شعر سپید بدون ایجاز، زبان و نحو خاص، شعری فاقد هویت است


شعر سپید بدون ایجاز، زبان و نحو خاص، شعری فاقد هویت است

کارگاه شعر نیما با حضور دکتر سید مهدی طباطبائی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مصطفی علیپور، شاعر و منتقد در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، «سید مهدی طباطبائی»، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی که به عنوان مهمان ویژه، در کارگاه شعر نیما حضور یافته بود به ارائه سخنانی پیرامون زبان و نحو در شعر سپید و تأثیر بیدل بر شعر معاصر پرداخت و بیان کرد: شعر سپید بدون ایجاز، زبان و نحو خاص، شعری فاقد هویت خواهد بود.

وی در ادامه ضمن ارائه نمونه‌هایی از تأثیر بیدل بر شعر معاصر تأکید کرد: شاعران سپیدسرای امروز اگر بخواهند از بیدل تأثیر بگیرند، باید به سراغ ۳ عامل یاد شده بروند.

«مصطفی علیپور»، شاعر، منتقد و مدرس شعر هم، ضمن نقد و بررسی شعرهای تازه هنرجویان در کارگاه شعر نیما، با ارائه نمونه گفتاری از کتاب «نامه‌های همسایه» نیما یوشیج به بحث پیرامون تأثیرپذیری نیما از شاعران کلاسیک و پیش از خود پرداخت و گفت: نیما به گونه‌های متنوعی شاعران گذشته را در نظر داشته و با چنین کوله‌باری پا به عرصه نوآوری در شعر گذاشته است.

حتی گاهی پا را فراتر از طرز و سبک و گونه شعری نیمایی گذاشته است که برای نمونه می‌توان به شعری اشاره کرد که به نظر سپید است و اخیرا در کتاب «نوای کاروان»، که دربردارنده شعرهای منتشر نشده او است و به‌تازگی توسط انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده، آمده است.

علیپور در ادامه به علاقه شدید نیما به قالب رباعی اشاره کرد و گفت: نیما رباعی هم دارد و گفته است اگر رباعی نبود نابود می‌شدم. وی در بخشی از سخنانش نیز سید حسن حسینی را شاعری استثنایی در رباعی دانست و درباره این شاعر افزود: در زمینه کلام و فرم، سید حسن حسینی را می‌توان یادآور اخوان و شاملو و قیصر امین‌پور را یادآور سیاوش کسرائی و فریدون مشیری دانست.

علیپور در بخشی از سخنانش نیز، شعر «خانه دوست کجاست؟» سهراب سپهری را نمونه اعلای فرم‌گرائی دانست و گفت: این شعر از لحاظ فرم آنچنان یکدست است که نمی‌توان کلمه یا فرازی از آن را حذف یا جابه‌جا کرد.

وی در این‌باره افزود: در معماری شعر، نباید کلمه‌ای حشو و زائد داشته باشیم و تمامی اجزای شعر باید در راستای هم باشند.

این کارگاه، از جمله برنامه‌های هفتگی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که به منظور شعرخوانی و نقد و بررسی شعر نیمایی و سپید از لحاظ زبان، فرم و ساختار با تاکید بر آموزه‌های نیما برگزار می‌شود.

گفتنی است، این کارگاه ساعت ۱۵ سه‌شنبه‌های هر هفته به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری واقع درخیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود و ورود به این کارگاه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...