به بهانه ربع قرن برگزاری جشنواره شعر رضوی


به بهانه ربع قرن برگزاری جشنواره شعر رضوی

جیرفت - ایرنا - هشت؛ یکی از اشعارِ علیجان سلیمانی ملخص به شماله جنوب کرمان است که نام این شاعر 57 ساله را در فهرست برگزیدگان جشنواره کشوری شعر رضوی به ثبت رسانده است.

به گزارش ایرنا، علیجان سلیمانی یکی از شاعران پرآوازه جنوب استان کرمان، متولد ۱۳۴۱ و از اهالی شهرستان جیرفت است که با شعرهای منحصر بفرد خود، تا کنون برگزیده بلامنازع جشنواره های کشوری شعر رضوی و همواره برای ترویج فرهنگ رضوی در جامعه، پیشگام بوده است.
به بهانه ربع قرن برگزاری جشنواره شعر رضوی و به پاس زحمات شماله در عرصه های مختلف فرهنگی جنوب کرمان، تک بیتی از شعر هشت را تقدیم می کنیم.
هفت خان را سپری کرده دلِ من تا هشت
خان به خان یاورِ من هیچ نبود اِلا هشت
حسین اسحاقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز با تقدیر از تلاش های این شاعر جیرفتی عنوان می کند، سلیمانی با سرودن شعر پرمفهومِ هشت، عنوان برتر جشنواره شعر رضوی را به خود اختصاص داد و نام جیرفت و شاعران بنامش را بر سرِ زبانها انداخت.
درواقع شماله را می توان از بنیانگذاران جشنواره شعر رضوی دانست که ارادت به علی بن موسی الرضا (ع) را در کلام خود نشان می دهد و شماله هم اینک ۳۰ سال است که به طور حرفه ای شعر می گوید و در سرودن اشعار طنز، تبحر قابل تحسینی دارد.
شاید بتوان ادعا کرد که او جزو معدود شاعرانی است که بداهه، شعر می گوید و سلیمانی در دومین جشنواره شعر رضوی هم صاحب نام و با شعر امام رضا (ع) زبانزد شد.
شماله در این شعر اینگونه آورده است:
خاک پاکِ حرَمت بر سرِ گیسو زده ام
رو بروی حرَمت مانده و زانو زده ام
علیجان سلیمانی که از مفاخر عرصه شعر ایران است، داوری تخصصی جشنواره های شعر استانی، دبیری جشنواره های ولایت و ریاست انجمن شعر جنوب استان کرمان را در کارنامه فرهنگی خود دارد.
شماله به گویش محلی جنوب کرمان یعنی شعله آتش و درواقع وقتی که آتش، زبانه می کشد می گویند آتش شماله کشید.
جشنواره کشوری شعر رضوی برای نخستین بار، سال ۷۶ در جیرفت پایه گذاری شد و از با سابقه ترین جشنواره‌های شعر است که محورهای آن شامل شیوه زندگی و ابعاد زندگی امام رضا (ع) است.

در عرصه شعر جنوب کرمان افزون بر ۲۰۰ شاعر خوش نام وجود دارد.

۷۴۲۹/‏‬ ۵۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط