ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعت


ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعت

ماسوله این شهر تاریخی و توریستی ایران، یکی از ییلاق‌های سرسبز و خوش آب و هوای گیلان است که بیشتر روزهایش را در مه فرو می‌رود. بافت پلکانی و کالبد منحصربه فرد ماسوله گیلان، متاثر از ویژگی‌های اجتماعی و زیستگاهی مردمان کهن می‌باشد. ماسوله مقصد تکرار نشدنی مسافران گیلان می‌باشد که در چهار فصل سال، جذابیت خود را حفظ کرده است؛

شهر توریستی ماسوله، یکی از ییلاق‌های سرسبز و خوش آب و هوای گیلان است که بیشتر روزهایش را در مه فرو می‌رود. بافت پلکانی و کالبد منحصربه فرد ماسوله گیلان، متاثر از ویژگی‌های اجتماعی و زیستگاهی مردمان کهن می‌باشد. ماسوله مقصد تکرار نشدنی مسافران گیلان می‌باشد که در چهار فصل سال، جذابیت خود را حفظ کرده است؛ همین امر توریست‌ها و گردشگران زیادی را به مسیر‌های منتهی به ماسوله گیلان، می‌کشاند. در این مطلب اطلاعات بیشتری راجع به ماسوله گیلان را در اختیارتان می‌گذاریم. با ما همراه باشید...
ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعتماسوله کجاست؟
در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت، اولین شهر تاریخی زنده ایران واقع شده است. ماسوله با مساحتی در حدود ۱۰۰ هکتار، با قدمتی متعلق به ۱۰۰۰ سال پیش، یکی از جاذبه‌های تاریخی کشورمان محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این شهر شما را تا ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا بالا می‌برد و در دامنه‌ی کوهپایه‌های سرسبز البرز رها می‌کند. بافت پلکانی ماسوله از ویژگی‌های بارز این خطه‌ی گیلان است. چشم انداز روستای ماسوله از دور بسیار زیباست؛ روستایی در دل دامنه‌های سرسبز که خانه هایش به جای همجواری، بیشتر روی هم سوار هستند. در ماسوله خانه‌ها روی یکدیگر ساخته می‌شوند به طوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه‌ی پایینی را شکل می‌دهد. طبیعت سرسبز کوه‌های شمالی، چشم انداز بافت پلکانی روستا با گلدان‌های شمعدانی، موجب محبوبیت ماسوله گیلان نسبت به سایر روستا‌های پلکانی کشورمان شده است.
ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعت
ماسوله، شهری برای تمام فصل‌ها
بیش از یک سوم روز‌های سال، ماسوله مه آلود است. زمستان‌های ماسوله سرد و برفی است و قطعاً برای گردشگرانی که قصد دارند از طبیعت زمستانی آن استفاده کنند، مناسب است. تابستان ها، آب و هوای ماسوله معتدل و مرطوب می‌شود؛ در این زمان شهر توریستی ماسوله، رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ البته چشم انداز پاییزی طبیعت ماسوله گیلان را نمی‌توان نادیده گرفت. منظره‌ی بهاری رشته کوه‌های البرز بسیار دیدنی است؛ با این تفاوت که در این فصل، روز‌های بارانی، مجال کمتری برای گشت و گذار در شهر زیبای ماسوله را می‌دهند.
میانگین دمای هوای ماسوله، ۱۲ درجه سانتی گراد می‌باشد. توجه داشته باشید که برای پیاده روی در کوچه‌های ماسوله، کفش راحتی به همراه داشته باشید و با یک دوربین عکاسی از گلدان‌های شمعدانی غرق در گل که نمای خارق العاده‌ای را به خانه‌های این روستا بخشیده عکس بگیرید. در حالت کلی می‌توان گفت، ماسوله گیلان یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی می‌باشد که نباید از دست داد.

