جشنواره دف نوازی غرب کشور با معرفی برترین ها در سقز خاتمه یافت


جشنواره دف نوازی غرب کشور با معرفی برترین ها در سقز خاتمه یافت

سنندج - ایرنا - اولین دوره جشنواره دف نوازی، مولودی خوانی و مداحی منطقه ای غرب کشور با هدف ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، ارتقای سطح دف نوازی و مولودی خوانی با معرفی برترین های خود در شهر سقز بکار خود خاتمه داد.

دبیر اولین جشنواره دف نوازی و مولودی خوانی منطقه ای غرب کشور عصر جمعه در آیین اختتامیه این جشنواره اظهار داشت: در این جشنواره، دف نوازان استان های کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان در قالب ۱۱ تیم از ۱۱ شهر این استان ها حضور داشته و با هم رقابت کردند.

سمیه محمدپناه با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره دف نوازی و مولود خوانی، ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، ارتقای سطح دف نوازی، تشویق و ترغیب جوانان به اسلام واقعی و نیز آشنایی با فرهنگ اصیل دف نوازی و مولودی خوانی کردستان است، افزود: سقز پیشینه زیادی در دف نوازی دارد و افراد مشهور و شاخص بسیاری در این رشته دارد که در کردستان و حتی کشور شهرت دارند.

وی اضافه کرد: این جشنواره در دو رده سنی ۸ تا ۱۶ سال و ۱۶ سال به بالا، به مدت دو روز (پنجشنبه و جمعه) با حضور دف نوازان غرب کشور و دف نوازی و مداحی در سالن شهید بهشتی سقز برگزار شد و مورد استقبال علاقمندان به فضای معنوی و عرفانی قرار گرفت.

محمدپناه با اشاره به اینکه سقز پتانسیل و استعدادهای زیادی در دف نوازی دارد، یادآور شد: چندین مراسم دف نوازی و مولودخوانی و مداحی از جمله کنسرت رژوان در زمستان سال قبل و یادواره خیلفه سید مجید سیدی سقزی را برگزار کردیم که با استقبال بی نظیر علاقمندان به دف نوازی همراه بود.

دبیر اولین جشنواره دف نوازی منطقه غرب کشور به گرامیداشت پدر دف نوازی کردستان اشاره کرد و گفت: خیلفه سید مجید سیدی سقزی به پدر دف نوازی کردستان معروف است و هر سال برای تقدیر و حفظ جایگاه والای این استاد جشنواره دف نوازی و مولودی خوانی برگزار می کنیم.

محمدپناه اضافه کرد: برای معرفی نفرات برتر سه داور مطرح کردستان بهنام اردلان، منصور مرادی و احمد خاک طینت حضور داشتند و افراد برتر برای جشنواره دف نوازی کشوری نوای رحمت که در سنندج برگزار می شود، انتخاب و معرفی می شوند.

جشنواره دف نوازی غرب کشور با معرفی برترین ها در سقز خاتمه یافت

استاد دف نوازی کردستان و از دواران جشنواره هم در این مراسم اظهار داشت: کردستان به علل مختلف و متعدد همواره خواستگاه عرفان و عرفای بزرگ بوده و نقطه ابتکار و قدرت این دف نوازان افزودن ادبیات، موسیقی و مبانی تئوریک به عرفان اسلامی است.

منصور مرادی با بیان نقش دف در غنای فرهنگ و موسیقی افزود: دف با خلق نوای دلربایی و دلبری نقش بزرگی در تلطیف علایق عرفانی و ایجاد شور درویشی دارد که سبب بروز حس انسان دوستی و تحکیم احساس تکلیف انسانی می شود.

وی اضافه کرد: تمام دف نوازان خانقایی از اعتبار اخلاقی ویژه ای برخوردارند و به حفظ اصالت های انسانی، اسلامی و کُردی بسیار اهمیت می دهند اکثرا آنها را خلیفه صدا می زنند که افتخار پوشیدن کسوت جانشینی خدا در زمین و خاک نشینی خانقا است.

در مراسم اختتامیه این جشنواره از طرف هیات داوران لوح تقدیر و جوایز نقدی به نفرات برگزیده اهدا شد.
اولین دوره جشنواره دف نوازی و مولودی خوانی منطقه ای غرب کشور با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی سقز و کانون های آموزشی آرتا و آرا برگزار شد.

۷۳۴۵/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری