوت؛ یار خویش را نجات دهد و رابطه سالمی را با او برقرار کند.

یکی از دلایل پرمخاطب شدن فصل سوم Skam France شباهت برخی پلان هایش به یکی دیگر از فیلم‌های پرمخاطب و مهم همجنسگرایی به نام Call me by your name (2017) ساخته Luca Guadagnino بود که در شبکه‌های مجازی با قرار دادن پلان‌های هر دو این شباهت بررسی می‌شد.

یکی دیگر از شباهت‌های تصویری این سریال با فیلم I killed my mother (2009) ساخته Xavier Dolan می‌باشد. به یاد بیاوریم سکانس رنگ آمیزی دیوار انجمن دانش آموزان و عشق بازیشان را با سکانس مشابه فیلم دولان که آنجا هم در حین رنگ آمیزی اتاق به آغوش و بوسه‌ها ختم می‌شد.

سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های منسریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من

نقش آفرینی Assa Sylla

یکی دیگر از مباحث مهمی که در این فصل Skam France مطرح می‌شود، بحث پذیرش یکدیگر با وجود تفاوت‌های یکدیگر می‌باشد. به یاد بیاوریم سکانسی را که مدیر دبیرستان در پی بستن انجمن دانش آموزی بود و بچه‌ها در حمایت از تعطیل نشدن این انجمن گرد هم جمع شدند و در دفاعیه‌ای با این مضمون که وجود چنین جایی سبب آشنایی دانش آموزها با یکدیگر و دیدن تفاوت‌ها و اشتراکات اعم از گرایش جنسی، دین و مذهب، نژاد و… است تا مقدمه‌ای باشد که در جامعه بزرگتر بیرونی بتوانند این تفاوت‌ها را نه به لحاظ تفاوت بلکه به لحاظ ویژگی هر شخصی بپذیرد.

و باز هم اهمیت گفتگو این بار خود را در این فصل Skam France هم نشان می‌دهد. مشاور دبیرستان، در پی مراجعه لوکا به وی مبنی بر شب بی خوابی هایش، پیشنهاد گفتگو را می‌دهد که از این طریق لوکا به آرامش برسد و در این امر از زندگی شخصی خود مبنی بر وجود کسی که میتواند با او حرف بزند اشاره می‌کند. پس از مراجعه به اوست که لوکا با دوست صمیمی‌اش یان درباره همجنسگرایی‌اش صحبت می‌کند. همچنین در این فصل اشاراتی مبنی بر دوجنسگرایی الکس(الکسیا) می‌شود.

فصل سوم Skam France از سریال فراتر رفت و تاثیرات اجتماعی داشت. برای مثال در یکی از این گردهمایی‌های سریال، مبلغ خوبی برای یکی از انجمن‌های مبارزه علیه همجنسگراهراسی جمع آوری شد و یا در رژه افتخار همجنسگرایان در پاریس، دو بازیگر نقش لوکا و الیوت به سخنرانی پرداختند و به نوعی به عنوان الگوی نوجوانان قرار گرفته اند.

فصل چهارم

فصل چهارم Skam France به داستان زندگی ایمان می‌پردازد. سوژه مهم این فصل به تناقضات دختر مسلمان درباره عشق و روابطش می‌باشد. تبعیض نژادی یکی دیگر از مباحث مطرح شده این فصل است.

ایمان که دختری سیاه پوست و مسلمان است، یکی از اعضای این گروه دوستانه دخترانه می‌باشد. او که از فصل سوم تاکنون دختری مذهبی اما روشن جلوه داده شده بود، در فصل چهارم بیشتر به زندگی خانوادگی او و مناسباتشان و درگیری‌های عاشقانه‌اش با پسری غیرمسلمان اما عرب می‌پردازد.

مخاطب پیشتر او را بی حجاب و با حجاب در جمع‌های مختلف دیده بود. حتا نگاهش به همجنسگرایی لوکا بسیار آزاداندیش بود و با توجه به دیدگاه اسلامی که بیان میکند انسان باید همه‌ی انسان‌ها را دوست بدارد و محترم بشناسد، همجنسگرایی لوکا را می‌پذیرد و این دو تبدیل به دوستانی صمیمی تر از پیش شده بودند که در همین فصل چهارم Skam France درد و دل‌های دوستانه اشان را بیشتر میبینیم.

بیشتر بخوانید: سریال سرگذشت ندیمه The Handmaid’s Tale بر اساس داستانی از مارگارت آتوود

سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های منسریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من

هنرنمایی Axel Auriant, Paul Scarfoglio, Léo Daudin و Robin Migné در سریال Skam France

ایمان بین مناسبات سخت گیرانه غالبا مادرش مبنی بر اجرای اوامر دین و فضای آزاد جامعه فرانسه دچار دوگانگی و بحران است. آزادی و حقوق زنان، آن طور که ایمان به آن می‌نگرد بسیار متفاوت از آن آزادیست که مادرش از آن سخن می‌گوید.

همان طور که در خانه می‌بیند برادرش به عنوان یک پسر، آزادی‌های بیشتری نسبت به او که دختر است دارد. وجود دوستان اروپاییش از یک سو و دوستان عرب و مسلمانش از دیگر سو، این تناقضات را بیشتر برای او آشکار می‌کند.

همین درگیری‌ها و بحران هاست که او را وادار به انجام یکسری اعمالی می‌کند که دوستان صمیمی‌اش را از خویش میرنجاند و در فضای خانواده‌اش هم نیز تنش تولید می‌کند. از دیگر موضعات اشاره شده، نژادپرستی است که ایمان با اینگرید که گاهی حرف هایی می‌زند که او ناراحت می‌شود خود را نشان می‌دهد. بار دیگر اهمیت گفتگو در Skam France خود را نشان می‌دهد.

تنها با گفتگوی ایمان و بیان مشکلاتش با دوستانش است که سوتفاهم‌ها و دلخوری‌ها برطرف می‌شوند. در انتها ایمان پس از پشت سرگذاشتن تمامی این تنش‌ها و دوگانگی ها، به شناخت تازه‌ای از خویش میرسد و در کنار حمایت خانواده و دوستان، برداشت خودش را از اسلام انتخاب می‌کند و به عشق پسری غیر مسلمان آری می‌گوید.

سریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های منسریال Skam France: همه‌ی همکلاسی‌های من

هرنمایی Axel Auriant در Skam France

فصل پنجم که داستان یکی دیگر از این همکلاسی‌ها به نام آرتور است، در آینده پخش خواهد شد.

همان طور که در تحلیل این چهار فصل Skam France دیده شد، سریال غیر از جنبه سرگرمی که داراست، جنبه آموزشی را نیز به همراه خویش دارد.

آموزش مسائلی چون پذیرش یکدیگر با تمام تفاوت هایی که داریم، حل کردن مسائل از طریق صحبت کردن و گفتگو با یکدیگر، نگاهی فارغ از کلیشه‌های جنسیتی، نژادی و…، نقش محیط آموزشی و خانوادگی در شکل گیری شخصیت نوجوانان، بیان تصویری فرهنگ فرانسه. از آنجایی که مخاطبان این سریال نیز بیشتر نوجوانان هستند، ارائه چنین آموزش هایی بر شخصیت و آینده آنان و در نتیجه آینده جامعه فرانسه برای پیشرفت و رفتن به سوی بهبودی و صلح، موثر می‌افتد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز 26 اسفند / فیلم