دیدنی‌های ماسوله

ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعت

آستان مقدس امامزاده عون بن علی (ع)
حدود ۵ امامزاده در ماسوله وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها بقعه امامزاده عون بن علی (ع)، مشهور به امامزاده عون است. بنای این امامزاده با قدمتی متعلق به قرن سوم هجری قمری، یکی از آثار تاریخی ماسوله گیلان می‌باشد که نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای این بقعه به صورت هشت ضلعی می‌باشد که با دو مسجد جامع در سمت غربی و شرقی، مجموعه‌ای از بنا‌های تاریخی را نشان می‌دهند.
ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعتبازار ماسوله؛ قلب تپنده‌ی شهر
ذهن خود را از بازار‌های مدرن شهر خالی کنید؛ چرا که بازار پلکانی ماسوله تمام تصورات شما را از بازار تغییر میدهد. قرار است شکل دیگری از بازار‌ها را ببینید که فراموش نشدنی است. لازم نیست حتما به قصد خرید به بازار بروید؛ بازار ماسوله گیلان به تنهایی یکی از بخش‌های دیدنی و جذاب این منطقه است. این بازار با معماری پلکانی، از چهار سطح کاملا مستقل تشکیل شده است. در هر طبقه مغازه‌هایی وجود دارند که این بازار را به قلب تپنده‌ی شهر تبدیل کرده اند. شما می‌توانید سوغاتی‌های مختلفی را از این بازار خریداری کنید.
در سطح اول این بازار فرصتی برای نشستن و استراحت کردن در قهوه خانه سنتی فراهم شده و در می‌توانید از غرفه‌های اطراف آن صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه بخرید. بعد از گذر از این طبقه و رفتن به طبقات بالاتر بوی کباب به مشام تان می‌رسد که از کبابی معروف آن نشئت می‌گیرد. در دو سطح بعدی غرفه‌های فروش لباس محلی و صنایع دستی هوش و حواستان را پرت خواهد کرد و شک نکنید که با قدم گذاشتن به این بازار دست خالی برنمیگردید.
ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعتموزه علی بن عون
این موزه درست در زیر بقعه‌ی متبرک امامزاده علی بن عون (ع) واقع شده است. در کنار زیارت امامزاده‌ی معروف ماسوله می‌توانید از آثار تاریخی دوران تیموریان و صفویان دیدن کنید. ضریح قدیمی امامزاده، کتاب‌ها و سنگ قبر‌های تاریخی، نمونه‌ای از آثار نفیس این موزه می‌باشند. شما می‌توانید همه روزه به جز ایام سوگواری از این موزه به طور رایگان دیدن کنید.
ساعات بازدید: این مجموعه صبح‌ها از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و عصر‌ها از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۱۹:۰۰ باز می‌باشد.
ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعتموزه میراث فرهنگی
موزه میراث فرهنگی یکی دیگر از موزه‌های ماسوله گیلان می‌باشد که در محله کشه سر واقع شده است. جالب است بدانید که موزه میراث فرهنگی ماسوله در واقع خانه تاریخی درزی می‌باشد که مجموعه‌ای از آثار تاریخی متعلق به دوران قاجار‌ها را نمایش می‌دهد. خانه تاریخی درزی در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. در نظر داشته باشید که موزه میراث فرهنگی در ایام سوگواری تعطیل می‌باشد.
ساعات بازدید: این مجموعه هر روز از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۶:۰۰ الی ۱۹:۰۰ باز می‌باشد.
ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعتموزه حیات وحش
موزه حیات وحش، مجموعه دیدنی از حیوانات تاکسیدرمی را در اتاقک‌های گلی به نمایش می‌گذارد. بدن‌های بی جان انواع حیوانات کوچک و بزرگی همچون خرس قهوه ای، عقاب، گورکن، کفتار، گربه وحشی و اکثر خزنده‌ها و پرنده‌ها در این مجموعه گرآوری شدند. موزه حیات وحش در بازار ماسوله گیلان واقع شده؛ بنابراین بعد از یک بازارگردی حسابی می‌توانید از تماشای حیوانات این موزه لذت ببرید. موزه حیات وحش در تمام طول هفته به جز روز‌های سوگواری، میزبان شما خواهد بود.
ساعات بازدید: موزه حیات وحش هر روز از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۶:۰۰ الی ۱۹:۰۰ باز می‌باشد.
ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعتجاذبه‌های طبیعی ماسوله
بعد از گذر از روستایی تاریخی و دلنشین با مردمی مهربان، نوبت به لذت بردن از پاکی هوا و زیبایی طبیعت می‌رسد. به عنوان مثال می‌توانید ساعاتی را در پارک جنگلی ماسوله سپری کنید و با تمام وجود به صدای طبیعت گوش دهید و روح و جانتان را صفایی دوباره ببخشید. آبشار ماسوله رودخان و لارچشمه از دیگر جاذبه‌های طبیعی و پرطرفدار ماسوله می‌باشند که گردشگران زیادی را فرا می‌خوانند.
مجموعه‌ای از آبشار، غار، رودخانه، دشت‌های وسیع و سرسبز و چشمه ساران پر آب و زلال باعث شده اند تا ماسوله به بهشت ایران معروف شود و بدون شک این نام برازنده‌ی آن خواهد بود.
ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعتسوغات ماسوله ؛ عروسک‌های کاموایی و ...
بازار ماسوله گیلان پر از مغازه‌هایی است که سوغات این شهر را می‌فروشند. ظروف سفالی و مسی از صنایع دستی این خطه می‌باشند که اغلب به صورت پارچ و لیوان یا کاسه‌های آبگوشت خوری یافت می‌شوند. در برخی از مغازه‌ها جوراب‌های پشمی، گلیم‌های زیبا، عروسک‌های کاموایی رنگارنگ و دستبافته‌های دیگر زنان ماسوله را خواهید دید. از صنایع دستی ماسوله که بگذریم، می‌رسیم به سوغاتی‌های خوشمزه ماسوله؛ مغازه‌هایی که با لواشک‌ها و آلوچه‌های رنگارنگ، آب در دهان هر ببینده‌ای راه می‌اندازند. پیشنهاد می‌کنیم طعم شیرینی محلی (لواشک ماگرد) ماسوله را بچشید.
ماسوله گیلان؛ پلکانی از تاریخ و طبیعت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!