قانون بازنشستگی شامل مینی‌بوس‌ها نمی‌شود


قانون بازنشستگی شامل مینی‌بوس‌ها نمی‌شود
رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: در حال حاضر محدودیتی برای تردد مینی‌بوس‌های بالای ۳۰ سال در مسیرهای کمتر از ۱۰۰ کیلومتر نداریم.

حسین بیغمیان امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در گذشته طرح‌هایی برای نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌رانی ابلاغ می‌شد که به دنبال آن تردد ماشین‌هایی که سن آن‌ها از میزان مشخصی عبور می‌کرد ممنوع اعلام می‌شد.

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: آخرین بخشنامه ابلاغی متعلق به سال ۸۹ است که در آن تردد مینی‌بوس‌های با عمر بالای ۳۰ سال در سفرهای حمل و نقل جاده‌ای با فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر و همچنین حرکت این گروه به تهران و بالعکس ممنوع اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های دور شرایط نوسازی ناوگان اعلام و ماشین‌‌های فرسوده در ازای مبلغی از رانندگان دریافت می‌شد، سازمان راه و شهرسازی با تولیدکنندگان قرارداد منعقد می‌کرد و مینی‌بوس نو را به رانندگان تحویل می‌داد، رانندگان با پرداخت بخشی از هزینه در ابتدای کار و بازپرداخت تسهیلات طولانی‌مدت اعطایی از سوی دولت صاحب خودرو می‌شدند.

بیغمیان عنوان کرد: این سلسله اقدامات که برای رانندگان به‌صرفه بود در راستای نوسازی ناوگان سواری، مینی‌بوس و اتوبوس انجام می‌شد اما به دلیل محدودیت‌های به وجود آمده این طرح‌ها متوقف شده است، به عنوان مثال قیمت اتوبوس اسکانیا درسا که قبل از تحریم‌ها حداکثر ۹۰۰ میلیون تومان بود امروز به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون رسیده، سواری و مینی‌بوس نیز گران شده است.

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه کرد: شرکت‌های مسافربری اجازه صدور صورت‌وضعیت برای خودروهای بالای ۳۰ سال ندارند و تردد این خودروها صرفاً در فواصل کمتر از ۱۰۰ کیلومتر امکان‌پذیر است، علاوه بر آن خودرو باید برگه معاینه فنی و راننده کارت هوشمند داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که برای فواصل زیر ۱۰۰ کیلومتر چه تدبیری اندیشیده شده است، بیان کرد: در پیگیری‌هایی که در چند روز گذشته داشته‌ایم کارشناس مربوطه در تهران عنوان کرد به دلیل مشکل تأمین نقدینگی در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای نوسازی نداریم.

بیغمیان خاطرنشان کرد: علاوه بر تمامی موارد فوق هر شرکت یک مدیر فنی دارد که موظف است وضعیت وسیله نقلیه را قبل از حرکت بررسی کند، اگر مشکلی در طی مسیر ایجاد شود که دلیل آن نقص فنی خودرو باشد مدیر فنی باید پاسخگو باشد، در هفته گذشته ۷ شرکت حمل و نقل مسافربری به دلیل کوتاهی مدیر فنی بین یک تا ۶ ماه تعطیل شده‌اند.

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: اگر راننده ناوگانی که تاکنون کارت هوشمند نداشته درخواست صدور کارت هوشمند بدهد، سال ساخت خودرو بررسی می‌شود و برای رانندگان خودروهای با عمر بالای ۱۵ سال کارت هوشمند صادر نخواهد شد اما در رابطه با رانندگانی که از قبل کارت هوشمند گرفته‌اند و در مسیرهای زیر ۱۰۰ کیلومتر تردد می‌کنند محدودیت قانونی نداریم.

وی در ادامه اذعان کرد: ممکن است راننده‌ای با مینی‌بوس مدل‌ پایین کار می‌کند و چند خانواده از آن ارتزاق می‌کنند و اگر مانع فعالیت وی شویم از ما مطالبه مینی‌بوس جدید می‌کند که نمی‌توانیم پاسخگوی آن باشیم.

بیغمیان یادآور شد: به مراکز معاینه فنی تأکید کرده‌ایم صدور مجوز صرفاً برای خودروهایی انجام شود که شرایط لازم را دارند و اگر خارج از چارچوب مجوزی صادر شود مرکز صادرکننده تعطیل خواهد شد.

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که اگر تا سال‌های آینده شرایط نوسازی فراهم نشد، مردم باید با وضعیت فعلی کنار بیایند، تأکید کرد: قانون به صورت مرحله به مرحله و بر اساس شرایط هر دوره زمانی از سوی وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ می‌شد اما در حال حاضر دستورالعملی برای نوسازی ناوگان نداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی