افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی


افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی

بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال‏، در پایان داد و ستد روز جمعه افزایش یافت.

افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، در پی اقدام ایران به توقیف یک نفتکش انگلیسی، بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال‏، در پایان معاملات روز جمعه بازار نیویورک، افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بهای ‏هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار‌های بین المللی و پایه‌ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه سپتامبر با ۸۷ صدم درصد معادل ۵۴ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۶۲ دلار و ۴۷ سنت رسید.
بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) هم که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود در پایان معاملات ‏بازار نفتی ‏نیویورک، ‏برای تحویل ‏در ماه اوت با ۵۹ صدم درصد معادل ۳۳ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۵۵ دلار و ۶۳ سنت رسید.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه اعلام کرد یک کشتی انگلیسی به نام استنا امیپرو Stena Impero را در تنگه هرمز توقیف کرده است.
در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی سپاه نیوز منتشر شد، آمده است که این کشتی به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران به علت رعایت نکردن قوانین دریایی بین المللی توقیف شده است.
به باور جین مکجیلان کارشناس شرکت تردیشن انرجی، اگر حوادث این چنینی با توقیف نفتکش‌هایی که در منطقه خلیج فارس در رفت و آمد هستند، روی دهد و تنش‌ها در این منطقه افزایش یابد قیمت نفت در بازار جهانی افزایش خواهد یافت. قیمت نفت در بازار جهانی در معاملات روز گذشته بعد از آنکه دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد نیروی دریایی آمریکا یک هواپیمای بدون خلبان (پهپاد) ایرانی را سرنگون کرده است، افزایش یافت.
تنگه هرمز که از دو ماه پیش صحنه تنش است، آبراهی راهبردی برای ارسال نفت از منطقه خلیج فارس به دیگر کشور‌های جهان است. چون تقریبا یک پنجم نفت مورد نیاز جهان از این تنگه عبور می‌کند. همچنین یک سوم نفتی که از راه‌های دریایی ارسال می‌شود از همین آبراه به کشور‌های مصرف کننده نفت منتقل می‌شود.
اما بعد از افزایش نسبی قیمت نفت، بازار نفت که از اول این هفته کساد بود دوباره از کاهش تقاضا برای نفت در سطح جهان، ادامه تنش تجاری میان آمریکا و چین و افزایش میزان موجودی بنزین ذخیره سازی شده در انبار‌های بنزین آمریکا و میزان موجودی ‏فرآورده‌های نفتی یعنی ‏نفت ‏گاز (گازوئیل) و سوخت ‏‏گرمایشی ذخیره سازی شده در انبار‌های این کشور تاثیر منفی گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان