بیدار کردن جنین، پاشو که وقت خواب نیست


بیدار کردن جنین، پاشو که وقت خواب نیست

شاید یکی از بهترین لحظات دوران بارداری درک این لحظه باشد که جنین در داخل شکم در حال تکان خوردن و یا حرکت کردن است.

شاید یکی از بهترین لحظات دوران بارداری درک این لحظه باشد که جنین در داخل شکم در حال تکان خوردن و یا حرکت کردن است. و همه خانم های باردار از یک زمانی به بعد منتظر این لحظه هستند که این حرکات را درک و احساس کنند.
معمولا حرکات جنین از هفته 16 تا 20 بارداری قابل احساس است و زمان شروع آن بستگی به این دارد که بارداری اولتان است یا نه. گاهی جنین خواب است و هیچ حرکتی درون شکم نداره اما این نکته مهم است که بدانید جنین بیشتر از 75 دقیقه نمی خوابد.
بنابراین هر دو ساعت یکبار حرکات جنین باید احساس شود. این نکته بسیار مهم است زیرا نشان دهنده سلامت جنین است. البته خانم های بارداری که شکمشان چربی زیادی دارد و یا جفت آن ها قدامی است ممکنه حرکات جنین را دیرتر و حتی کمتر احساس کنند. در اینجا مطالبی را در مورد راههای بیدار کردن جنین در شکم خانم باردار آورده ایم.
اگر به دلیل کاهش حرکات جنین در طی یک روز نگران شدید که مبادا اتفاقی برای فرزندتان افتاده است میتوانید راه های زیر را امتحان کنید اگر مشکلی برای کودکتان پیش نیامده باشد با این حرکات بیدار می شود و عکس العمل نشان میدهد در غیر اینصورت حتما با پزشک خود تماس بگیرید و یا در صورت لزوم به مطب او مراجعه کنید تا معاینات لازم را انجام دهد.

1. یک میان وعده سبک بخورید
معمولا جنین به افزایش قند خون واکنش نشان میدهد. اگر شما می خواهید جنین را تحریک کنید می توانید یک میان وعده سالم و سبک مانند پنیر و کراکر، نان و کره بادام زمینی، ماست یونانی یا میوه و آجیل مصرف کنید. همچنین می توانید یک لیوان آبمیوه، که البته سعی کنید طبیعی باشد مصرف کنید. به این دلیل که افزایش قند خون باعث افزایش تحرک جنین شما می شود.

2. با احتیاط کامل حرکات پرشی آرام انجام دهید و بعد از آن بنشینید و منتظر حرکات جنین باشید
انجام دادن حرکات پرشی باید با احتیاط کامل انجام شود و در صورتی که پزشک شما انجام هر گونه حرکتی را برای شما منع کرده است ازانجام این کار خودداری کنید، کمی حرکات پرشی آرام انجام دهید و بعد منتظر بمانید تا جنین تکان هایی بخورد.

3. ضربه آرام زدن به شکم
اگر جنین شما خواب باشد ضربه آهسته به شکمتان باعث می شود که جنین بیدار شود و تکان بخورد. البته بسیار مراقب باشید که این ضربات زیاد محکم نباشد.

4. متمرکز کردن نور بر روی شکم
برای این کار می توانید از یک چراغ قوه استفاده کنید از آنجایی که بین هفته 22 تا 26 بارداری، بینایی جنین به اندازه کافی رشد کرده است و می تواند تفاوت نور و تاریکی را درک کند، بنابراین اگر بر روی شکم خود نور بیندازید، حتما واکنشی از سمت جنین را درک خواهید کرد. به این دلیل که معمولا جنین اگر نور به چشمش بخورد می چرخد و پشت به نور قرار می گیرد.

5. کمی دراز بکشید
تمامی فعالیت هایی که روزانه انجام می دهید، از جمله راه رفتن و حرکت کردن تکان هایی را ایجاد می کند که باعث آرامش در جنین می شود. به خاطر همین است که اکثر خانم های باردار متوجه می شوند هنگامی که به رختخواب می روند، و دراز می کشند. جنین بیدار می شود.
بنابراین میتوانید حتی اگر زمان خوابیدن هم نیست، کمی دراز بکشید و یا این را بدانید اگر دراز کشیدن بر روی پشت نتیجه خوبی برای شما ندارد، می توانید به پهلو دراز بکشید یا از یک پهلو به پهلوی دیگر چرخیده تغییر حالت دهید. این کار باعث می شود که جنین تان که با تکان های شما به خواب رفته با آرام شدن بدن بیدار شود و به ورجه ورجه اش ادامه دهد.

6. صحبت کردن با جنین
از آنجایی که شنوایی جنینی بین هفته 22 و 26 بارداری رشد می کند، می تواند صدای شما را بشنود. بنابراین صحبت کردن با جنین کار بیهوده ای نخواهد بود. پس با جنین خود صحبت کنید.

7 . کاری انجام دهید که باعث عصبانیت شما می شود
از انجایی که وجود آدرنالین در رگهای شما باعث می شود جنین بیدار شود، بنابراین جوری که به جنین آسیب نرسد عصبانی شوید. البته این کار فقط در موارد ضروری به شما پیشنهاد می شود.

8. برایش لالایی بخوانید یا موسیقی ملایم بگذارید
اگر صحبت کردن معمولی با جنبن به شما کمک نمی کند، می توانید لالایی خواندن و یا موسیقی گذاشتن را امتحان کنید. از آنجایی که جنین در هفته 22 بارداری به این صداها واکنش نشان میدهد. پس می توانید از این موارد نیز استفاده کنید البته اطمینان حاصل کنید که صدای موسیقی بیش از حد بلند نباشد، زیرا صدای بلند برای گوش های در حال رشد جنین مناسب نیست. و ممکن است به آن ها آسیب برساند.

9. یک لیوان آب یخ بخورید
آب یخ باعث می شود دمای بدنتان پایین بیاید و جنین شروع به حرکت کردن کند تا خودش را از سرما دور نگه دارد. خوردن یک لیوان شربت شیرین خنک هم سرما و هم انرژی لازم را برای حرکت کردن به او می دهد.

10. کمی سر و صدا ایجاد کنید
البته همانطور که قبلا گفتیم صدای بلند به گوش های در حال رشد جنین آسیب می زند بنابراین از صدای بلند مداوم استفاده نکنید برای این کار می توانید در را محکم ببندید یا روی یک قابلمه محکم بکوبید البته مطمئن باشید صدایی که ایجاد می کنید به جنین آسیبی نمی رساند و فقط کمک می کند تا جنین شما بیدار شود. فراموش نکنید با احتیاط کامل این کار را انجام دهید.
این روش ها می توانند برای شما راه های آسان، سرگرم کننده و ایمن برای بیدار کردن جنین در رحم باشند، اما اگر با انجام دادن این روش ها باز به هیچ نتیجه ای نرسیدید، نگران نباشید و به خود استرس وارد نکنید.
این را بدانید که جنین های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. و اگر در سه ماهه سوم بارداری روزانه حدود 10 ضربه در ساعت احساس کردید، بدانید که همه چیز خوب است. ولی اگر به موارد مشکوکی برخورد کردید و همچنان در مورد حرکات جنین خود نگران هستید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید و در صورت لازم به مطب او مراجعه کنید تا معاینات لازم بر روی شما انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا